AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.982

Drog av luftningsskruven till kylaren, byte!

Le
129
Leonid
135i Coupe
Tja!
Hade bilen ivägskickad på verkstad i jan 2010 för installation av motorvärmare, kupéuttag och batteriladdare (defa)

Sen dess har jag bara tutat och kört utan som helst några problem. Tills idag så märkte jag att motorn blev varm men det drog kallt i kupén.
Kollade kylaren och då märkte jag att det rann/droppade ut kylarvätska från luftningsskruven. Har inte märkt av det tidigare. Och då förstod jag att det har läckt ett tag.
In på macken och köper en lite glykol och fyller på. En hel liter och först då kom det från luftningsskruven.

Nog om detta. Jag ska då skruva i skruven och märker att det inte tar gäng och att det läcker ut (har motorn på tomgång) Drog åt ett snäpp till och så naturligtvis så drar jag av skruven. En del av skruven sitter kvar nere i hålet. Och den andra övre delen ligger löst på.

Nu rinner det mer än nånsin!

Frågor på detta....
- Är det bara att försöka dra ur den delen som sitter kvar och köpa en ny på skroten/bmw?
- KAN det vara så att jag har fördärvat själva kylaren oxå? Alltså själva gängan i kylaren? I så fall, är det svårt att byta den delen med? Eller är det byte av kylare som gäller?

-Sen om man nu går tillbaka till när jag hade bilen på verkstaden så VET jag att det är INTE jag som är störst skylldig till händelsen.
I och med att jag märkte att det rann. Och jag har inte öppnat motorhuven med motorn igång sen den var på verkstad.

-Orkar man ta upp det här med verkstaden? Det är ju trotts allt 7-8 veckor sen!

Long story, men ville förklara lite.
Mycket tacksm för hjälp!
// Leonid

BMW-320I E36, M50 B20
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
En svinpitt till skruven som sitter fast,så får du upp den från lufthålet.Köp en skruv från bmw istället me ny fin gänga kostar ca 12 kr på bmw.Lycka till nu
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Den är inte rolig

Min luftskruv sprack för 3 veckor sedan och det försvann 1 liter glykol på några kilometer. Kunde enkelt borra sönder delen som satt kvar och dra ut den med spetstång. Ny skruv 28 sek på BMW Solna.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Ska tillägga att jag råkade skada gängorna med det blev ändå tätt med ny skruv och packning. Annars kanske lite gängtejp gör susen.
Le
129
Leonid
135i Coupe
Ja beställde från BMW i Örebro. Skickar det på posten så jag får det i morrn!
Beställde 2 på en gång! 55 sek för båda! Hoppas bara kylaren har klarat sig!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Råkade också ut för att luftskruven gick av när jag stod och luftade min bil efter termostatbyte förra helgen. Den j-kla skiten gick dock att få ut igen utan grispitt, det räckte med att hårt skrapa ett spår för spårmejsel så fick jag loss den.

Gängan är M10x1 om någon känner för att göra en i rostfritt eller mässing istället.

------
BMW CS #04839

Bu
82
Bumer2
Alpina B8
ett litet tips, när man lyfter kylsystemet då ska man alltid byta ut dem skruvar, sen ska man lyfta när motor är kall då expanderar inte gängor och det blir 100% tätt rund skruven. Och när man drar åt den så ska man inte dra den för hårt, so fort man känner att den går inte att vrida mer då räcker det
Lycka till nästa gång!

P.S. Leonid
Om det var bara dem saker som du nämnde att verkstad gjorde då var det inte deras fel. man behöver inte lossa på den skruven eller överhuvutaged göra nåt med motor när man monterar motorvärmare.

MVH /// Dennis
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite OT men med viss relevans, det verkar finnas en hel del som inte är helt nöjda med alla plastdelar i kylsystemet på M50 och liknande motorer
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.