AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.542

Hur svårt är det att få tag i en M5 egentligen?

NeZaN
Har nu letat i en evighet efter en fräsch original M5 01-03 med låga miltal. Jag vet att jag är kräsen i utrustningsväg osv men jag vill samtidigt inte köpa en bil bara för att köpa en, och utan den utrustningen jag vill ha. Är inne på andra året nu, och man börjar nästan övergå snart till E60, då det finns så många ute.
Jag vill ha en till våren/sommar.

Jag tycker personligen inte att mina krav är höga;
Låga mil, inte så många ägare, gärna svensksåld m. bra dokumentation.

Carbonsvart, Navi, Taklucka, Elstyrda framstolar m. minne etc.. Så mycket utrustning som möjligt helt enkelt!

Kan väl omöjligt bara vara jag som har problem med att hitta en schysst M5?

/NeZaN
Ju högre krav du ställer desto svårare blir det att finna en. Antingen får du räkna med att leta ett tag till, eller sänka dina krav på bl a lack m m.
Buspelle
Allt går att hitta bara man har tålamod. Lite enklare dock om man kan vara flexibel när det gäller färg och utrustning. Carbonsvart är förvisso snyggt , men lemansblå, silverstone eller titansilver är inte heller fel. Elstolar med minne är standard, så det får du alltid, taklucka kan du väl ärligt talat både ha och mista, medans navi iofs kanske kan vara kul. Fokusera på det som är mest väsentligt; skick, låga mil, historik, svensksåld et c, så kommer du att hitta vad du vill ha. Bilen är värd att ägna kraft att leta efter.
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
har man mycket krav som herren som startade tråden så får man helt enkelt beställa en ny bil.

Mvh Johan
Bm
73
BmwNike
1969 Dodge Charger RT 440 (Factory Triple Black car!)

M3 E36 95 Röd
Ja det är inte lätt att hitta fin begangnad M-bil. har man sen specifika lack krav osv är det ännu svårare.. Verkar dock finnas väskötta exemplar i tyskland så du kanske inte ska stirra dig blind på svensksålda. Min personliga uppfattning är att 90% av alla älde M-bilar som är tillsalu här i sverige är rena skotet.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Den vanligaste färgen är utan konkurrens Carbonsvart, de flesta M5:or har både Navi och taklucka och elstolar är standard. Exakt vad TS anser vara låga mil vet jag inte men är det under 10' mil så tycker jag inte det borde vara något större problem att hitta en sådan framförallt inte om man är villig att köpa i Tyskland.

___
//Ulf
NeZaN
Ang. att jag ställer mycket krav så anser jag inte det vara så konstigt då jag ska köpa den och vill ha det jag vill ha. Klart man kanske inte kan få allt, men jag köper ju inte en bil med fel utrustning bara för att jag vill ha en.
Då hade jag kunnat köpa en 99-00 med gamla optiken och herritageläder för en väldigt billig peng. Nu är visserligen Herritage rätt snyggt också, men inte det jag är ute efter.

Ang. färgval så är det en personlig sak då jag anser att Carbonsvart är den snyggaste lacken.. Har alltid tyckt det. Lemansblå är fin också, och kan även tänka mig den. Det måste liksom klicka för mig när jag köper en bil. Gör det inte det känns det inget kul....

/NeZaN
Bättre begagnat blir det inte ;-) Länk

BMW CS #1812

Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Den bilen som Sahlsten länkar till föll mig verkligen i smaken,

Om allt är som det ska med bilen så tror jag man är en ytterst lycklig M5ägare efter en lagom prutning :P
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Håller med där, hade den inte haft det blåa skinnet hade den varit nära optimal.
Jag hade kunnat köpa den osedd. Kung!

BMW CS #1812

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Philip, hade du köpt den osedd så hade du förmodligen blivit lite överraskad när det var dags att hämta den. Var och tittade på den i höstas redan och var långt gången i köpplanerna, men en provkörning avslöjade ett visslande ljud som har avhandlats tidigare här på forumet. Var förmodligen vindrutan. Säljaren var dock ej benägen att åtgärda detta då och/eller acceptera mitt bud (trots att han idag säljer den billigare än vad som då diskuterades).
Sedan är den delvis omlackad. Huven är bytt och omlackad tidigare och fronten är jag säker på är omlackad senare (liten nyansskillnad). Finns ett mindre märke på höger bakdörr om jag inte minns fel. Minns inte om det var något mer.
Bilen är i det stora hela fin och det utökade skinnet är riktigt läckert. Skulle gärna ha en M5:a i det utförandet. Men i riktigt så fantastiskt skick som man får intrycket av i annonsen är den inte. Så åk och titta på den först Philip, innan du överför betalningen :-)
fredde 7
pwr4fun:har själv inte sätt bilen...men de fel du räknar upp är väl inte så konstiga, eller svåra att åtgärda.

Framrutan får väl bytas igen av ngn somgör det nogrannare.
Omlackad ny huv behöver ju inte vara bara negativt om lack struktur blev 100%.

Har man högre krav en så får man nog köpa nytt..eller dubblera budgeten.

184kkr för en 02:a med de milen samt ett relativt gott skick måste väl vara ganska ok ändå?
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
fredde 7 : märk väl, jag har inte uttalat mig om priset. Däremot var priset en bit över 200´:- i höstas och det ansåg jag vara för mycket. Rutan skall bytas, lacken på huven gör säkert inget, fronten får man tycka vad man vill om och sedan tror jag bakdäcken inte räckte så länge till. Jag ville bara notera att bilen inte är riktigt så fin som man får intrycket av i annonsen. Sen är det upp till var och en att välja om man tycker det är ok eller inte. Själv valde jag att dubblera budgeten och lite till, så det blev en -07:a i stället :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med PWR4FUN. En M5 E39 är idag minst 6,5-7 år gammal och den aktuella bilen var ju 8,5 år gammal...Få bilar av den åldern är utan skavanker men frågan är ju hur stora och många dessa är och det ser man inte på ett par foton. Priset är säkert ok och annonsen är ju borta så den kanske är såld men det var ju inte detta det handlade om...

___
//Ulf
Precis, då får man nog hellre köpa en M5 -07 om man har sådana krav ;-)

BMW CS #1812

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Philip Sahlsten: jag såg "glimten i ögat" efter din kommentar, men jag kan ändå inte låta bli att svara på den. Jag har egentligen inga speciellt höga krav annat än att bilen skall vara välvårdad och fräsch och inte ha ett flertal små fel. Historiken är inte heller helt oviktig. Då M5:an både är en entusiastbil och som nybil ganska dyr så förväntar i alla fall jag mig att en sådan är skött på ett mer omsorgsfullt sätt än vad t.ex. en 523:a som går som bruksbil året runt blir. Men jag inser också att 10.000 mil sätter sina spår. Men, faktum är att det finns M5:or som är mycket välskötta och som klarat milen utan att drabbas av synbart slitage. Problemet är ofta att många med M5:or räknar med att deras bilar är värda lika mycket som andra riktigt välskötta av samma årsmodell. Man har ibland lite hög tro om skicket/priset på sin bil, vilket jag fick erfara under höstens rundturer. Jag hade gärna betalat lite extra utöver den vanliga nivån för att få tag i en som är i mycket välskött skick, men dessa var inte lätta att hitta under min sökperiod. Enda undantaget var troligen Programmers bil då.
Mina krav är nog inte högre än vad många andra har här, när man söker en M5:a för runt 200.000:-. Om man däremot tittar på M5:or för runt 130-140.000:- så lär man inte kunna ha samma krav.
Jag gillar egentligen E39:an väldigt mycket och skulle mycket gärna ha en sådan. Men efter åtskilliga mils farande land och rike runt, där man fick erfara hur olika folk ser på uttrycket "mycket fin och välvårdad", så tröttnade jag. Säkert kommer utbudet av bilar öka till våren och chansen att det dyker upp en fin bil då kanske är större, men jag blev rätt trött och även lite otålig ;-) Så det fick bli en -07:a istället, med lite mindre mil och förhoppningsvis lite mindre slitage. Men, det finns 2 stenskott på den!! Fanken också :-)
Jag förstår ditt resonemang, men då är vi inne på bilar som står avställda stora delar av året och som brukas utan övriga familjens närvaro.

Få M5-ägare i Sverige resonerar på det sättet, visst bilen ska skötas, men den ska också användas i så stor utsträckning som möjligt under ägandeskapet.

Kvar blir då exemplar som Programmers, HFWs och 2002tiis för den minimalistiskt kräsne individen ;-)

BMW CS #1812

Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
PWR4FUN>> Håller helt med dig. MEN många håller säkert med men när jag hade min ute på annons så verkar det filket som du själv beskriver inte finnas någonstans i hela sverige. Min e asfin. finns inget å anmärka på alls på den bilen. Å ändå skulle det prutas så in i helvete trotts de inte sett bilen.
Endast 2 st på 3 veckor orkade komma å titta på bilen. Fick kanske 20 samtal. Så de som kan tänka sig betala lite mer än för en bil som har sina skavanker fanns iaf inte för nån månad sedan.....

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.