|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet om det finns något billigare sätt att lösa problemet med byte av partikelfilter till min 325d 2006:a? Att köpa original hos förenade bil är ju ingen rolig histora... Speciellt inte när man tänkte sälja bilen =) Någon som vet om nått bra pirat? Eller man man kanske rengöra skiten själv och sen släcka lampan? Bilen mår ju inte dåligt av det endå... Blir bara liiite mindre miljövänlig, men men... Tacksam för svar! :-) Plattan i mattan! | |
| tror inte du kan rengöra detta själv.o pirat tror jag inte ett skit på.vore jag du o ska sälja bilen,så skulle jag sattsa på bilskroten o köpa begagnet från samma modell som du.Som inte har gått så många mil.De är vad jag tycker o rekomenderar. | |
|
hamman24: Tycker du ska kontakta Katalysatorteknik så kan de nog komma på en lösning: Länk Mvh |
|
|
Bygg dit ett vanligt rör istället och åk till t.ex. V-Tech och koda bort felkoderna. Se bara till att informera nästa ägare om dina ingrepp ;) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Kommer det inte påverka värdena och "störa" på besiktningen om man skulle ge sig på ett sådant ingrepp? =) | |
|
NIKEMAN: "Bygg dit ett vanligt rör istället och åk till t.ex. V-Tech och koda bort felkoderna." Funkar detta på en modern diesel? Kommer inte bilen gå som en påse skit efteråt med tanke på motorstyrningens optimering etc? |
|
|
Motorstyrningen kommer ju att varna och dra ner effekten om mottrycket blir för högt i avgassystemet. Det är väl ingen idé att byta filtret förrän det inte längre går att regenerera? Det är ju ingen som går och byter katalysator förrän SBP säger åt en att göra det så varför skulle man byta filtret? |
|
|
Just därför måste man till t.ex. VTech så kan dom koda bort det i styrsystemet säger dom. GhostRider här på forumet vet jag gjorde det på sin fd 120d iallafall. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Gäller att man kollar upp detta om man får för sig att köpa en beg diesel då! Känns som MYGEL för mig!! Förstår inte folk som skall ha en BMW när man inte vill hålla sig till chyssta grejer! Köp en skit japan eller ngt i stället! Det är vad jag tycker. | |
| håller med föregående talare... tycker verkligen inte du ska ta bort den helt, motorn och allt i den är anpassat för för alla komponenter i motor och drivlina, tar du bort en sak kan det påverka flera. | |
| om du ska ta bort den då får du garanterad gul motorlampa i kombi samt att motor kommer att gå som en piss. det är som att plocka bort luftmassmätare!!! Det blir nästan samma sak. Dessutom får du felaktiga avgasvärde. Och visst kostar det att lägga ut på såna saker men vad hade du förväntat när bilen har gått rund 20000 mil. | |
|
Skitsnack att bilen kommer börja gå dåligt om man gör en programuppdatering hos t.ex. VTech. Dom lurar iväg bilens system på det där så man slipper både att gula lampor och att bilen går dåligt. Det enda man får kvar är ett fritt flödande avgassystem som låter bilen andas! Men ja. Att sälja bilen utan att informera om detta är rent lurendrejeri och ABSOLUT INTE INTE INTE något jag rekommenderar. Vore jag köpare av en beggad diesel och nån snåljävel innan mig har ägt bilen och tagit bort DPF utan att meddela mig som köpare skulle jag bli riktigt arg och känna mig jävligt lurad. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Partikelfiltret har i normalfallet relativt fritt flöde genom sig, problem uppstår om filtret blir igensatt och mottrycket blir för högt. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om man rent mjukvarumässigt kan ta bort regenereringsprocessen och serviceintervallet för DPF utan att bilen går sämre för det. Med största sannolikhet kommer man även att klara besiktningen utan DPF eftersom vare sig lambda, HC eller CO påverkas av filtret (till skillnad från en katalysator) om jag har fattat saken rätt. Såvitt jag vet mäter inte SBP mängden partiklar i avgaserna. Någon som har bättre koll på det? Sen måste man ju vara ärlig mot en presumtiv köpare om att man har modifierat bilen, allt annat tycker jag är att betrakta som bedrägligt. |
|
|
fartoflakt: Nja DPFen har normalt INTE ett relativt fritt flöde som du skriver... Om man plockar bort det / "rensar det" så ger det enligt uppgift ca 20 hk! ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
| Får man fråga var du fått uppgift om att borttaget partikelfilter skulle generera ytterligare 20 hk? | |
|
Nikeman: Det vill jag se bromsat innan jag tror på det... Låter som när man satte på "effektsystem" på hojen på den tiden man åkte. Det skulle också ge en massa effekt på grund av friare flöde men det var ju på marginalen. Såvitt jag har förstått så använder BMW keramiska filter som är uppbyggda som en "bikaka". Dessa skall ge minimalt backtryck. Skulle det visa sig att det finns 20 hk att hämta där så ska skiten bort =) |
|
| Intressant läsning är också sugen på att veta om det verkligen är så enkelt att få 20 extra hingstar på en disel. | |
|
Länk Länk Länk Mvh |
|
| Hittade en guide för att rengöra filtret: Länk | |
|
Partikelfiltret går med enkelhet att rengöra med vanligt högtryck. Demontera filtret och rengör genom att spola med högtryck baklänges. Ska man sen vara seriös tar man hand om skiten och samlar upp det i en plastpåse och kör till tippen. Det här med ett byta hela filtret och dessutom köpa s.k. "original" är bara slöhet från verkstäderna och ett sätt att tjäna pengar. Undvik alltid de stora auktoriserade bilverkstäderna. Där finns sällan några riktiga mekaniker, mest dataputtar och reservdelsbytare. Greven |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.