AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.487

Vad ingår i "service erfodras"?

Hejsan.
Har en 320i -2006. Har fårr på displayen "en bil som är upphissad".
Tittar jag i serviceboken så betyder den service erfodras". Jag hade tänkt att serva bilen på en icke bmw verkstad men alla jag kolla pris med tycks inte veta vad som ingår? Enligt bmw är det en "fordonskontroll". De skulle ha 2900:- med nya tändstift oxå. Och mekonomen skulle ha 2997: med 10%. Men de skulle byta olja,oljefilter+kontroll och tändstift. Man kan ju tycka att mekonomen skall vara billigare än bmw original verkstad.
Gå till BMW da. Du har ju en ganska nybil och en BMW stämpel är mer "värd" när den ska säljas. 3000 kr är verkligen inte dyrt.
Nej jag tycker inte heller det är dyrt. Men jag tror att en "vanlig" mekare gör ett minst lika bra jobb, utan bmw stämpel. Så varför betala 3 när man kanske kan betala 2? Men fråga var ju dock vad som ingår i "service erfodras" inte vilken verkstad jag skulle gå till.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag förstått det är det ganska varierande antal åtgärder vid de olika servicetillfällena på E90, beroende på miltal.

Det verkar inte finnas ett löpande serviceschema som förr (oil, insp1, oil, insp2, oil, insp1 osv.)

Du får nog helt enkel fråga vilka servicepunkter de tar betalt för (är väl skäligt att i förhand få reda på vad man skall betala för)!

Dock håller jag med om att du troligen tappar mer i andrahandsvärde än du tjänar på servicräkningen när bilen är så pass ny...risk för "dumsnålhet" om du inte tänkt behålla bilen länge.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.