AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.571

BMW 328iC E36 läcker in vatten! Vad kan detta bero på?

Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Läget är som så här att min 328 E36 läcker in vatten på passagerarsidan! Vattnet samlas vid passagerarens fötter i en fin pöl. Har även hänt att vattnet letat sig ända till golvet vid baksätet!
Vill verkligen inte att det ska börja mögla å skit!

När jag hade inne den på stora servicen förra året så bytte de fuktspärren i dörren då vi trodde att den var problemet. Den läckte inte i lika mycket efter det, men det kommer fortfarande in vatten. Kan det vara så att det läcker in på flera ställen?

Jag har försökt lokalisera vart vattnet läcker in och det verkar som att det rinner ner längs dörren. Om ni ser bilen i profil, med fronten åt höger, verkar det som att det läcker in mellan dörren och framskärmen. Men det behöver ju inte betyda att det är listen som går vid dörren är dålig. Kanske läcker in från backspegeln(??)...som sedan rinner ner där.

Har även hört att det ska finnas dreneringskanaler. Om de täpps igen så åker tydligen regn/vatten in i bilen istället för att hålla sig utanför? Någon som vet vart de sitter och vad man bör/kan göra för att rensa den/dom?

Hjälp uppskattas oerhört mycket då det snart är vår och bilen skall ställas på igen! Kör självklart inte bilen i regn och tvättar den med lågt vattentryck på passagerarsidan!;)

Länk till bild finns nedan där jag sett att vatten runnit, på insidan dörren...och på andra sidan bilen!
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du sollucka brukar det kunna fastna löv o barr i dräneringsslangen från den. Löses genom att försiktigt blåsa lite med tryckluft. Helst bakvägen nerifrån om du hittar var den mynnar.
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Taklucka har jag, så det ska jag kolla till våren när jag ställer på den igen!:) Bilen står 10 mil hemifrån nu, annars hade jag gått ut å pillat direkt!;)

Brukar det rinna ner längs dörren då förresten? För att själva luckan är tät :)

Tack för svaret Anders-72!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Japp, det har du såg jag i ditt galleri ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brukar vara tätskicktet bakom panelen i dörren som lossnat när det läcker in via dörrarna.

Lossa panelen (dörrsidan/klädseln) och tejpa upp tätningsplasten så blir det bra igen.

Kan vara bra att ha några fräscha plastclips till hands, då de är rätt veka och lätt går sönder vid demonteringen.
Kostar bara några kronor hos BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Den byttes på förra servicen. Tyvärr läcker det fortfarande in, fast inte lika mycket som innan. Så fuktspärren lär ha varit kass också. Eller så kanske de gjorde ett kasst jobb när de bytte den?:(

Tack för svaret!:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte om det kommer ner så långt. Vanligt att innertaket blir blött eftersom stoppet brukar hamna högt uppe vid luckan.
Annars skulle jag nog hålla ett öga på rutlisten. Brukar kunna krångla på coupé. Kolla även damasken för kabelhärvan som går mellan stolpe och dörr.
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Anders-72: Aa okaj! Innertaket brukar vara ökentorrt!;) Ska kolla damasken också!:)

Tack igen!
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Går rutan i dörren tillräckligt långt upp, annars kan det läcka in där och då rinner det över in i bilen i nederkant utav dörren när det inte kan rinna utåt.
Stämmer dörrens justering, annars är inte dörrlisten tillräckligt ihopklämd för att hålla tätt. Kan testas med tunn plastfilm, skall vara motstånd när man drar i dessa när de är imellan listen och dörren när den är stängd.
Det finns dräneringskanaler i nederkant utav dörrarna, på insidan någon cm upp från nederkanten, ett framtill och ett baktill av dörren.
Min bil läckte lite överallt när jag köpte den och då fick jag justera alla luckor och dörrar samt cab och hardtoppen men det blev bra till sist, bilarna är ju inte nya så lite justering e nödvändigt, men kolla dräneringskanaler först.
Har inte själv taklucka så jag vet inte vart dräneringskanalerna tar vägen men om de går framåt så går det ner i a-stolpen och det brukar vara slangar och kan inte den vara av nere vid stolpen så att det läcker in?
Vattnet som rinner ner ifrån framrutan rinner väl ner i a-stolpen och ner i tröskeln och där kan dräneringskanalerna oxå vara täta, Är inte säker på BMW men så funkar det på gamla Volvobilar och då bör det rinna in i bilen någon stans vid högtalaren som jag har längst ner på a-stolpen. Värt att kolla upp på din bil.

Lycka till!

Vänligen-
Stefan
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Bästkusten: Det ska jag kolla upp! Riktigt bra tips!:)

Tackar så mycket för hjälpen!:)

Mvh David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.