|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet några klassiska ställen man ska titta på? Just nu är hela spisen sölig så jag antar att jag får försöka göra rent och titta noggrannare efteråt. Det ser ut som om läckaget sitter någonstans ganska långt upp. Läste nyss i en annan tråd här att filterbehållaren ofta är boven i dramat på E36, kanske samma för E46? Vid låga farter så luktar det bränd olja inne i kupén, jag antar att det rinner ner på grenrör eller avgassystemet, jag ser det dock inte när jag tittar uppifrån. | |
|
gissningsivs så läcker det från ventilkåpspackningen på grund av igensatt vevhusventilation, kolla tråden i denna länk. Länk det du kan kolla är den tjocka slangen som kommer upp mellan insugsrören vid toppen och går till ovansidan av insuget, det verkar vara den som blir igensatt på dessa maskiner. /Danne |
|
| Nope, troligen inte vevhusventilationen den här gången även om det verkar vara den vanligaste förklaringen. Den nämnda slangen byttes sent i höstas då den spruckit och även resten av ventilationen sågs över. Det ser inte ut som om oljan kommer från ventilkåpspackningen utan längre ner. | |
Roffa1 |
fartofläkt: Det är nog ej bra att sitta i stanken av bränd olja? på lång sikt kan det ev,påverka din hälsa (på olika sätt). Kanske bättre att satsa på en annan bil som gått lite mindre mil. oftast när man köper en "GÖR DET SJÄLVARE" så medför det tid och arbete i form av ständigt återkommande reparationer, för att inte tala om alla kostnader,osv. |
|
Roffa1 föraktar personer som köper bilar som gått långt. Bland annat anser han följande om mina bilköp (del av ett PM till mig): "Titta bara vilka idiotaffärer du gör som köper gamla BMW vrak som det pissar ut olja om. Du bor väl ute i garaget året om??" Själv tycker Roffa1 att det är slugt att köpa en ny bil för flera 100 tusen och ställa av den under vintern medan den sjunker som en sten i pris utan att man har någon nytta eller glädje av den. Vi har alla olika definitioner av vad som är bra och dåligt att göra. Jag kan gott tänka mig att ha en långmilare i familjen, jag har historiskt mycket bra erfarenheter av det. Har hittills bara haft en enda bil till under 30.000 mil och alla har varit fullt funktionsdugliga. Självklart kräver de lite omvårdnad men det har aldrig varit några allvarligare arbeten. Om du är intresserad Roffa1 så starta en tråd om långmilare så lovar jag att skriva i den. Men detta var ju lite OT. Läckaget jag hade är åtgärdat, det var en sensor (kanske knacksensorn?) som sticker ner genom topplockskåpan som hade en felmoterad o-ring (troligen felmonterad från fabrik). Jag petade in oringen i avsett spår och nu har det slutat läcka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.