AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.103

bmw 0-serie! framhjulsdriven

Sida 1 av 3
enligt denna artikel så ska bmw 0-serien vara bekräftad, framhulsdriven och baserad på mini Länk
allt låter bra förutom det där med framhulsdrift.. får se hur det blir men tycker att en bmw ska förbli bakhjulsdriven.. tror att bmw satsar på 0-serien på grund av audi a1 eller vad säger ni??
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Det är ingen omöjlighet det du säger , BMW måste konkurrera på alla plan!
Visst, det är bara en teckning på bilen än, tilltalar inte mig nu men det blir annat i verkligheten kanske!
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Spela roll om en liten citybil från BMW är framhjulsdriven. Huvudsaken är att bilarna som är byggda för långturer och nöjesåkning behåller bakhjulsdriften. En 0-serie lär knappast upplevas som en heldag på Liseberg. Det är väl meningen att det skall vara en smidig liten bil med låg bränsleförbrukning för folk i storstäder som skall till jobbet eller affären. Det är ingen nöjesmaskin, då är framhjulsdrift helt ok.
dock är ju mini framhjulsdriven och sägs vara en nöjesmaskin av rang så det behöver itne varanegativt.. som du säger så är den ju till för staden och då spelar det mindre roll
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Kan inte förstå varför så många hänger sig på FWD...
På så liten bil skulle RWD göra bilen tyngre o förmodligen inte bättre.
Har en Polo 08 o det känns inte ens att den är FWD!
Kul i stan men ej för autoban! ;)

Säger bara en sak - äntligen är BMW här också!

Kanske en ersättare för Polon?

BMW - Beroende Med Wilja
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Nu är det bekräftat:
Länk

Länk
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Var väl bara en tidsfråga.
Jag lyfter på hatten för att BMW har hållit sig där bak så länge.
Varje tant och småtossig gubbe vill ha fwd, tyvärr.
Min mor är trafiklärare och inte i helvete kan jag övertyga henne om att RWD är bra... farsan är förstås slav i det avseendet...

Morfar, däremot är skitcool trots sina drygt 85 bast.
Han vill bara ha kul. Och sitta bra, för han har snart inga egna leder kvar...
Men han kör som en riktig skomakare.

Power is FUN without Control
hoppas det stannar med 0-serien och att resten har kvar bakhjulsdrift
BCR
Fan är lös i München...

Trodde aldrig jag skulle få uppleva en framhjulsdriven BMW och frågan är vad som egentligen ligger bakom detta märkliga och historiska beslut.

Svaret är givetvis ekonomi.

Det är kostnadseffektivare att bygga framhjulsdrift eftersom motor, växellåda och drivlina sitter ihop.
Jag tror detta beslut är livsfarligt för BMW, plötsligt försvinner kanske det mest unika med märket dvs. bakhjulsdriften.

Synd att BMW har kapats av ekonomer... :-(

Jag kan riktigt höra hur VW och Audi jublar !

/Håkan
oo=00=oo
Håller med.

Det finns ingen heder och stolthet kvar idag bland biltillverkarna och troligen bär vi kunder skulden som inte värdesätter (betalar) tillverkare som vågar stå för sina ideal.

Det skall samarbetas idag för maximal profit, kunderna köper varumärken som inte är mer än namnet. Tillverkarna lakar ur sin unika identitet.

Fy, nu var jag negativ :-)

mvh/ Anders
ar
457
argungu
118i -20
Även BMW måste vara realister. Men jag tror att felhjulsdriften kommer att begränsas till 0-serien. 3-serien och uppåt blir garanterat bakhjulsdrivna även i fortsättningen. (Nästnästa 1-serie, där kan man tveka...)

/Erik
Buspelle
Ärligt talat kan det väl inte vara hela världen om BMW nu väljer att bygga en liten framhjulsdriven bil självklart med syfte att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ i denna nisch. Tror inte detta behöver innebära att vi ska behöva köra framhjulskrafs i alla BMW-modeller i framtiden.
BCR
argungu; För 10 år sedan kunde man kalla framhjulsdrift för felhjulsdrift. Glömmer aldrig skräcken när jag provkörde en tidig SAAB 93 Aero som krävde två körbanors bredd vid gaspådrag...

Numera går det faktiskt att via smarta diffbromsar hantera extrema effekter relativt bra på framhjulsdrivna bilar. Ford Focus RS på 305 hk är ett gott exempel.

MEN, för BMW som är synonymt med bakhjulsdrift och som dessutom dras med en relativt konservativ kundstock kan det bli bekymmersamt...

/Håkan
oo=00=oo
ar
457
argungu
118i -20
Framhjulsdrift har jag inget emot i princip. Skulle vara spekulant på en Mini Cooper JC Works om inte instrumentpanelen såg ut som Kalle Ankas bil med den löjliga hastighetsmätaren i mitten. :-)

Har stort förtroende för BMW:s ledning, tycker de har bra koll på vad varumärket står för. Tror inte de kommer att slarva bort kvaliteterna även om de känner att de måste komma med en liten framhjulsdriven BMW.

/Erik
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tja jag kommer aldrig att bli spekulant på en bm med allt samlat ifram.
Tur då att våren närmar sig så man får plocka ut en 02a ,då är jag tillbaka där allt med bmw började.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Argungu: du får köpa en med navi, då sitter hastighetsmätaren vid ratten.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Förstår inte varför en del av er ser det som oroväckande etc.
Tycker det både känns naturligt och vettigt. Dom säger ju själva att marknaden kommer vara större för dessa typer av bilar i framtiden.
Större inriktning miljö, dyra soppapriser mm...klart en av världens ledande bilmärke måste vara med att slås på en växande marknad för att just förbi det.

Risken att övriga modeller följer samma riktning finns inte på kartan, skulle vara samma sak som att byta namn på företaget.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag hoppas att motor, växellåda och drivlina sitter ihop på min bakhjulsdrivna bil också ;)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Påminner om turbodiskussionen för några år sedan. Det var minsann hemskt det här med turbo...
Det är fortfarande hemskt.... ;-)

mvh/ Anders
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Enklaste är ju att inte låtsas om dess existens ungefär som alla Mercedesägare gjorde i 10år med a-klassen. Om Bmw gör en liten pizzautkörningsbil så är de ju en ny nisch för dom att tjäna pengar på, kan nog behövas.

Tror inte om man har en Cheva Impala 65 att man bryr sig om en Chevrolet Matiz heller hahaha

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.