AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
853

oljeläkage sedan köp. kollat upp massor, nu först verkar de blivigt värre.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
happ. trodde först att oljereturen till vanos läckte olja mot blocket så jag bytte oringar. hjälpte inte så för ett par veckor sedan vid ett oljebyte märkte jag att det var stopp i blocket så oljan hade pressats ut genom oringarna igen?

löste upp med thinner och såg att de kom ut genom oljepluggen efter ett tag. sedan kom det ut någon sekund efter jag fyllde på mer thinner. kalasbra tänkte jag. nya oringar igen och smackade ihop allt och de var väll bra antar jag.

igår när jag kröp under bilen och sprutade på lite växellåds-olja som temporärt rostskydd eller liknande såg jag att undersidan av blocket var fullt med motorolja igen. oljenivån i motorn hade även sjunkit så jag fick fylla 1 liter.

har försökt torka olja och se vart de kommer ifrån. men har inte lyckats hitta vart de är. ser ut som att de kommer från oljereturen till vanos eftersom de inte kommer från någon högre punkt?? :O

kan hissa bilen ganska högt och krypa under om de skulle behövas.

tacksam för alla förslag!

BMW ownz
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ett klassiskt problem är packningen mellan motorblock oljefilterhuset. Min läckte 328an. Fick lagas två gånger.
Länk
Är inte jättesvårt att fixa detta, om man är någorlunda händig.

Sen finns det några pluggade hål på oljefilterhuset som också kan läcka. Men troligen läcker inte dessa några större mängder. Knappast en lier.
Länk

Skaffa tillgång till en lyft. Tvätta bilen noga under (bromsrengöringsspray är super till detta). Kör sen en mil eller så och lyft sen upp bilen direkt igen. På detta vis blev jag 100% säker på att min oljefilterhuspackning (långt ord det där) läckte.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Frapp: tack så enormt mkt för ditt svar! skall kollas upp!

har dock en följdfråga. de är väll packning på min som har aluminium-lock till filtret?

bild här
Länk

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
förlåt jag är trött.

så då va de sagt xD

BMW ownz
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jo den ser i princip lika dan ut. Bara olika lock.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hela koppen med filter skiljer. de som förvirrade mig.
resten är nog lika.

kommer iaf köpa ny packning och packningsklister, ska jag göra detta någon helg snart.

kan inte tänka mig att läckaget skulle vara någon annanstans då jag garanterat löste upp smuts som höll igen lite läckage med thinner, när jag öppnade kanalen till returen. därför de går så mkt olja nu då..

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
bytte igår på 6 timmar med amatör-hjälp. var extremt noga att göra rent överallt innan åter-montering och använde den bästa packningtätarklistret jag fick tag på Mekonomen.
bara att hoppas denna förblir tät nu.

generatorn var extremt ärjad och full i smuts. så gjorde ren den också. nu dämpas inte belysning med helljus när man släpper motorn på tomgång.

har bilder att ladda upp senare ikväll om någon är intresserad, skriv en rad då.

åter igen tack till Frapp som snabbt svarade och pangade rätt på direkten :)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.