AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.589

Felande startspärr

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Har under några veckor nu haft problem med att bilen misständer och rycker speciellt vid skarp högersväng?.

Har nu lokaliserat problemet till startspärren och sändaren som sitter på nyckelknippan.
Då jag svänger så pendlar den till vänster på knippan och dioden blinkar rött och bilen misständer och går in in Enginefailsafe program.

Rätar jag ut ratten igen så lyser det åter grönt, men måste då återställa felminnet för att bilen skall gå bra igen.

Skall följa härvan under rattstången och se om jag hittar boxen för att koppla ur den, finns det någon med erfarenhet från detta
(e38 750)?

Mvh
Skalman
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och vad säger felminnet om du läser av koderna för EWS ?? respektive DME motorstyrning.
Dioden på nyckeln är väl mig vetligen för fjärröverföringen av lås och rutmanövreringen/larm dvs har inget alls med Startspärren att göra som är en egen transponder som inte behöver batteri tex.
Normalt så har startspärren en fördröjning på ca 12 sekunder innan den slår ifrån efter att du stängt av bilen. Så det borde inte alls påverkas oavsett hur du svänger.
Tror eventuellt inte du är riktigt rätt ute i tänket här.
Kopplar du ur EWSen får du aldrig igång bilen, då den är samsynkad med DME som är den manövrerande enheten för att frisläppa startsignal för /bränsle/tändningen
efter att rätt kodbyte har infunnits, när EWS godkänt nyckeln.
Vet inte vilken version som sitter på en 750-95 men troligtvis EWS II.
Däremot kanske det är nått som kortsluts eller glappar och bryter tändningssignalen när du vrider på ratten möjligen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Startspärren är eftermonterad då bilen är importerad.

om jag nollar minnet på bilen (lossar polerna) och håller sändaren i upprätt läge när jag startar bilen så är allt ok. Men så snart jag släpper sändaren och låter den "pendla" på nyckelknippan så lyser dioden rött och engine failsafe återkommer.
Helt klart finns ett samband.

Skall ändå kolla upp kabelstam etc runt rattstången.

Mvh
Skalman

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Om jag "simulerar" en högersväng genom att föra sändaren till vänster på nyckelknippan så misständer bilen och dioden lyser/blinkar rött. så något skumt är det med spärren.

För jag sedan tillbaks sändaren till lodrätt läge återgår dioden till grönt sken.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok det framgick inte att det var en eftermonterat historia, då har jag inget direkt svar att ge annat än att koppla ur den, vilket fabrikat är det ??
Din bil ska ha original startspärr som standard och behöver ingen eftermonterad.
Elektronisk körspärr EWS 2
Historik över BMW-körspärrar
I bilar som byggdes till och med slutet av 1994 kan en körspärr aktiveras via de på fabriken monterade stöldskyddsanläggningarna (DWA) resp via bildatorn (BC).

I bilar som tillverkades från och med maj 1993 till och med januari 1994 kan denna körspärr dessutom aktiveras via centrallåset (ZV).

Eftersom det allt oftare visade sig att avaktivering via nyckeln och låscylindern var en sårbar punkt för stöldangrepp, är sedan januari 1994 den nyutvecklade elektroniska körspärren (EWS 1) standard i alla BMW-bilar (undantag: E30, E32, E36 utan ZV). Detta dokumenteras med SA900. Denna körspärr uppfyller de temporära kraven för helförsäkring.

Utvecklingen av körspärren fortsätter och från och med januari 1995 har alla BMW-bilar i hela världen en elektroniskt kodad körspärr (EWS 2) som standard. EWS 2 förhindrar att bilen kör iväg med egen motorkraft på grund av ingrepp på tändningslåset eller dörrarna.

Den elektroniska körspärren, steg 2 (EWS 2), uppfyller de strängare europeiska helförsäkringskraven som gäller från och med januari 1995.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Nu går bilen att starta utan startspärr,dioden lyser grönt utan att sändaren behöver vara i närheten, dvs det räcker med nyckeln.
Om jag nu sakta flyttar sändaren närmare instr panelen så lyser dioden rött och bilen misständer. Verkar finnas någon form av konflikt här. skumt.
Verkar vara en konflikt mellan de dubbla startspärrarna.

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.