AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.878

XL-däck bak och "vanliga" fram?

Ni
14
NikHall
120d M-sport -08
330dT M-sport -10
Hej,

har en fråga kring däck. Tänkte montera nya 18" däck på min 1-serie och hittade då 245/35-18 med beteckningen "XL". detta är vad jag förstår extra starka däck som pallar mer tryck än vanliga däck.

Min fråga är dock om man kan montera XL-däck bak på bilen och ha vanliga 215/40-18 fram?? Eller måste man köra XL på samtliga däck för att inte äventyra köregenskaperna??

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Rekommenderar att använda samma då jag blandade på en SLK en gång som fick minst sagt skumma saker för sig. Ett slingrande och spårande så jag trodde att bilen hade eget liv. Skiftade fram och bakdäck med varann och då blev det iaf skillnad men ej bra.
Ni
14
NikHall
120d M-sport -08
330dT M-sport -10
Tack - det var detta jag misstänkte. Bäst att köpa "icke-XL" bak alltså för att minska risken för felaktigheter.

XL är lite styvare i däcksidan. Har man dem på alla fyra så ska bilen styra lite vassar men tappar lite komfort. Endast bak borde göra bilen stabilare men lite mer understyrd. Absolut sämst är att ha XL fram och icke-XL bak, då blir bilen slingrig som Thomas beskriver. Bäst är att hålla sig till samma däckstyp fram och bak (märke, modell, etc.). På engelska forum rekommenderar man XL på alla fyra då bilen är gjord för ännu styvare runflat däck... (antar att du pratar icke-runflat)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.