|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vridet får man till stor del genom överladdning. Ska man jämföra en dieselmotor bör det vara med en motsvarande bensinturbo. Jag har haft tre 335or både bensin och diesel och kan konstatera att den nuvarande bilen är utan tvekan bäst på allt, ljud, känsla, respons, även förbrukningen är rimlig. Hustrun körde mellan Vemdalen och Linköping i förra veckan med ett snitt på 0.72l/mil. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
@StefanL - där satte du det. Diesel utan turbo är ingenting, bensin utan turbo kan vara helt j-la underbart! @Chris87 - En Audi A6 1.8T just nu. En E90 325i inom en månad. Hur så? Kan bara tillägga att jag har kört dieslar väldigt mycket. SAAB, Volvo, VW, BMW, Renault, Ford, Opel... och kan inte säga att jag tyckte om det tillräckligt för att önska mig en diesel. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Orsaken till att Dieselbilar är ovanliga i USA är att de inte klarar flera av de rika och folkrika delstaternas miljökrav vad gäller kväveoxidutsläpp (har för mig att det är Californien, Staten New York och New England (CT, Mass etc)). Ur ett plånboksperspektiv lockar en oljepanna, men hjärtat säger annat bränsle. |
|
| Det var chrille82 som frågade var du kör för bil. | |
|
Jasko76: Jag bara undrade... MVH Christofer |
|
|
Men det är inte lönsamt med att köpa en diesel, bilarna är dyrare och för att tjäna in på den högre priset fick man köra runt 12.000mil... hur många år är det? (mins fel med all säkerhet) "Oh, kolla vad billigt diesel är, x-antal ören billigare...." så räkna ut själv hur många mil man måste avverka innan man tjänat in det. Men ingen slår min 25år gamla rässer a.k.a flygande holländaren, 0.5l milen.. men den slår många när nålen passerar 220km/h :D |
|
|
Jo jag vet det är turbon som fixar vridet. Alltid varit turbofantast. |
|
|
Ber om ursäkt, Chris och Crille! Har varit bland ungarna hela dagen, så huvudet känns fortfarande som en bastrumma. Så går det när man pluggar till lärare... Jag har alltid hävdat att diesel är en modefluga. Kan mycket väl förstå att folk som avverkar otaliga km faktiskt tjänar på att köra (läs står ut med) diesel, men för oss vanliga är det inte så lönsamt som det kan tyckas till att börja med. MEN - folk har rätt att välja (åtminstone när det gäller bilar) vad de vill lägga sina surt förvärvade pengar på, så det är inget att tjafsa om. Jag använde Amiga till 1997 innan jag gick över till PC, så man vet ju aldrig, kan bli en oljebrännare till slut. Men inte än, inte än... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko76: Varför är du en dieselhatare? Gillar du inte ett maffigt bottenvrid eller vill du helst att varvräknaren skall pendla upp till 4000 innan det börjar hända nåt? I så fall så måste en bensinturbo vara en gyllene medelväg. Men sant du är ingen turboälskare heller. Inget fel i det men jag tror att även BMW kommer att ha ett flertal bensinturbos i varje serie redan 2011. Ett måste. Varför inte en 1.4 turbo i 114i med 160 hk. Inte helt fel! |
|
|
För min del spelar det ingen roll om dieselbilarna drar mindre o har bättre bottendrag. Motorerna låter fortfarande tråkigt med 1 knackande ljud. Yes även dom nyaste dieslarna |
|
|
Hatare och hatare, det är jag egentligen inte. Diesel motorer har sin givna plats. I jordbruksmaskiner, lastbilar, bussar och båtar, där ekonomi och förmåga att dra starkt är väldigt viktiga. En bil, speciellt en bil med klass som BMW, är slöseri med upplevelse om det är en knattrande diesel under huven. Bottendrag kan jag leva utan, och det är inte sant att man måste varva livet ur en bensinare för att det ska "hända något". Och jag hatar väl inte turbo heller, kör ju en turbobil just nu. Idén med små turboladdade motorer är helt fantastisk, tycker jag. Och en väg framåt i utvecklingen. En liten motors förbrukning med en stor motors kraft är helt underbart! Hade jag tyckt annorlunda så hade jag väl varit förälskad i gamla muskelbilar, för där snackar vi stor volym. Men det tål att upprepas - smaken är som baken, alla har rätt att ratta vad de vill. Och i vilket fall som helst - hellre diesel än något annat falskt som en sk "miljöbil". I synnerhet hybrider... Vorsprung durch freude am fahren |
|
Verdi |
Ismo, Du behöver inte tjäna in hela det dyrare inköpspriset eftersom dieseln är värd mer även när du ska sälja den. :) Själv är jag väldigt nöjd med min bil. Har dock aldrig provat en stark sugmotor så jag vet väl inte vad jag går miste om. Låter dock jobbigt att behöva varva över 4000 varv för en omkörning... Kanske kul ibland, men inte jämt. |
|
Som sagt.. Pratar vi entusiatbil så vinner bensinaren mycket pga sin sportigare karaktär. Men pratar vi SVENSSOn bil så kliver turbodieseln fram som ett bra alternativ för att klara vanliga transportbehov med moderata krav på "skönt ljud" och "högvarvig". Personligen gillar jag båda, men bensin kör jag numera bara i sporthojen. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Håller med. Som svenne-bil duger en vanlig diesel bra. Ska man ha lite mer känsla i oljebrännare så måste man upp till 325 nivå, gärna 335 och därutöver. men som sagt innan inget slår en högvarvig v8-v10 eller v12. Tro mig Verdi, det finns inget jobbigt med att varva över 4000 med "rätt" motor:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag måste ju säga att BMWs dieslar är trevliga Svenssonbilar. =) Jag ser tjusningen med bensin: Ljudet, den toppigare motorgången (som gör att effekten känns mer när den väl kommer) och högre varvtalen ger ju en känsla av "sport". För mig så blir ändå dieselns överlägsenhet ganska slående när jag jämför bilarna i min bilpark: 318i -02, RWD, 143 hästar, inget vrid alls, 0.72 l/mil 330xd, 4WD, 230 hästar, 500 Nm, 0.71 l/mil Det är ju inte rättvist med tanke på att jag jämför äpplen och päron (turbo/sug, 2002:a/2007:a, etc.) men något säger det mig i alla fall. Jag åker ungefär 3000 - 4000 mil per år så förbrukning är inte oväsentligt för mig. Och jag tycker att 330:n känns ganska sportig, börjar väl bli gubbe antar jag! ;) |
|
|
Fick för mig att kolla vilka nya bilar BMW Solna har i lager för tillfället. 20 bilar av 22 är diesel visar det sig. En M3 och en Z4 utgör undantagen. 90% diesel alltså. Är det representativt för hela försäljningen månntro? Förvånansvärt många var det iallafall. /Erik |
|
|
Diesel är framtiden - speciellt i kombination med hybrid. Men anledningen till att det säljs så mkt diesel idag i sverige är att skatten har sjunkit betydligt vilket breakeven går numera vid 800-1200 mil uträknat på 3 år. Köper man dessutom en miljöklassad diesel så breakeven nästan vid 0 mil eftersom den då blir skattefri i 5 år. Ev. inköpsskillnad behöver inte alls eller köras in väldigt lite eftersom dieslarna som är nyare än 2007 har högre andrahandsvärde pga lägre skatt. Eftersom jag jobbat med bilförsäljning i 10 år så har jag nog ganska bra koll på läget och vad folk efterfrågar när de kommer in i bilhallen. M V H Stephan |
|
|
Flera företag "tvingar" även tjänstebilsköparna att välja miljö eller dieselbil. __________ Mvh Grelle |
|
|
De flesta större företagen har sådan miljöpolicy som Grelle nämner, nackdelen är ju de som tvingats välja etanolbilar (stackarna). |
|
|
De som väljer etanolbilar tankar i regel vanlig bensin. Jag känner många som äger en etanolbil (SAAB, Volvo och Ford) men alla kör på vanlig bensin. Privatbilister likväl som taxiåkare. I vår kommun gäller det biogas, vilket är väldigt bra. Sedan så kan inte jag hålla med om att diesel är framtiden, sorry. Små, snåla och turboladdade bensin- och/eller biogasmotorer däremot är det. Ännu längre fram så ser jag vätgasdrivna bilar som dominanta. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.