|
|
|
|---|---|
|
jag undrar vad erna erfarenhet är av nyare bmw diesel bilar, har presic skaffat en 320d tycker den låter ordentligt som en diesel och man känner ibland dieselknacket i kopplingen, har bara jämfört med en kompis 530d - 07 och den låter knappt jämfört med min. vad är eran erfarenhet? kan de vara nått fel på min bil eller? | |
|
Fyran har mer diesel ljud en 6an har,bara att axeptera.min låter endast lite mer på tomgång en när man kör hörs det inte alls knappt. |
|
|
Det låter som om du är förvånad att en diesel låter som en diesel. Väljer man att gå över till den mörka sidan så får man leva med det! Skämt åsido, som dicka säger så låter en dieselsexa betydligt bättre än en fyra, på något sätt dovare. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
nej jag är van med diesel bilar , men jag frågar bara för säkerhets skull så jag vet de e normalt efter som jag bara har haft möjlighet att jämföra med 1 annan bmw, så |
|
|
kännar att diesel är fan de bästa jag haft, bränslesnålt och förv¨ånansvärt pigg, |
|
| Jag instämmer i att dieselsexorna låter bättre än fyrorna. Fast så värst illa tycker jag inte senaste dieselfyran låter. | |
| Luktar illa och låter illa! | |
|
haha ja smaken är som baken=) antingen gillar man eller inte. |
|
| Både 4 och 6 cylindriga dieslar låter "diesel" på tomgång på utsidan. Däremot är gångkulturen på sexorna mycket "bensinlik". Men jag skulle ändå påstå att 177hk 4an i 320d har en riktigt fin gångkultur för att vara 4cylindrig. Jämför med en Passat 2.0 TDI 140hk eller en V50 2.0D/D5 och ni förstår vad jag menar... | |
|
Jag var också förvånad över det ovanligt höga diesel-skrammel från min 163hk-fyra när jag skaffade den i höstas. Har inte heller haft möjlighet att jämföra med många andra så skönt att höra att det inte bara är jag.. Ljudet finns ju som sagt bara på tomgång och låga varv och inte har det blivit värre med tid och temperatur. Tyst, fin och underbar att köra i övrigt. Jag tror och hoppas att det är som det ska... |
|
| jag är kanon nöjd med diesel,ångrar absolut inte mitt val av motorkaraktär. | |
|
Föräldrarna kör en 520d-08 och den låter inte diesel bara vid tomgång, så fort man nuddar gaspedalen så påminns man, i alla hastigheter. Annars så känns den riktigt bra, jag pratar endast om ljudet. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Den dagen politikerna gör det ekonomiskt omöjligt att köra bensinare så slutar jag köra bil helt. | |
| NIP: om enda alternativet är diesel och du väljer att avstå kan du inte ha något bilbehov över huvud taget. Mitt tips är att du säljer bilen omgående, och spenderar pengarna på något som du behöver! | |
|
Bilen gör vissa saker mycket lättare, men är inte absolut necessity. Men jag kommer aldrig att nedlåta mig till någon knackwürst ;) Om politiker stryper möjligheten så reser man mindre. Åker mer sällan och shoppar loss, tar moppen till korvkiosken, dagliegen buss till nödvändigheter, någon gång om året buss flyg eller tåg. BNP sjunker dratiskt. Mitt eget lilla pip till politiker i dessa valtider!. |
|
Verdi |
Nip, Tur för dig då att det är straffskatt på dieslar och inte på bensinare... |
|
Det är väl lite det jag menar också... Politiker har sina skötebarn, och det är olika mest hela tiden. Än slank hon dit och än slank hon dit... På 70-talet var det på gång med gasdrivet. Både Opel och Volvo hade färidga bilar för de som ville. Men politiker lade straffskatt för att stoppa det. Sedan har det varit bensinare som var bovarna, sedan var det dieslar, sedan bensinare igen. Det kom etanol och folk började satsa på det och började finnas överallt. Chans för bensinmotorer att överleva och någon grad av ljudkomfort. Nej, sedan var detta inte bra av alla möjliga skäl. Spannmålspriser steg i skyn, åkerareal behövdes för mat osv. Bara glad jag inte hann hoppa på det tåget. Många måste vara svinförbannade över direktiv ena vägen och sedan 180 grader åt andra hållet, som ett j-a fruntimmer. Och den konstiga beskattningen av dieslar under åren med kilometerskatt och sedan inte kilometerskatt och nu schablonbelopp osv. Varför skall det vara annorlunda än bensinskatten alls, undrar man? Det jag hoppas lyser igenom är mycket frustration över politiker som vänder kappan efter vinden, och just nu känns det som om bensinare skall sönderbeskattas. Vinner miljöpartiet till hösten så blir det straffskatt med minst 2 kr/l till på bensin under mandatperioden vad jag hörde. Om man som slutkläm tar detta med energiskatter så började vindkraften växa till sig och många ingick små delägarskap och satsade på det, och nu beskattas dom för marknadspriset är högre och den vinst dom gör. Var finns konsekvent agerande vad gäller energipolitik? Skall vi ha mer vindkraftverk och en hållbar energipolitik, eller är det bara politiker som ser chans att plocka oss på mer skattepengar? Jag tycker det ser mer ut som det senare. Miljösnacket är bara snack, inget mer. Ni som kör dieslar nu, känner ni er säkra på vad det kommer att kosta eller hur det blir beskattat närmaste åren? |
|
|
Nä inte jag. Tycker som du. Låt bensin och diesel kosta lika mycket. Samma fordonsskatt. För det är väl så att vi skall få ner förbrukningen eller? Eller är det så att får vi ner förbrukningen så måste skatten höjas på drivmedlet. Jo så är det nog. Som elen ju mer vi sparar deso mer skatt och andra pålagor för staten måste ju ha in sina skattekronor. Hur tror ni det sett ut om vi plötsligt kunde byta ut alla bilar till bränslesnåla dieslar / bensinturbo på 1-1.2 lit. Och vårt genomsnitt gick ner till 0.6. Då höjs bensin och diesel raskt till 15 kr. |
|
|
Vindkraftverk i all ära, de tas ur drift när kölden sätter in eftersom att rotorbladen blir för stela och riskerar att gå av. JA, kommer miljöpartiet till makten ska de ju avveckla kärnkraften samtidigt, mao blir tvingade till att importera kol- och oljekraft från våra grannländer. Det är ju miljövänligt... Sen skulle väl bensinpris stiga över 20kr/L, sa de väl ett tag? Dagens dieselmotorer är riktigt bra, framförallt BMWs dieselsexor som underbara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.