|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Det är så att jag har bytt ut originalhögtalarna i bilen, men jag tycker inte att det vart sån värst skillnad. Vad gör man enklast för att få ett bättre ljud? Jag vill helst inte ha nån baslåda för det finns ju inte så gott om plats i bak på min bil. Blir det bättre ljud om jag t.ex. skulle montera ett slutsteg till högtalarna i fram.? Eller ska man i så fall ha slutsteg till alla högtalare? Vad ska man köpa för slutsteg? Finns det nått bra prisvärt slutsteg? Mvh Johnny | |
|
Vill du inte ha nån baslåda, så skulle jag nog sätta slutsteg till alla högtalarna. Kanske till och med försöka få i lite större högtalare bak. |
|
|
Tack för svaret! Jag har satt i 5.25 tums högtalare i bak. Det satt 4 tums original. Så nu sitter det fyra Kicker DS5250 högtalare i bilen. Om man ska ha slutsteg till alla högtalare ska man i så fall ha ett till fram och ett till bak, eller ska man ha ett slutsteg kopplat till alla högtalare? Är det nån som har nå bra tips på slutsteg som skulle passa bra? Mvh Johnny |
|
|
Ett 4-kanals, till alla högtalare, är absolut den smidigaste och bästa lösningen. Länk Är ett alternativ. Men det beror på hur mycket du vill lägga. |
|
|
Det där steget var kanske lite dyrare än vad jag hade tänkt. Hur skulle ljudet bli om jag bara skulle montera ett slutsteg till högtalarna i fram? Det borde väll bli bra mycket bättre än vad det är nu, eller blir det inte sån stor skillnad om jag inte har ett slutsteg till alla högtalare? Mvh Johnny |
|
|
Länk Är väl i närheten av dig? |
|
|
Erbjud honom 1500. Ett nytt steg för så lite, är nog inget att ha. |
|
|
Ja det är i närheten av där jag bor. Jag vet inte riktigt vilket steg du menar? Är det nån som har nått förslag på vart man skulle kunna montera ett slutsteg? Finns det nån bra plats där det blir lite undangömt? Helst skulle jag vilja ha så att det ser original ut så man inte ser att man har gjort nått med ljudet. Mvh Johnny |
|
|
Nu vet jag inte riktigt hur du har monterat dina nya högtalare, men om du monterat dessa på originalplats direkt i hårdplasten så kommer du inte nå några eoner av välljud oavsett hur bra slutsteg du adderar. 30% är komponenterna, 70% installationen, hårt men sant. vill inte verka negativ, bara peka på att du kan få till ordentligt bra ljud redan med låg uteffekt om grejerna är optimalt och stumt monterat osv. |
|
|
I fram nere vid fötterna så bytte jag ut högtalarna helt enkelt, så där sitter dom nya lika som originalhögtalarna satt. I bak i hatthyllan så monterade jag dit en adapter för dom nya högtalarna skulle passa. Vad kan man göra för att monteringen ska blir bättre då? :) Mvh Johnny |
|
|
Har varit ute och kollat lite i bilen nu, och som det ser ut så blir det svårt att montera ett slutsteg på nån bra plats. Det man skulle kunna tänka sig är ju om man nu skulle ha en baslåda och montera steget på den. Men om det nu går att få till ett bättre ljud utan varken slutsteg eller baslåda så skulle ju det vara bra :) Mvh Johnny |
|
|
Finns det inte plats vid reservhjulet? Jag brukar ta bort det helt. Då blir det plats till två rejäla steg.. :) |
|
| Reservhjulet sitter under bilen. Annars hade det gått :) | |
|
Men som HFR skriver i tidigare inlägg. Hur ska man göra för att monteringen ska bli bättre? Mvh Johnny |
|
|
Jag anser att HFR´s åsikter bara är halva sanningar. Med dåliga grejer kvittar det hur du monterar dem, de kommer aldrig att låta bra. Ju bättre grejer ju viktigare blir detaljerna runt om kring. Små element, med lite effekt, flyttar inte mycket luft. Alltså inte så viktigt hur de sitter. Kraftigare högtalare, med mycket effekt bakom sig, rör sig mycket mera. Alltså viktigare att de sitter ordentligt monterat. Speciellt basar, måste ha allting rätt. Anpassad volym på låda, dämpningsmaterial och stabil montering. |
|
|
Hur bra kan man säga att högtalarna jag har monterat är då? (Kicker DS5250) Sen har jag en Kenwood KDC-W4644U bilstereo på 4*50 watt. Ska man typ sätta nå mer dämpningsmaterial runt högtalarna för att det ska bli bättre ljud? Mvh Johnny |
|
|
Nja, jag vet inte vad jag ska säga.. Bara se till att de sitter fast ordentligt. Finns nog inte mycket mer du kan göra. Inte lönt att kladda med dämpning osv. Det är skillnad om man har högtalare för 2-3000kr, då är det lönt att leta detaljer för att göra monteringen mer optimal. Men detta är ju bara min åsikt.. |
|
|
Tack så mycket för alla tips :) Jag tror faktiskt att jag ska kolla så att högtalarna i hatthyllan sitter fast ordentligt. Det låter som att dom sitter och vibrerar lite, får dra i nån mer skruv i adaptern. Sen får jag fundera på hur jag ska göra med slutsteg och baslåda. Mvh Johnny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.