AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.600

Hackande motor kamaxelgivaren ?

Hej söker lite hjälp med min bil en 520 ia e39 -99 .
det är så att den hackar till vid gaspådrag mellan 800-2500 varv . har varit inne på 2 olika verkstäder och läst felkoder och kan inte se några . det jag undrar kan det vara fel på kamaxelgivaren utan att man ser felkoder. jag har kopplat ut antispinn LMM och felet kvarstår ändå . fick tips om spridarcleaner men det hjälper inte . Någon som har nått bra tips ?

Ingen som har några erfarenheter kring detta ?

Visa användare
206
M3E30.se
M5 E34 1990
750iA E32 1990
750iAL E32 1989
520d Touring F11 M-sport 2012
Jag hade en 520 E34 för några år sedan. På den fick jag problem med kamaxelgivaren och det upptäcktes när felkoder avlästes.
Jag vet inte hur det är på E39.

/Fredrik Andersson
Svenska M3 E30 Registret
M3E30.se Länk
Nu går bara bilen värre och värre ... några tips någon ? finns inga felkoder kan givare vara trasiga ändå ? vill ju inte byta ut saker som funkar .
Är kamaxelgivaren dålig så borde det ge felkod, vilket gör attt jag tror att det kan vara nåt annat.
Min 523 -99 hackade som fan vid gaspådrag vid last, mest vid 1500 varv, alltid under 2000varv varm motor alla gånger. Tog loss tomsgångsmotorn/ventilen och dränkte den i rostolja (gul sonax i detta fall) . Har gått ryckfritt i 2 mån nu...peppar peppar. Misstänkte kam/vevaxelgivare som många andra haft problem med, inga felkoder fanns lagrade.
okej tack för tipset . ska kolla det i morgon . verkar vara mycket problem med hackande motorer och alla verkar ha haft olika fel .. inte en lätt gåta detta när man inte får några felkoder . nu varvar den inte upp riktigt heller den liksom är som att övervarvninsskyddet går in så ökar varvet sakta .
Luftmassemäteren har jag redan lossat utan resultat . var ute och körde idag och nu är det värre och den har även hoppat till när den är kall . nu finns det ingen ork och när jag varvar upp den i fri läge så är det som om övervarningsskyddet går in redan vid 3500 varv ca fast den varvar upp helt fast det tar tid . /C
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När kamaxelgivaren var kass på min 530 så gav det en felkod.

___
//Ulf
Fick ordning på det idag bytte stift sen gick det fint ... får hoppas att det håller sig så
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.