|
|
|
|---|---|
|
ja som rubriken lyder, varje gång de kommer en liten uppförsbacke på landsvägen så växlar den ner en växel som en kickdown, de förekommer alltid och vid hastigheter mellan 75-100 ca, och ja har samma gasläge och den hinner knappt gå ner i fart innan den växlar ner. ja tror ja har en 5hp18 låda. Mycket tacksam för svar | |
| Min uppför sig precis likadant, behövs inte mycket för att den ska växla ner. Vet dock inte vad min låda heter, men min bil har ni ju till vänster. | |
|
En kompis med en 525iaM -01 lider av samma bekymmer, det går inte att köra bilen under 3000varv i annat än raksträckor och nedförsbackar. Är det den minsta lutningen uppåt så växlar den ner, samma sak om man vill ge pyttelite gas för att få upp de där få extra km/h på motorvägsraksträcka, då växlas det ner och tokvarvas. |
|
| Helt normalt då högsta växeln är en ren överväxel som bara går i då det är lågt motstånd som platt eller nerför :-) | |
|
På mina 540 E34or jag haft och 750 E38 jag haft har det sista "låsläget" varit såppas segt så jag kunnat ge ganska mycket gas (jämfört med 525) innan den växlar ner. |
|
|
ok tackar för alla tips och i ntressen, men ja har haft en 730 e38 94 och ja vill minnas att de satta en lika dan låda i den och den höll inte på så som min gör nu, ja tror de är lite för lite olja i min låda då de gärna vill slira till på 1an efter mycket kraftig inbromsning och sen iväg direkt efter, så ja ska pröva ett oljebyta med filter och packning, vad tror ni mycket tacksam för svaren. |
|
|
Testat o nollställa lådan? |
|
| Man kan enkelt låsa lådan på högsta växeln, gör det nästan hela tiden... spar lite soppa på det också :) | |
| NovemberRain, om det nu är så enkelt att göra det kan du inte bemöda dig att berätta HUR man gör det?.. | |
|
Har samma fenomen på min 525ix då jag drar släp. Har börjat köra på vinterläget, då är den inte lika känslig på att växla ner. //Roffa |
|
|
dalleballe. Det ar bara att lagga i 5 i manuellt lage. Gor det ganska ofta da jag kor motorvag med farthallare. Annars ska den halla pa att vaxla ner i minsta lilla uppforsbacke. |
|
|
Patric T, du vet att du inte kan säga att du "tvingar" automatlådan så...eftersom automatlådan växlar ner om du kör i allt för låg hastighet för växeln.... |
|
| dalleballe: Det förutsätter ju förstås att man har automat med steptronic, välja växel manuellt. | |
|
dalleballe: du kommer inte "tvinga" automatlådan att gå på höga växlar då det finns ett "dummy" program installerat som växlar ner om du kör på allt för hög växel gentemot hastighet...så ingen kan köra sönder lådan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.