AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.316

Bästa GDS-/självtvätthallen i Stockholm?

Det börjar våras (nåja) och därmed pockar tvättnerven på uppmärksamhet igen.

Som relativt nybliven Bromma-bo har jag dålig koll på vilka ställen i närheten som är bäst när det gäller att handtvätta bilen själv. Jag har sökt här på forumet, men hittade inget matnyttigt. Min erfarenhet säger mig att det finns ungefär lika många bra som dåliga GDS-hallar, så istället för att lämna det hela åt turen frågar jag er övriga tvättnördar. ;-)

Det jag främst är ute efter är möjligheten att enkelt lyfta bilen någon meter eller två samt "bra vatten", dvs att man inte sandblästrar bilen istället för tvättar den. Om det sen inte krävs 15 minuter trixande för att komma in och ut ur hallen och inte kostar 200 kronor per timme är det självklart ett plus.

Hittade en OKQ8 i Råcksta/Vällingby som har GDS-hall - någon som har varit där? Hallen får gärna vara belägen i Bromma eller Solna, men jag åker gärna tvärs om stan för "rätt hall".
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tjenare!
Det finns några olika hallar som är bra. OKQ8 i Årsta har nya fräscha hallar, ligger i direkt anslutning till E4an. Tar 10 min att åka ifrån Bromma. www.lavo.se har tvätthallar med kem och varmvatten, också ett alternativ.
Är du medlem i www.bmwcs.com? vi har träffar med jämna mellanrum. Välkommen till gänget.
Lycka till!
Asken
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har varit i OKQ8 i Råcksta/Vällingby. Helt OK. Är ofta lång kö för att komma in, men det kanske det är på dom flesta hallar.

mvh LLoydan
Tvättade i lördags, dock inte i någon hall utan utomhus på Autospa i Nacka. Det var lite kö, men bilarna rasslar ju igenom snabbt tack vare pollettsystemet.

Bilen var mest dammig, så jag vet inte hur effektiv deras anläggning är om man kommer med en terrängkörd bil med fågelskit och småflugor över hela bilen, men för mig var det optimalt. Ja, förutom att infartsvägen var blötsmutsig, men det är ju inte Autospas fel. ;-)

Bra tryck, tillsynes helt okej kemikalier, tidseffektivt och därmed faktiskt ganska billigt. Jag har en bra bit till Nacka, så jag är väl inte helt säker på att jag kommer att åka dit igen, däremot verkar Lavo i Solna vara en systertvätt till Autospa, så om det är lika bra där så har de fått en ny stammis! :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lavo Solna funkar ganska bra. Klart bra ruljans på bilarna också eftersom det går på pollett. Runt 10 minuter per bil brukar det ta.

OKQ8 Vällingby tar betydligt längre tid eftersom folk måste fylla hinkar, hämta svampar, torka av bilen med sämskskinn osv osv.

-------
//Lövet
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag har också använt OKQ8 i Vällingby, fördelen är ju att de har lyft så att man kan blåsa av bilen under med högtryck. Med ordentligt högtryck går allt så mycket lättare samt att du får en ren bil även under, vilket är nog så viktigt.

Klart att det kanske tar längre tid, men för en tvätt och putsnörd är tiden inte en begränsande faktor, det viktiga är att det blir noggrant och bra gjort.

Mats
BMW CS #5847
Har kört Lavo Solna några gånger nu och är helnöjd. En sak man dock ska ha klart för sig är att det mest är för en dammig, inte seriöst smutsig, bil.

OKQ8 Vällingby har jag besökt en gång och det funkade bra. Jag fick en plats utan lyft, men kompenserade det genom att tvätta allt annat två gånger istället. :-) Killen i kassan upplyste mig redan innan jag körde in om att det var lite smutsigt och överfullt överallt, vilket det var - dock ej så att det egentligen påverkade min tvättning. 97 minuter, tror jag att det tog. :-)

Nästa gång det är dags för seriös tvätt ska jag testa OKQ8 i Årsta som Asken tipsar om ovan.
Jag har testat hallarna i OKQ8 Silverdal och Hägersten. Av de är väl den i Silverdal freshare, men klart trängre än den i Hägersten. Bägge har väl det man brukar ha, liftar, högtryck och annat. Brukar kunna vara lite kö till den i hägersten.

Ett varningens ord om den i Silverdal dock, sist jag körde ner från Rampen på lyften inne i hörnet lyckades jag fastna med front-spoilern i lyften på vägen ner, spräckt spoiler som resultat och en väldans olycklig ägare :-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.