|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| VAd hette det sa ni? Framhjulsdrift? Men på en BMW? Nej, jag tror jag går och lägger mig igen, och när jag vaknar var detta bara en ond mardröm... | |
|
Det är skrämmande att det bara finns ett bilmärke kvar som använder sig av bakhjulsdrift och trimmade sugmotorer, tyvärr så verkar sugmotorerna vara på väg bort, men det kan jag leva med, men inte med framhjulskraffs! Fast å andra sidan spelar det väll ingen större roll om det blir framhjul på nån småbil, värre är att bmw säljer sin själ i och med detta. Hur var det med audi föresten, skulle r4an få bakhjulsdrift? |
|
|
Framhjulsdriften beror väl på att det är ett samarbetsprojekt med andra tillverkare. Till och med Saab har nämnts som partner i detta sammanhang. Främsta anledningen till att BMW ger sig in i det här segmentet är väl att de vill sänka snittutsläppen på CO2 för modellprogrammet vilket EU tvingar BMW att göra. |
|
|
Som jag har fattat det så ska bilen inte heta BMW. Tror som många andra att BMW biter sig själva rejält i svansen om dom börjar tillverka framhjulsdrivna bilar under namnet BMW. Jag kommer aldrig att köpa en framhjulsdriven BMW, det är ett som är säkert. 3-cylindriga motorer och framhjulsdrift, vojne vojne... |
|
|
Bredda utbudet av MINI bilar! mvh/ Anders |
|
|
Inget fel på framhjulsdrift. Har kört nya Golf GTI under några veckor och den känns riktigt bra. Skulle BMW välja att göra en framhjulsdriven bil är jag övertygad om att den blir kul att köra. Ni som inte gillar framhjulsdrift testa en MINI Works:--) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
BCR |
StefanL; "Inget fel på framhjulsdrift. Har kört nya Golf GTI under några veckor och den känns riktigt bra." Håller med dig, men framtiden tillhör nog de dynamiska 4-hjulsdrivna systemen typ senaste versionen av Haldex som sitter i nya Golf R. Där utnyttjas enbart 4-hjulsdriften när den behövs och i övrigt är bilen variabelt fram-, bak- och/eller 4-hjulsdriven. Garanterar optimalt grepp och man slipper nackdelen med konstant 4-hjulsdrift=högre bränsleförbrukning. /Håkan oo=00=oo |
|
Tycker inte om känslan och uppträdandet i en framhjulsdriven bil, men felhjulsdrift fungerar bra i stan med måttliga effekter. Är övertygad om att en FWD Bmw hade varit en skitrolig bil, precis som Mini. Men av varumärkessjäl är jag mot det, det skulle förstöra mer än det ger för märket. Hoppas/tror snarare på att detta hamnar under ett eget varumärke eller åtminstone utanför Bmws ordinare modellprogram, det vill säga den får inte ett nummer som tex. 0-serie utan ett namn istället ex. "City". //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
| det sägs ju att den ska baseras på mini så körglädje kommer den ha massor av | |
|
Läste på TV att BMW gjort en undersökning gällande 1-Serien om ägarna visste att bilen var framhjulsdriven eller bakhjulsdriven. 4 av fem trodde bilen var framhjulsdriven. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Länk här är länken på det stefan nämner | |
| Om det så skulle krävas ett antal enhjulsdrivna elbilar för att få ekonomi på den övriga tillverkningen och den fortgår som tidigare, so what? K an ju även bli miljökrav som ställs på biltillverkare som gör att de tvingas göra ett antal småbilar för att kunna producera "riktiga" bilar samtidigt./ V12 for ever? | |
|
Visst är mini cooper s rolig att köra men så fort de blir dålig väg så är den ett rent helvete sväljer inga ojämnheter alls. Iofs så har jag bara erfarenhet av den första cooper s, då vi hade en sån inom familjen. Vägar med mycket slitage våga man inte gasa så mkt på, för då fladdra bilen över allt och stadigt grepp om ratten var ett måste. |
|
|
alltså jag tror inte mina ögon gång på gång. turboskräp överallt, katastrofal design, felhjulsdrift och att eu och politikerbullshit har ett finger med i spelet är jag inte ett dugg förvånad över. nu är det bojkott som gäller. vi behöver en ny kris för att komma tillbaka till kärnan. |
|
|
Vad skulle en ny kris göra för nytta menar du? Själv är jag imponerad av turbomotorerna, både som bensin och diesel. Visst kan jag hålla med dig om att en riktig sugmotor är snäppet bättre vad gäller gasrespons men turbosnurrorna börjar komma i fatt:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Den bästa (men dyraste) lösningen vore fyrhjulsdrift på alla bilar där man genom i-drive kan välja lägena "BMW Sport+ 0/100% bakhjulsdrift", "Vinter för nybörjare Audi mode 50/50" och "Jag är över 80 har inga reflexer kvar och borde inte ha kvar körkortet läget 100/0 framhjulsdrift" *ironi* :-) Allvarligt talat BMW kan tillverka framhjulsdrivna bilar om de vill för att tjäna pengar så klart men håll tummarna att de inte kommer sätta sin BMW loga på skräpet. Vi som kör BMW (som har kvar förståndet och älskar märket) vill inte ha skit som framhjulsdrift på fina BMWs, det hör budget bilarna till. BMW 4 Life |
|
| då skulle de behöva tänka efter vad som gör just bmw speciellt. vill jag ha budgetskräp så finns det mycket annat att välja på. enligt mig är det just sugmotorer, bakhjulsdrift och snygg design som är några av bmw:s viktigaste kärnvärden. | |
|
sen kom jag att tänka på en sak till. säger det inte rätt mycket om var utvecklingen är på väg när bmw-ägarna själva inte har en aning om att de kör bakhjulsdrivet? visst finns det de som bara vill ha en trevlig bil att köra och om de inte märker att den är bakhjulsdriven p.g.a. alla antispinnsystem o.s.v. så är det en sak. men just det som gör den trevlig att köra är ju bakhjulsdriften även om de inte själva vet om det. framhjulsdrivet är ju så vanligt att de okunniga ägarna kanske svarar just det. |
|
|
När jag sitter och drömmer om nästa BMW är det turbo och fyrhjulsdrift som gäller, 335xi. Bakhjulsdrift och sugmotor lockar eventuellt på M-nivå, på en vardagsbil tilltalar det inte mig det minsta. Pratar vi minibilar är framhjulsdrift det enda realistiska alternativet, såvida man inte gör en smart med både motor och drivning bak. Ska man ha väghållning och underhållande köregenskaper är nog knappast det sistnämnda rätt väg att gå. Packningsgraden med bakhjulsdrift blir helt enkelt allt för dålig, nåt som märks redan i nuvarande, större BMW-modeller. I en bil mindre än 1-serien skulle utrymmena bli skrattretande dåliga Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Jag tror helt enkelt att BMW tycker målgruppen är för liten för att enbart kunna satsa på fantastiskt roliga och körglada bakhjulsdrivna bilar. Det finns andra tillverkare som också kan svara upp att tillgodose behovet av körglädje och prestanda och som ligger inom samma prissegment som M-bilarna. Men jag håller med om att det vore livsfarligt att släppa på grundfilosofin, körglädje, bakhjulsdrift och sugmotorer.(Rak6a) Undrar hur det kommer se ut om 10 år, vad tror ni vi åker omkring i då? //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.