|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder. Är det samma styrbox i 525i E34 med vanos som 525i E34 icke vanos? mvh//Chrille Christian Johansson | |
| nej det är det inte, inte enligt realoem,com i alla fall. | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Helt rätt, det är inte ens samma system. M50 använder sig av Motronic 3.1 M50TU (VANOS) använder sig av Motronic 3.3.1 |
|
ok, jag antar att ägaren innan mig har bytt motor i min från icke vanos M50 till vanos M50. Märkte det när jag skulle byta ventilkåpspackning, då den inte passade, så jag fick köpa den som passade vanos-M50. Vad blir symptomen på bilen om förra ägaren behöll styrboxen från icke vanos motorn? mvh//Chrille |
|
Det är samma antal pinnar mellan 3.1 och 3.3.1 - men det är inte exakt samma layout. Min gissning är motorn inte ens skulle starta (om det nu är möjligt att trycka ner en 3.1 styrenhet i ett uttag avsett för 3.3.1 styrenhet). Skulle det gå borde den gå som en påse nötter, då en 3.1 styrenhet inte vet hur man hanterar VANOS (och knack-sensorerna). Sen kanske 3.1 styrenheten blir lite förvirrad för det kanske kommer annorlunda värden från M50TU motorns luftmassamätare (som använder sig av het film till skillnad mot M50 motorn som använder sig av tunn tråd). Om förre ägaren gått igenom det stora bekymret att byta motor är jag säker på att han fixade den i sammanhanget enkla detaljen att byta ut styrenheten också. Men för säkerhets skull, först kollar vi att du har en M50TU motor. Den är lätt att känna igen, en M50TU motor har en bula längst fram Länk Men detta har du kanske redan upptäckt, för det kanske var denna kåpa du skulle köpa? Vill du dubbelkolla att det är rätt styrenhet (vilket jag är övertygad om att det är) så kan du skruva loss Motronic styrenheten och avläsa vilka nummer som står på sidan, har du tur behöver du inte ens skruva loss den för att se. I en E34 brukar Motronic enheten sitta i den så kallade E-Box, sitter längst in mot torpedväggen på höger sida i motorutrymmet. Markerad som "DME contro module" i bilden nedan Länk |
|
Jag har Vanos motorn,vilket nummer på styrboxen ska jag ha då? //Chrille Christian Johansson |
|
|
Kan det inte vara så att din bil är en sen 92:a, min är 92-09 och är specad som 93 och uppåt alltså med vanos speglar mm. Har du köpt packningen via regnumret eller via årsmodell? |
|
|
köpte packningen på regnumret och då blev det fel. Fick beställa den manuellt för vanos-motorn. Det är så att den har börjat få dåliga co + hc värden igen. Följande har jag bytt: -lambda -LMM -Olja o filter -kamaxelgivare -insugspackningar -helt ny vevhusvent -tjuvluft kontrollerad -kolvringar kontrollerade -katalysatorn -tändstift o luftfilter Verkstaden som kontrollerade den sa att det är nått som gör så att den matar på för mycket bränsle ibland och surar ner sig. Har ingen aning va man ska felsöka nu? Nån soim har nåt tips på vad detta kan bero på? /chrille Christian Johansson |
|
chrillej82 : Tänkte bara dubbelkolla, vad är ditt chassinummer (sista 7 siffrorna)? BTR:en (bränsletrycksregulatorn) kan ibland ställa till jävelskap om den inte fungerar som den ska. |
Gick runt idag och letade efter kåpan ovanför styrboxarna på E34:or och passade samtidigt på att titta vilken typ av styrboxar som satt i M50TU motorerna. Tittade i en 525i, E34, Touring, 10/92 och där satt det Bosch Motronic 3.3.1 styrbox. Bosch egna nummer på denna styrbox är 0 261 200 413. Står det så på din styrbox är det garanterat en M50TU styrbox du har. Däremot tittade jag även på en 520i, E34, Sedan, 04/95 och där satt det en Siemens MS40.1 styrbox istället! Och när jag går in i ETK så verkar det faktiskt som så att M50B20 motorerna använder sig av Siemens MS40.1 styrsystem medan M50B25 motorerna använder sig av Bosch M3.3.1 styrsystem! Men kom igen, var är alla M50 ägare? Vad står det på era styrboxar? Angående felet på motorn har jag inte särskilt många tips, men finns det några felkoder i styrsystemet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.