AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.653

Pinsamt rykande och oljespill

mr
6
mrmanges
Bmw x5-01
Bmw 325i-06
Suck kom ut i helgen, skulle köra ungar till Hockey,, drog igång X5an 4,4 mmm härligt muller, underbar bil,, Men va händer har precis slängt in allt, när Frun säger ryker inte bilen lite väl mkt,, och visst trodde bilen skulle brinna upp, Stängde av den öppnade huven och det var olja överallt+en sån jätte pöl på marken, kollade snabbt runt och såg grannar flinandes bakom gardiner en till och med kom fram och frågade om jag hade köpt en Ford, Frusen vevhus ventilation fick jag till svar 2500kr fattigare, är inte detta ganska dåligt, bilen har bara gått 7500mil och är servad enl bok,, plus att jag dagen innan varit i Tyskland-Tranås på bunkring bilen gick klockrent

mrmange
(ju större motorer desto bättre)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hej! Sök på "Frusen vevhusventilation" så finns det lite läsning.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Hur kallt hade det varit under natten?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Jag har upptäckt att det inte verkar räcka att byta bara byta oljefällan,slangar man måste och så byta locket som sitter skruvat bak på insuget där var det rejält med gegga i min bil.
Mvh
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Det är därför dom fryser fastän man har bytt allt annat och detta sker under natten när dom står ute.
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

The Positive Crankcase Ventilation (PCV) system directs crankcase "blowby" to the intake system in order to prevent vapors from escaping to the atmosphere.
The blow-by gasses which are produced during engine operation collect in the crankcase.

The crankcase is ventilated by a pressure-controlled system. The oil vapors in the crankcase enter a cyclone-type liquid/vapor separator which allows the liquid oil to return to the oil pan and the oil vapors to be drawn into the intake manifold via a pressure control valve.

The pressure control valve is centrally located in the rear end cover of the intake manifold and is connected directly to the cyclone-type separator via an aluminum pipe. It varies the pressure in the crankcase continuously depending on engine load and speed conditions. This prevents blue exhaust smoke and excessive oil consumption on deceleration due to peaking manifold vacuum, and assures reliable crankcase venting during all other engine operating conditions.

All current BMW engines incorporate a pressure controlled crankcase ventilation system. The crankcase ventilation systems use various different crankcase ventilation valves depending on the engine type as shown in the illustration below

Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Kävlingepågen

Här kommer lite läsning
Jag pratade med bmw igår och dom hade ingen aldrig hört talas om det på m62 men jag tog isär min och den var abolut tät inte undra på att den frös fast man hade bytt allt läs det som står i länken så hör du av dig.
Mvh
Länk

mr
6
mrmanges
Bmw x5-01
Bmw 325i-06
det var -19grader kallt, men det tycker jag en bil skall tåla.
så många ggr vi varit i svenska fjällen och i österike, där min gammla vinter bil (jeep Cherokee har kvar den än) har stått i -30grader i flera dagar och startar sedan utan bekymmer, dessvärre är comforten som kyss mig i arselet i den. därför införskaffades x5an som vinter bil, säker,tung,underbar långfärdsbil, drar till Åre om några dagar, hoppas att det går bra

ju större motorer desto bättre
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Har du bytt någonting?
mr
6
mrmanges
Bmw x5-01
Bmw 325i-06
nej jag har inte bytt nått, utan har servat bilen pecis enligt boken, det tycker jag borde räcka

mrmange
Wa
59
Wallinski
X5 4.4i -02

Du måste byta vevhusventilationen annars kommer den att frysa igen
mr
6
mrmanges
Bmw x5-01
Bmw 325i-06
ok bäst att göra det, bilen ska ändå in för genom gång Drar till Åre i helgen 1v skidåkning,

mrmange
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.