|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har skummat igenom många annonser på diverse M-bilar både här på BMWpower och på andra hemsidor och slås hela tiden av priserna på M-bilarna. Det verkar vara så att en E30 M3 står högre i pris än en E34 M5. Hur kommer det sig? E34 är starkare, snabbare och en nyare konstruktion och borde överglänsa E30 på de flesta punkter. Visst, E30 kanske är mer körglad, inte vet jag, men ändå... | |
| Tillgång och efterfrågan? | |
E30Mpower |
M5:an är en stor autoban kryssare M3:an är ju en sportbil! sen så finns det färre bra ex av M3:an än M5:an kvar. Det är två helt olika bilar så därför pris skilnaden. Kolla på Länk |
|
Köp nya Bilsbort. Där är ett dubbeluppslag om försäljningspriser från fynd börsen på M3. Mvh. Micke Olsson |
|
| Det är väl även så att en E34 M5 är markant mycket dyrare att äga än en E30 M3? Det är väl det som kanske avspeglar sig i priset och ger upphov till nationalekonomiska termer som Supply/Demand... | |
|
Är det verkligen så, för bilar i likvärdigt skick?! Vet ej hur tillgång efterfrågan är i Sverige, men M3 tillverkades i totalt 17.970 M3 e30 mellan september 1986 och juli 1991, medan M5 e34 tillverkades från september 1988 i totalt 12.249 exemplar fram till sommaren 1995. Så det borde ju finnas fler M3or, eller ? någon som vet hur det är (i Sverige) ? ’Tror’ snarare i sådana fall att det kan vara så att M3 e30 är en något äldre modell och därmed har de få ”rishögarna” på marknaden redan försvunnit, vilket resulterar i att det totala beståndet av M3 e30 nu är i generellt bättre skick än för M5 e34 modellen. Det är eventuellt kanske detta som återspeglas i att prisbilden, verkar vara lägre för den senare. Det är således förekomsten av fler typ ”rishögar” som ’ännu’ drar ned prisbilden på M5an. Tycker i övrigt att faktiskt M 3 e30 och M5 e34 är två av BMWs mer lyckade modeller designmässigt. |
|
|
Designmässigt är dom ju inte direkt lika då M3:an typ luktar racing (tycker jag alltså). M5:an står mer för varg i björnkläder (eller nåt).... ;-) Nu har jag inget direkt belägg för detta men tittar man sig omkring går det ju säkert 20 M5:or på 1 M3:a. Det lär ju vara en av anledningarna till prisskillnaden. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Köp en M5 Touring dessa tillverkades i endast 891 st maj 92- juni 95 tror jag inte säker på datum.Dessa bilar har samma botten platta som M5 sedan.Man får bättre vaghållning för mer tungd på baken. Kör på höger sida |
|
|
Menar du att det är bättre väghållning i kombin? Är det samma hjulupphängning på dessa ens... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Anders S. Att det verkar gå 20 M5or (e34) på 1 M3 e30a, är inte detta endast beroende av att det är lättare att ”dekal&kjol”-trimma e34an än e30an? Bland annonser är väl ingen av modellerna så där himla vanlig egentligen. Jag vet ju inte hur det är just nu, men själv letade jag väl i över ett år innan jag fann den M5a jag ville ha, men det var jag det. |
|
|
marie: Du får nog utveckla det där lite granna? Blir inte en bil snabbare om den är lättare, eller har jag fattat fel? Får prova att åka med sandsäckar i kofferten nästa gång, det skall nog göra susen ;) |
|
|
Nja, M5 Youring har knappast bättre väghållning än en vanlig M5, ytterst få kombibilar är bättre än sedaner i detta sammanhang. Ändå hade jag mycket hellre velat ha en M5 Touring än en vanlig M5, tycker Touring är mycket snyggare och dessutom ovanliare. |
|
| Det stämmer att M5 Touring är ovanligare, och jag tycker att det ser ut som om de har en annorlunda akter jämfört med vanliga 5-serie touring. Är det bakljusen som skiljer sig? | |
|
Birka, Du glömmer ju bort efterfrågan. Även om det finns väldigt få ex av en bil så blir inte priset högt ifall inte efterfrågan finns. |
|
|
Johann, Nej varför skulle jag ha glömt detta, (vet nog inte hur du läser?), jag skrev ju just att jag inte hade någon egentlig uppfattning om varken utbud eller efterfrågan i Sverige (särskilt då rörande M3an, som jag själv inte har någon egen erfarenhet av än i alla fall), jag konstatera bara de totala tillverkningssiffrorna och undrade samtidigt om någon visste hur siffrorna egentligen såg ut i Sverige. Jag ’tror’ säkerligen att både utbud och efterfrågan av så pass gamla och ”udda”-bilar som det här är frågan om är relativt begränsat i Sverige, dvs. relativt ”svårt” att både sälja och köpa, pga. av lång ”matchningstid”. Men mitt resonemang gick väl snarast ut på att riktigt ”fina” bilar brukar kosta mer än mindre ”fina”, då oavsett BMW-modell. |
|
|
Birka, Jag läser som du skriver. ;) Du uttalar dig bara om tillgång, inte om efterfrågan. |
|
|
Birka, > Vet ej hur tillgång efterfrågan är i Sverige, men M3 > tillverkades i totalt 17.970 M3 e30 mellan september > 1986 och juli 1991, medan M5 e34 tillverkades från > september 1988 i totalt 12.249 exemplar fram till > sommaren 1995. Så det borde ju finnas fler M3or, > eller ? någon som vet hur det är (i Sverige) ? Här berör du enbart tillgång. > ’Tror’ snarare i sådana fall att det kan vara så att > M3 e30 är en något äldre modell och därmed har de > få ”rishögarna” på marknaden redan försvunnit, > vilket resulterar i att det totala beståndet av M3 > e30 nu är i generellt bättre skick än för M5 e34 > modellen. Tillgån igen. > Det är eventuellt kanske detta som återspeglas i att > prisbilden, verkar vara lägre för den senare. > Det är således förekomsten av fler typ ”rishögar” > som ’ännu’ drar ned prisbilden på M5an. Tillgång. Så var har du berört efterfrågan? Tycker i övrigt att faktiskt M 3 e30 och M5 e34 är två av BMWs mer lyckade modeller designmässigt. |
|
|
Johann, oj oj Jag förstår nog faktiskt inte hur du läser. Du skriver att jag glömt bort efterfrågan, men jag skrev redan i andra radan i mitt första inlägg här ”Vet ej hur tillgång efterfrågan är i Sverige,…” eftersom jag egentlig inte har någon klar uppfattning om denna rörande de här båda modellerna. Visst, man kan ju nöja sig med att bara konstatera att prisbilden styrs av ”Tillgång och efterfrågan” och sätta punkt där. (eftersom man därmed nått ”End of History”) Jag inser ju även att denna tillgångs-/efterfrågeanalys, så att säga är mer oantastlig i sin fullkomlighet. Men mitt resonemang var ett försök att utveckla analysen ”något”, genom att hävda att riktigt ”fina” bilar brukar kosta mer än mindre ”fina”, då oavsett BMW-modell. Jag uttalade mig således helt riktigt om utbudet, vilket jag ’tror’ mig ha lite egna ’empiriska’ erfarenheter kring (då gamla M5or) och inte om efterfrågan. Men du hävdar att jag ’glömt’ något, vilket inte är fallet. Jag har helt enkel bara inte för avsikt att uttala mig om ”saker” som jag inte har någon klar uppfattning kring. /axel |
|
|
Birka, Jag missade inte att du skrev "tillgång efterfrågan" Du drar dock en slutsats "Det är således förekomsten av fler typ ”rishögar” som ’ännu’ drar ned prisbilden på M5an." utan att överhuvudtaget analyserat efterfrågan således har du "glömt" den (eller utelämnat eftersom du verkar gilla att märka ord). Har du verkligen underlag för att kunna dra den slutsatsen? Är det verkligen så att det finns fler risiga M5:or än risiga M3:or kvar? Kan det inte vara så att det finns fler som hellre vill ha en E30 M3 än en E34 M5? Eller att efterfrågan i reltion till tillgången är högre för M3 och på så sätt driver upp priset? En analys som utelämnar efterfrågan blir väldigt meningslös eftersom det enda slutsatser som kan dras är kring just tillgång (utbud), inte kring priser eftersom detta ges av tillgång OCH efterfrågan. Jag har helt enkel bara inte för avsikt att uttala mig om ”saker” som jag inte har någon klar uppfattning kring. > Jag har helt enkel bara inte för avsikt att uttala mig om ”saker” som jag inte har någon klar uppfattning kring. Nähe så din slutsats kring risiga M5:or den har du verkligen underlag nog för? |
|
|
ehum... M3 E30: BMWs sportigaste modell någonsin!? efterfrågan på denna modell mattas knappast då nyare modeller inte är "bättre".... M5 E34: den typiska konsumenten av dessa bilar är äldre och ser bara fördelar i nyare bilar som behöver mindre tid på verkstan... /Jonas |
|
|
M1 är bra mkt sportigare än E30 M3. ;) Prova E46 M3! Du kommer gilla den, bra mkt mer lik E30 M3 än vad E36 M3 är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.