AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.671

Har ngn lösning på krånglande glaslucka bak på E61?

-J
9
-Jon-
525i Touring E61 -04
Jag har en E61 525i Touring -04. Min glaslucka bak lever sedan två veckor ett eget liv. Den går ej att öppna manuellt med avsedd knapp. Dock öppnas den VARJE gång jag startar bilen, så då får man kliva ut igen och stänga eländet.

På BMW i Nacka svarade man otrevligt (i vanlig ordning) att det var tryckknappen som troligtvis punkterats så att fukt kommit in och att elektroniken ergat. Jag frågade på chans om det kostar ett par tusen att byta och killen svarade "Typ" (med en tung suck...).

Nu hade jag problem i somras med antennmottagningen som försvann. Då berodde det på kabelbrott bland stammarna mellan lucka och tak. Det verkar kunna bli vilka fel som helst vid brott på dessa kablar framgår det på forumet. Har någon haft samma problem som jag? Var i så fall felet strömbrytaren, kabelbrott eller kanske något annat?

Jag tänkte invänta svar innan jag ger mig på att riva upp stammarna igen då det var tämligen pilligt och tidskrävande. Snälla, hjälp mig innan jag blir galen.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har i stort sett samma problem. Luckan öppnar sig själv hela tiden och bagageskyddet åker upp och innerlampan tänds. Har hoppat ut 711 ggr och stängt den men den öppnas igen...otroligt enerverande!

Pratade med Borgs Bil och fick även jag svaret (dock trevligare) att det förmodligen var microbrytaren. Skall svänga förbi där i slutet på veckan tänkte jag.

Mvh Lloydan
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Ett väldebatterat problem, sök i forumet och du hittar garanterat svaret. Min fixades på garantin så jag la inte vad dom bytte på minnet.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Mvh
-J
9
-Jon-
525i Touring E61 -04
Tack för bra tips. Ska prova med rengöringsalternativet i morgon och hoppas på att det räcker. Via länken framgick att många haft just detta problem. Synd att man inte upptäckte det medan garanti fanns kvar på bilen...

Måste man byta knappen är det kanske inte en alltför svår operation att utföra själv?

Min bil fick fnatt idag och larmade hela dagen då den stod parkerad på jobbet. Heldöd när jag skulle åka hem trots två dagar gammalt batteri. Suck. Bilen verkar vara inne i en svacka just nu.

MB
34
MBO
BMW 525 diesel - 2006
BMW 118 diesel - 2005
Hej!
Har haft exakt samma problem med min E61 helt nyligt och lösningen var att byta hela knappen och dessutom har torkarmotorn bak lagt av - allt pga fukt som tränger in. Jag har förutom detta haft åtskilliga fel relaterade till kabelbrott och jag är inte den enda enl. märkesverkstaden - misstänker att mörkertalet är högt!

Att rutan poppar upp m.m. när man startar bilen kan bero på att torkaren som sitter på själva glasluckan drivs av ett stift som skall hamna i ett hål i en skiva som snurrar i själva bakluckan (begripligt?). När stiftet inte hamnar rätt så öppnas glasluckan av sig självt när man startar bilen - rutan spänner s.a.s. - jag hade EXAKT detta fenomen pga trasig torkarmotor då den stannade inte i rätt position.

Ett par tusen fattigare och problemet var löst för den här gången...
-J
9
-Jon-
525i Touring E61 -04
Har just varit ute i garaget och plockat isär öppningsknappen enligt tips från länken i rob_t_j72:s inlägg. Jag lossade locket och konstaterade att det var fuktigt inuti öppningsmekanismen och på det lilla kretskortet som fanns där. Jag torkade tort och använde också elspray. Jag smorde anläggningsytorna på locket med lithiumfett som förhoppningsvis stoppar ny fukt att komma in. Nu funkar det som vanligt igen, äntligen!

Tack för hjälpen! Sparade troligtvis ett par tusenlappar genom detta.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
:Jon

Låter ju mycket bra!! Jag skall pröva samma manöver i morgon!

Något särskilt att tänka på?

Mvh Lloydan
-J
9
-Jon-
525i Touring E61 -04
Se bara till att inte tappa bort en liten returfjäder till knappen som lätt kan flyga iväg när du öppnar locket. Inga problem alls annars.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.