AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
819

Olja under AC-komp, var kommer den från?

jo
90
johan6504
- 740iA -98
Hej
Har en oljeläcka jag inte blir klok på och skulle behöva lite hjälp. Har precis fixat läckage från styrservo och slangar så det ser betydligt bättre ut nu.

Har även bytt ventilkåpspackning så även där är det är helt tätt nu. Har dock en läcka som syns på motorns passagerar-sida strax under AC-kompressorn. Har kolla kamkedjesträckaren och den är ren och utan minsta olje dräll. Men precis under AC:n så droppar det från något. Kan inte komma på något som sitter under/bakom AC som skulle kunna göra detta. Någon som har någon bra ide?

Jag hade dåligt åtragna oljetrågsbultar och jag misstänkte att det kunde spruta upp dit i fartvinden men tycker det ser ut som om det kommer från något annat. Behöver alla tips jag kan få.

/Johan
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Sa inget om bilen ;-) E38 740i 1997
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, när det gäller t.ex. oljeläckage av olika anledningar så kör in bilen i garage om du har något, lägg ett pappersark(el dyl.) under bilen och se var oljan ramlar ned s.a.s. och försök att utgå från färg o lukt och gravitationskraften sedan :)
Ok, kan vara svårt om det "sprutat runt" innan, men gör då en rengöring av allt "därikring" innan du ställer in vagnen för någon dag eller två..

Mvh Janne.
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Hej janne
Jag har gjort rent och låtit bilen stå men det återstår ändå att begripa var läckan på högersidan verkligen kommer från. Jag ser att det finns klara droppar av motorolja på nägra muttar nedanför AC/Motorfästet men jag kan inte fatta var det kommer från... Klurigt!!!
cr
183
criiille
540 IM -98
förmodligen ventilkåpspackningen den yttre som droppar ner?, mvh
cr
183
criiille
540 IM -98
fick du det tätt när du böt dom ????
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Nej det är inte ventilkåpspackningen. Det är helt torrt hela vägen runt det har jag kollat. Finns det över huvud taget något bakom AC-kompressorn som kan läcka?
Jag är för närvarande mest inne på oljetrågspackningen men det känns lite knepigt att det tar sig upp på/under AC-kompressorn.
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Någon som har haft läckage på den övre kedjekåpan? Svårt att byta packningen där? Kan det vara där det läcker?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.