|
|
|
|---|---|
|
Har aldrig ägt BMW tidigare men slog till på en 328i touring förra veckan. Naturligtvis hade den automat som lägligt nog larmade på kvällen efter köpet... Firman har emellertid skött sig bra, servat motorn, besiktigat u.a. med fina avgasvärden, samt bytt olja i lådan. Felet var en trasig vevaxelgivare, vilket gjorde att bilen gick på nödprogrammet lite random... Nu går den som ett spjut. Kan väl säga att jag är sjukt nöjd med bilen i övrigt, den är ju *lite* roligare än min vinterbil (Passat med 80Hk), men har några nybörjar som jag tänkte ta upp i detta eminenta forum: 1) Stolsvärmen fungerar inte i förarstolen. Knapparna lyser men ingen värme. Vart hittar man säkringen till dem? plats? (fick inte med någon instruktionsbok) 2) Törs man byta proram i automatlådan under färd (alltså till sport eller vinterprogram)? något annat att tänka på beträffande automaten? 3) Vad gör knapp "3" på nyckeln, d.v.s. den som ser ut som en "soluppgång"? Stora låser, vänster liten låser upp, men som sagt... (Skulle inte förvåna mig om BMW får solen att gå upp på natten iofs, det var ett tag sedan jag fnittrade för mig själv när jag körde en bil) 4) Har läst i den hobbyscannade nedladdningsbara instruktionsboken (den där hälften av sidorna inte går att läsa, bra jobbat, Åke) att man ska kunna hålla nyckeln i läge två (innan tändning) för att frosta av sidospeglarna, stämmer det? 5) Har två vita högtalare "i taket" bak samt två på vardera sida fram, någon som vet om jag har något speciellt stereopaket i bilen då (måste köpa adapter till DIN-kontakten, därav frågan)... 6) Tycker att bakrutetorkaren lever sitt eget lilla liv, "eftertorkar" den en gång extra eller är det jag som är talanglös med spaken? 8) Farthållarspaken mot panelen = angiven fart, men vad kan man mer ställa in? 7) Två knappar till vänster om ratten, runda, kan det var avfrostning till framlyktorna? Hoppas att jag inte bröt mot alla forumsregler nu, vet att det är många frågor, men har sökt en del utan att hitta svar.... /MVH 5) I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! | |
|
3) Den knappen tänder innerbelysningen under 10-20 sekunder. |
|
|
Okej, kalas! I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
1) Vet ej nummer på säkringen men det kan även vara lossad kontakt under stolen eller trasig värmematta i stolen. 2) ja, f.ö inget att tillägga. 3) som tidigare inlägg påtalar 4) speglarna frostas av med defrosterknappen, samma som bakrutan. 5) Aldrig hört talas om... 6) Vet ej, eftertorkar väl om du spolat skulle jag tro. 7) Dimljus bak resp fram 8) Spak framåt (mot panelen) sätt hastighet, eller öka hastighet, spak bakåt (mot dig) sänk hastighet, spak upp el ner avbryt farthållare, tryck spaken inåt (mot rattstången) återuppta senaste hastighet. |
|
|
Kalas! Jo, högtalarna är inte eftermonterade, så jag antar att det fanns något dunderpaket som man kunde köpa till, har för mig att det kan vara H/K rentav? Letar efter instruktionsbok febrilt, men skrotarna verkar ha slut här i min del av landet.... I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
Det finns ett Harman Kardon system, dessa högtalare sitter så vitt jag vet i dörrarna samt i kickpanelen, dvs trevägshögtalare fram + hatthylla bak. Vet ej hur det är på Touring men det bör vara lika fram tycker jag... Jag kanske missförstod att högtalarna var i taket fram, men du menar förståss bak? |
|
|
Jepp, det sitter två vita i taket bak vid lastrummet... I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
6. Antar att det är lika som i min Compact. Ett tryck framåt på spaken så torkar den med intervall tills man stänger av bilen eller trycker fram spaken en gång till (med ett bekräftande tork som följd, sedan stängs den av). ------ BMW CS #04839 |
|
|
Guld! Höll på att få spunk på bakrutetorkaren.... :-) I rather have a bottle in front of me - than a frontal lobotomy! |
|
|
1) Värmeslinga som sitter stolen under ditt arsle:) är tasig samt kan vara den som sitter i ryggen. Om säkring var trasig då skulle inte knapparna lysa... 5)Högtalarna i taket bak är standard på touring |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.