|
|
|
|---|---|
|
Hej! Införskaffade nyligen en BMW 320i -01 som oljelampan lyser gult under några minuter vid start. Har hitills bara skett vid kallstart, någon som vet vad detta kan detta bero på? Tacksam för svar. MVH Mikael | |
|
Gul lampa = inga allvarliga problem (troligtvis räcker det med att du kollar över oljan som är för låg) Det kan ifs vara givaren som jävlas, kostar 1200kr och byts enkelt själv. Röd lampa = Allvarliga problem, stäng av bilen med en gång. |
|
|
Skönt att höra! Köpte bilen idag, och märkte detta först nu när jag staratade. Ska kika på oljan imorgon ja, annars lät det inte alls så farligt att återgärda detta. Köpte en gör det själv bok tidigare idag =) Mvh Mikael |
|
|
Tyvärr vanligt att givaren ger upp.... Enligt vissa kan det räcka med en rengöring av givaren, men den sitter monterad så att all olja rinner ut om du lossar den...byte görs lämpligen i samband med oljebyte då man ändå dränerar tråget! Som tur är, har E46 oljesticka så det är lätt att kolla oljenivån och visuellt se hur oljan mår (färg/konsistens). Med andra ord ingen större panik så länge man håller koll via stickan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Antagligen ligger oljenivån när MIN på stickan och det krävs en mindre påfyllning. | |
|
Får hålla tummarna. Ska kolla upp det imorgon! MVH Mikael |
|
|
Får tacka för de bra svaren! Dock lutar det åt att det är givaren som har börjat att ge upp, tänker byta denna vid nästa oljebyte. Någon som vet var man kan få tag på en sådan givare till denna modell? Det rör sig om en 320i -01. MVH Mikael |
|
| Hos din närmaste BMW återförsäljare. | |
|
okej, ville bara stämma av så att jag har allt klart. Det är alltså oljenivåsensorn som skall bytas? MVH Mikael |
|
|
Har inte bytt den själv, men antar att det handlar om #14 här: Länk Mvh Patrik ___ B M W |
|
| det är inte så att den ska in på service? | |
|
När det är dags för service, står det i instrumentdisplayen vilken typ av service som är aktuell (Oil eller Inspection). Lyser lampan gult trots att nivån är korrekt är det nästan alltid givaren som gett upp. Kan som sagt räcka med rengöring ibland, men den måste ändå demonteras... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Får tacka för svaren! Det är 1500 mil kvar till nästa oljebyte då detta gjordes för 500 mil så bör inte vara detta. Ska eventuellt tappa den på olja för att sedan ta ut sensorn och göra rent och eventuellet demontera denna då. För att sedan återanvända oljan jag tappar den på. Visst borde det vara givaren som börjara att ge upp när den tänds och lyser under ca 10 - 15 s efter ungerfär 30 sekunders gång. (Gul lampa) MVH Mikael |
|
|
Jo, det är givaren! Det är ingen panik att byta - du kan lugnt vänta tills nästa oljebyte och då slipper du slabba med att filtrera och slå tillbaka urtappad olja... Släng bara ett öga på oljestickan en gång i veckan eller så. Ny packning är att rekommendera om du lossar eller byter givaren! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur ska man kolla på stickan på 323 ci e46 för den ser inte ut som andra stickor. Jag har samma problem att oljenivå givaren lyser på min bmw med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.