|
|
|
|---|---|
|
Hej, Lekte lite för mycket med handbromsen för någon vecka sen när jag var ute och lekte Colin McRae. Slutade med när jag drog åt handbromsen sa det "DUNK!!" i hela bakvagnen. Nu efteråt när jag bromsar in långsamt så låter det som ett skrapande ljud från bakbromsarna, låter inte alls mysigt. Sedan så om jag kör i 4-5 km/h och drar försiktigt i handbromsen nu så låser vänster bakdäck sig totalt så den delen av bilen nästan trycks ner, detta gör inte höger bakdel. Är det bromsbackar, handsbromsbackar? Att det är ett klantigt misstag vet jag redan... BMW - När du hatar att köa! | |
|
Kan vara belägget som lossnat eller backarna som havererat helt. Du får helt enkelt öppna upp och kolla.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är nog belägget som har släppt från backen, inget ovanligt. mvh stefan |
|
|
Vad för belägg snackar vi här? Bromsbelägg eller vad? Har trumbromsar bak och jag kan inte ett smack om dessa styggelser.. BMW - När du hatar att köa! |
|
|
Belägget är altså själva friktionsmaterialet. Det händer att det lossnar och lägger sig löst i trumman. Då kan det orsaka oljud och i värsta fall kila fast och låsa hjulet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, Men borde det inte vara handbromsbackarna egentligen som är kassa? Johan B, länka annars till förslag på vad som kan vara sönder så får jag lite koll på vad du snackar om. BMW - När du hatar att köa! |
|
|
Länk de svartmarkerade brukar släppa från själva armaruren. bort med däck och lös med skivan så ser du. inget avancerat. gjorde själv på min och tog ca 30 min sida med justering. då hade jag bort bromsoken också. BMW ownz |
|
|
dumma länk!!!! Länk de yttersta är slitageytan på beläggen den brukar släppa och kan i värsta fall låsa ett bakhjul helt i valfri fart. BMW ownz |
|
|
Handbromsen använder samma bromsbelägg som färdbromsen när du har trumbroms bak. På bilar med skivbroms är det vanligast att handbromsen har egna belägg som verkar på insidan/centrum av bromsskivan (som en bromstrumma). Länk Det är friktionsmaterialet på del Nr: 5 (utsidan av de "bananformade bromsbackarna") som kan separera från metallen. Kan hända även om man inte "leker rally" men gör man det utsätts de för onormala påfrestningar och risken ökar. Man måste således demontera hjulet och ta bort själva bromstrumman för att se detta. Ibland kan man se om det ligger något löst genom att titta in i hålet för hjulbulten, när man tagit bort hjulet. Med tanke på att du verkar vara lite novis på bromsarnas funktion, är det nog säkrast du ber någon som har koll på läget att hjälpa dig. Åtminstone om du behöver byta bromsbackarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Frrla, länken ville sig inte till att funka. Laddat i 5 minuter nu =/ BMW - När du hatar att köa! |
|
|
skaunepauen: ja jag vet. mina länkar vill ofta inte fungera för andra. sitter alltid på senaste drivrutiner till program och program folk ofta inte har så jag kan se de andra ofta inte kan se normalt........ ser ibland att de inte kommer fungera för andra. men min andra länk fungerar väll? BMW ownz |
|
|
Johan B, jag har bytt skivbromsar, har gjort lite av det ena och det andra. Men trumbromsar är som sagt inget specialämne jag dedikerat mig själv. Har haft bil i ca 6 månader nu och lärt mig själv rubbet på vägen, så uppfattas jag lite trög så ja, jag är väl en redig amatör :) Tack för länken! Frrla: Skaffa Firefox om du inte redan har det, konstiga länkar, men såg sen att din andra kom upp i tråden, den funkade, tack! |
|
|
Skaunepauen, det jag menade var att bromsar är en säkerhetsrelaterad funktion på bilen och då är det "obra" att skruva med dem om man inte har bra koll på läget. En reparationshandbok är till stor hjälp och välinvesterade pengar som snabbt tjänas när man slipper lämna ifrån sig vissa rep-jobb. Jag är övertygad om att du klarar även bromstrummorna bak efter lite fluktande i en sådan bok. :o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hehe, har både Haynes och Bentley för E36 :) Sen har jag en kompis till hjälp med, det är i hans verkstad vi mekat, så han har både verktyg och en del kunskap för att hjälpa mig om det krisar! BMW - När du hatar att köa! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.