AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.097

Olja i Bmw 320 E36

Hej jag hittar ingen information i boken om hur mycket och vilken olja som ska hällas i Bmw 320i E36.

Kan någon hjälpa mig. Köpte bland dom finaste oljorna de hade på biltema men är osäker om den är rätt för min motor. Bilen ska köras året om eller troligtvis bara under de varma perioderna.

Köpte även ett oljefilter från biltema. Innehåller det allt jag behöver för att montera det eller behöver jag köpa ytterligare någon form av tätning eller så?

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det går på 6,5 liter, det behövs en aluminiumbricka och en liten oring
till bulten och en stor till locket.

mvh stefan
Hej tack för ditt svar. Vart kan jag köpa aluminiumbrickan och bulten isf?
Om man nu köper oljefilter från Bmw istället får man med allt då istället? Hur är prisskillnaden jämfört med hos bmw?
gO
1.407
gOry
335i Touring
skulle tippa på att de kostar 140kr på bmw, de gör de i alla fall till min m3, och även till min gamla 535.

Att byta o-ring och koppar/alubrickan varje gång känns lite overkill. de håller nog tätt ändå! om inte så är de ju väldigt lätt att åtgärda!
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Köper man oljefilter på mekonomen eller autoexperten är det packningar
med i lådan, jag vet inte hur det är med biltema. Är det inga packningar
med? Sen var det oljekvaliteten, är det en äldre 320 så är det säkrast
att köra den på halvsyntetolja för att har den gått på mineralolja innan
kan helsyntetolja få alla gamla avlagringar all släppa. Eftersom den bara
ska rulla när det är varmt går det bra med 10w40 olja.

mvh stefan
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
jag skulle aldrig köpa olja från biltema. morfars gamla saab rasade ihop totalt efter byte till deras olja. kom väll 60 mil. den blev alltså okörbar och startade inte, bara rasslade om den. skroten nästa... innan bytet spann den som en klocka.
nu är jag inte så insatt i just de fallet. men de har avskräckt mig.
körde upp resten av den oljan i en gammal skoter som 2takts olja ist. de dög den knappt till.

sen är motornord grym på delar och priser. 79kr för ett oljefilter till min med alla packningar i kartongen. JAG TAR 2 :)

BMW ownz
Jo
17
Jonas Sjögreen
316ci 1994
528ia touring 1997
Jag har för mig att de oljor som säljs på Biltema är samma som Statoils sortiment, ifall de inte börjat köpa kinaskit senaste året, så jag brukar faktiskt våga köpa olja på Biltema. Tror inte de skulle våga riskera att sälja dålig olja. Det är de för stora för...
Sök på Biltema här på forumet så kan du läsa sidvis med diskussioner om deras olja...
Jag har köpt 5-40 W syntet. Är det olja som man ska använda på sommaren eller kan den fungera året om?
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Du ska ha en väldigt speciell motor för att behöva byta olja beroende på årstid :)
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Den oljan du har köpt går att köra året runt på
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Oljan kommer att funka utmärkt i din kärra året runt.

//Magnus

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Biltema olja funkar alldeles utmärkt. Låt inte soffexperterna skrämma dig.

Kör på antingen deras mineralolja eller halvsyntet. Jag kör på en av dem (minns inte vilken i skrivande stund) i min 320 och den spinner fortfarande som en katt sen oljebytet i somras.

Var bara noga med att byta filter samtidigt och kosta på dig ett (billigt) oljebyte varje sommar. :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller motoroljor så är det absolut säkraste för den normala konsumenten att gå 100% på en motoroljas klassificering - dessa ljuger inte och är till för att göra det enkelt för konsumenten i val av motoroljor. Gå på fakta - inte skrönor.

Det är främst API och BMW Long Life klassificering som är intressant (ibland är även ACEA klassificering intressant). API och ACEA standarden bestäms av organisationer medans BMW Long Life standarden bestäms av BMW.

För din motor räcker det med att titta på API klassificeringen. Nyare motorer (med längre bytesintervall) bör ha BMW Long Life klassiciferad olja.

Mineral, delsyntet eller helsyntet? Titta först på klassificeringen, sedan vilken typ det är. Generellt sett behöver du byta oljan oftare med mineral och delsyntet än helsyntet, så prismässigt brukar det gå på ett ut. Rekommenderar att hitta en bra men prisvärdig helsyntetolja.

Vilken viskositet? Siffrorna, tex 5W-40, anger oljans tjocklek (viskositet) vid olika temperaturer. Första siffran (innan W:et) anger hur tjock oljan är samt dess beteende när det är kallt. Du bör ha 0W eller 5W om oljan är tänkt för vinterbruk. Andra siffran anger hur tjock oljan är samt dess beteende vid driftstemperatur dvs 100 grader Celsius. Din motor bör ha 40.

Så vad har Biltema?

5W-40 Helsyntet
API SL klassificering, klart godkänd klassificering. 53kr/liter, prisvärt.

10W-40 Mineral
API SL klassificering, klart godkänd klassificering. 25kr/liter, prisvärt.
Men 10W är lite högt när det blir kallt, jag skulle rekommendera högst 5W.
Var försiktig, det kan fortfarande finnas kvar flaskor i hyllorna av den "gamla" 10W-40 mineraloljan och den har bara API SG klassning - inte att rekommendera.

10W-40 Delsyntet
API SL klassificering, klart godkänd klassificering. 33kr/liter, prisvärt.
Men 10W är lite högt när det blir kallt, jag skulle rekommendera högst 5W.

Så om den bara ska gå under varmare perioder så satsa på delsyntet 10W-40. Men ska du göra massor med kallstarter i massa minusgrader så ska du ha 5W som första siffra - då är 5W-40 helsyntet från Biltema att rekommendera.

Packningsringen i koppar skall bytas. När den komprimerats anses den som uttjänt och skall inte återanvändas. Efter det att en kopparring omprimerats blir den hård och fungerar mycket sämre som tätningsring.

Vid köp av oljefilter från Mann, Mahle och dylikt får man alla packningar man behöver (kommer inte ihåg hur det är när man köper oljefilter från Biltema).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.