|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hvarfor als skrive detta når, om jeg har forstått det korrekt, dom endå är tvunga att lämna garanti på bilen...? | |
| Kan ju vara ett sätt att tala om att eventuella inbytesbilar inte är SÅ intressant | |
| Är väl bara ett sätt att försöka lura i kunden att bilhandlaren inte har nåt ansvar för det han säljer. | |
| Jo hästhandlare finns det ju tyvärr fortfarande..=) | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Bilhandlarna är riktiga grisar! Ett litet exempel som är väldigt milt ändå. Kollade idag på en XC 90 från 2004 som gått 9000 mil svensksåld och full dokumentation, alltså en ganska vettig bil. Jag frågade vilka garantier man fick med. Säljaren svarade 1månads trafiksäkerhet = inget alls alltså. Frågade om chansen fanns att köpa till någon form av heltäckande garanti som man ofta kan göra på mellanstora handlare. Svaret blev nej. Firman jag var inne på kallar sig Bilia och är störst i norden. Om vi på jobbet säljer en begagnad båt och något inträffar med den senare under sommaren så är det en självklarhet att vi rättar till problemet för kunden. Han gör helt enkelt ett tryggt köp. Tänk så bortskämd man kan bli i båtbranchen ;) Men bilhandlare ger jag verkligen inte mycket för, genomgående riktiga skojare! |
|
d.fagersten: Du kunde ju informerat säljaren om att de är skyldiga att lämna 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti. Man kan lika gärna vända på det och säga att varför köpa bil privat, om den inte är avsevärt billigare, när man köpa på firma och trots allt få 3 månaders garanti. 3 månaders garanti på allt som omfattas av besiktingen utom avgasrening är trots allt ganska bra på en gammal bil. Exempel: Min kusin köpte en SAAB 9-3 SS -03 för 65000:- på en firma tidigare i vintras. Den är hittills reparerad för 15000:- på bilfirmans bekostnad, tänk om han köpt den privat. Det fanns inga likvärdiga objekt till lägre pris på privatmarknaden. Vad det gäller "säljes för kunds räkning" så gäller garantin om bilen säljs i firmas regi, dvs annonseras ut genom firman. MVH Christofer |
|
|
Köper du privat kan du ofta teckna Blockets begagnatförsäkring. Täcker långt mer än vad en trafiksäkerhetsgaranti gör och kostar runt tusenlappen. Har haft det på de sista 2 bilar jag sålt. ------- //Lövet |
|
|
Men då vill det ju till att bilen är avsevärt billigare privat än på firma också... Självklart finns det många oseriösa firmor, men jag vill ändå påstå att risken att åka på en "blåsning" är betydligt större om man köper privat. MVH Christofer |
|
| Men vad jag förstått så kan bilar som säljs för kunds räkning finansieras via bilhandlaren....någon som kan bekräfta? Det är ju inte lika enkelt för alla att ordna finansieringen om affären går via Blocket. | |
| Om finansiering "ordnas" ställer sig bilhandlaren som en ägare under kort tid och tar betalt för den tjänsten vad jag förstår. I de fall jag har hört talas om har betalningen dock varit alldeles för liten för risken med konsumentskyddet enligt min åsikt, vilket säger en del om avsikten att följa denna om någonting går sönder. | |
| Om finansiering "ordnas" ställer sig bilhandlaren som en ägare under kort tid och tar betalt för den tjänsten vad jag förstår. I de fall jag har hört talas om har betalningen dock varit alldeles för liten för risken med konsumentskyddet enligt min åsikt, vilket säger en del om avsikten att följa denna om någonting går sönder. | |
|
crille82 "Du kunde ju informerat säljaren om att de är skyldiga att lämna 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti." Er det detta som gäller ved köb av en bil via bilhandler om intet annat er overns kommet? |
|
|
stormdk: För bilar över 50000:- gäller tre månader eller 300 mil. För bilar under 50000:- gäller en månad eller 100 mil. MVH Christofer |
|
|
Lagen ger en konsument bra skydd vid köp av firma! lagen kan inte avtalas bort vad handlaren än skriver! Så rätta gärna bilhandlaren när han står där och erbjuder 1 mån trafiksäkerhets garanti. Kolla alla arn:s utslag fel inom 6månader räknas som ursprungliga.¨ Länk |
|
|
M525..helt korrekt..Man kan inte komma ifrån konsumentköplagen om man som bilhandlare säljer en bil till privatperson..(Dock osäker på vad som gäller avseende specifika fel som är upptagna på kvittot med avdrag för bla bla) |
|
|
Anyway..Om du inte får en ifylld varudeklaration vid leveransen så är nog handlaren ganska körd inom 6 månader..(Min erfarenhet är att få vet om detta-Nästan ingen frågar efter varudeklaration) |
|
|
Precis, glömde det med varudeklarationen. Bilhandlaren är skyldig att utfärda en sådan, om brister påtalas på den kan de klara sig. Men de flesta handlare går nog ett varv runt bilen sedan fyller de i varudeklarationen :) |
|
|
Crille82 " Min kusin köpte en SAAB 9-3 SS -03 för 65000:- på en firma tidigare i vintras. Den är hittills reparerad för 15000:-" Vet du hvilka det var for greor som som fixaede? |
|
|
Styrbox till Antisladdsystem, klarrande framvagn, blåsa på däck, bägge spolarpumpar och blinkersspak. Nypris på ESP-box var 10000:- och 4500:- för blinkersspaken. Reparationerna har alltså kostat ca. 15000:- med begagnade delar. Med nya delar hade de lätt överstigit 25000:-. Varudeklaration fanns och bilen servades dessutom innan leverans, men det är uppenbarligen väldigt lätt att bara kryssa i kontrollpunkterna i protokollet. Resultatet i detta fall är således att hela förtjänsten för bilfirman gick upp i rök för att den inte gjorde en riktig varudeklaration. De har dock inte bråkat om att stå för reparationerna som krävts. MVH Christofer |
|
|
Har för mig att det är fastslaget i domstol att om en firma förmedlar en affär så får de stå för fiolerna iaf. Sådeles gör det ingen skillnad.. BMWCS 06641 www.specialsvarv.se |
|
|
Hool: Jag skrev tidigare i tråden: "Vad det gäller "säljes för kunds räkning" så gäller garantin om bilen säljs i firmas regi, dvs annonseras ut genom firman". MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.