|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tror inte att bmw kommer nånsin att tillverka en så pass eftertraktad bil som M3 E30 . Enkel och rolig att köra samt. ganska lätt att skruva med . E36 och E46 är betydligt mer komplicerade och frågan är hur det kommer att se ut när de har blivit 15 år gammla? |
|
| En stor anledning till att M3 E30 är som den är och att ingen ny BMW blir liknande är nog det faktum att den är byggd enligt homolegiseringsreglemente... | |
|
Tillbaka till diskussionen kring äpplen & pÄron Johann, ”Nähe så din slutsats kring risiga M5:or den har du verkligen underlag nog för?” Svar: Mitt resonemang ovan bygger som sagt på ren induktion. Vet egentligen nog inte vad Du mer kan ”EFTERFRÅGA”, presenterad signifikansnivå ? att min lilla ”undersökning” av utbudet är statistiskt säkerställd ?! Jag försöker åtminstone argumentera för mina framförda ståndpunkter utifrån egen empiri, har Du ’bättre’ underlag av primärkaraktär för att ”hävda” något annat så stig fram då……., men det är klart man blir ju mer öppen för kritik så fort man lämnar en mer abstrakt nivå – det får man väl ta. ”En analys som utelämnar efterfrågan blir väldigt meningslös eftersom det enda slutsatser som kan dras är kring just tillgång (utbud), inte kring priser eftersom detta ges av tillgång OCH efterfrågan.” Svar: Börjar nog först med ett litet SUCK, det var ju kring just detta jag försökte lämna ett litet ”bidrag”. Jag ville/vill nog hävda att för en komparation ALLS ska kunna vara meningsfull kring tillgång OCH efterfrågan på olika BMW-modeller, så måste man nog FÖRST ha en uppfattning om de utbud man jämför. Detta eftersom den allmänna prisbilden ju just är en funktion av det totala utbudet OCH den aggregerade efterfrågan. Men visst vill man jämföra äpplen med päron av helt olika kvalitet så ….. OK, men svaren blir ju också därav, enligt logiken skit in, skit ut. |
|
|
Det verkar vara enkel tillgång och efterfrågan. Även om det kanska har byggts fler m3or än m5or så finns det enligt min snabba koll på bmw börsen 19st e30 m3or till salu och ca 70 m5or. Räcker det som underlag för ett uttalande? Utan att svänga sig med varken den ena eller andra termen så kan vi kanske konstatera att en e30 m3 är mer populär än en e34 m5? |
|
| Acey, om du bara säger att e30 M3 är populärare återkommer vi ju till där jag började. Frågan är varför E30 M3 är populärare än E34 M5! | |
|
Fripps: Varför är jordgubbar godare än hallon osv. Som folk har sagt innan så är det ju äpplen och päron. Det finns egentligen grovt räknas 2 kategorier människor som köper bilarna. Antingen är man a) ung (sen om det är fysisk eller mental ålder spelar ingen roll) man vill ha en snabb bil helt enkelt. Då kvittar det säkert vilken av bilarna man köper. Man vill ha många hästkrafter, bmw what ever. Har man lite koll så vet man att m5an drar mer soppa, är dyrare att försäkra, tyngre och mindre sportbil än vad m3an är. Där kanske man väljer m3an pga att den är billigare att äga, köra och inte mycket dyrare i inköp. b) Entusiast. Det verkar som folk håller i sina e30 m3or. Det är en kultbil (kolla bara vilken M-bil Peter i motorjournalen helst skulle vilja ha). Man kan snart (nästan) placera e30 m3orna i samma kategori som MG och andra sportbilar folk köper och kör på söndagskvällarna. Man kan inte säga att m5orna spelar i samma liga. Det känns mer som en top of the line e34 som inte har något specielt sentimentaltvärde av någon anledning. Jag anser inte att e34 karossen i sig var särskilt lyckad men smaken är ju som baken. Grejen är att folk oftast kanske inte vill köpa m5an och använda som bruksbil. Dyr, törstig osv. M3an använder man ju mer som bus/helg/2a bil. M5an är inte tillräckligt "rolig" för att ta fram på söndagar och piska lite kurviglandsväg med. Två helt olika bilar men det är ganska logiskt att e30in är populärare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.