|
|
|
|---|---|
|
Har märkt på sistone att så fort jag hamnar i lite trafik och börjar köra på ettan och tvåan stiger motortempen på min M Roadster. Efter ca fem minuter tänds varningslampan och jag tvingas antingen stanna eller köra ut på motorvägen då tempen snabbt sjunker igen. Jag misstänker att det är nåt fel på fläkten då den aldrig kommer upp i hög hastighet för att kyla motorn. Senast idag fastnade jag i trafik och fick köra med varningslampan tänd i ca 10 minuter innan jag kom ut på motorvägen igen. Vad kan det vara för fel och hur mycket skada tar motorn när man kör med tänd varningslampa? Tacksam för alla svar... | |
|
Det var problem ett tag med termostaten på BMW:s motorer, den hängde sig öppen eller stängd. Kan vara så att du har en sådan termostat som är defekt. /J |
|
| Låter som att din fläkt koppling har gett upp. Testa att dra runt fläkten för hand när bilen blir så där varm som du beskriver. Går det lätt utan motstånd så är det garanterat felet. Att köra runt med en överhettad motor är aldrig bra i längden för toppen. | |
|
PJ: Har testat och dra fläkten för hand när motorn är varm och det är inga problem alls. Så förmodligen är det fläktkopplingen som skall bytas. Hur vet man om topp-packningen tagit skada? Med tanke på att den har körts varm ett par gånger nu. /Ash |
|
|
Var på BMW Solna idag och bytte fläktkopplingen, nu fungerar bilen som den ska. Tydligen ett vanligt förekommande fel på BMW bilar i allmänhet enligt Solna. Samtidigt som jag bytte min fläktkoppling där, var det en annan kille där med en ny X5 som de bytte fläktmotstånd och fläktkoppling på. Någon som vet något om detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.