|
|
|
|---|---|
|
Har med hjälp av kvastskaft och ögla lyckats nå in i fönsterglipan och öppna dörren inifrån. Höger yttre dörrhandtag lade successivt av under sommaren, och nu är vänster helt lealöst efter att ha greppat sämre och sämre (Längre upp) under ett tag. Är det någon som vet vilka delar jag måste byta för att få liv i dem igen? Inge kul att ha rutan nere på vintern... Inre handtagen tar. Visserligen ganska "i slutet av sin bana", men funkar ännu. Snälla, tips? Idéer? | |
| Börja med att ta loss dörrsidorna och eventuellt rutan, så kan du nog se var problemet ligger :) | |
| Jo, tack, men så långt har jag kommit, bara det att jag måste ta ur rutan för att nå in, och sen med en ficklampa se upp i plåtvinkeln som täcker just det hörnet av dörren där mekanismerna till låset sitter. Skulle vara bra om någon som redan varit där och pillat kunde ge lite handfasta råd. Som det känns nu är det mindre arbetsinsats att skära ur en bit av dörrplåten och svetsa tillbaka.... Skämt åsido, en kille på BMW i Västerås snackade om att man skulle byta den där grejen som sitter i dörrgaveln - alltså själva låsklumpen som greppar i b-stolpen, så skulle allt bli kul igen. Känns som om man borde få det verifierat av någon mekartyp här innan man springer och tokhandlar på bmw. | |
|
Hehe, förstod nästan att du kommit så långt :) Hursomhelst, låter konstigt att det skulle hjälpa att byta den där klumpen med låshaken om nu det inre handtaget fungerar? Det borde finnas nån sprängskiss där man kan se hur grejerna fungerar (googlar loss) |
|
|
Kan vara fel ute eftersom vi talar om olika modeller men skadar inte att testa. På Z3or är det vanligt att det blir svårt att öppna utifrån. Lösningen har varit att fetta in den cylinderformade plastdelen (i dörrkarmen) som låsmekanismen sluter sig kring. Fungerar ca ett år sen på med nytt fett. Riwa |
|
|
Jag har haft samma problem med min e46Ci-00. Det finns en liten plugg i höjd med låset när man öppnat dörren, bakom pluggen finns en sexkantskruv som man kan lossa något och sedan pressa åt höger eller vänster (kommer inte ihåg vilket) för att justera dörrhandtaget så det tar tidigare. BMW CS #5206 |
|
| Ja men det är väl helt olika mekanismer på e36 och e46. Eftersom du kan öppna inifrån skulle jag utesluta låsklumpen. Utan du har nog problem med handtagen. Lättast är nog om du tar lös handtagen och kollar hur de ser ut.. Skulle tro att dessa behöver bytas ut. | |
|
Är det en e36:a är det nog inte samma. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.