|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
De va ju fan!! Jag skrev: 18” M135 original 255/35 bak, 225/40 fram Alltså 18" Inte 17!! |
|
|
Jo, men vad är din poäng? Att dessa hjul skulle vara större än de 225/45 som han har nu? För det är de ju inte. ------- //Lövet |
|
|
Han menar väl att dom är bredare och då ser dom större ut. Det ser ju ut som dom fyller hjulhusen bättre då. Mvh Hosse |
|
|
Okay, när man pratar om "fylla upp" hjulhusen så tänker jag på (o) (O) sett från sidan. ------- //Lövet |
|
|
Andreas; Jo helt klart, men om hjulen kommer längre ut får man väl ändå intryck av att hjulhusen ser mer fylda ut. Mvh Hosse |
|
|
Nån som vet vilket ET värde som är standard på Z4an min? Hur var det där nu igen.. Om jag tar ett högre ET värde, kommer hjulen längre ut då? Mvh Hosse |
|
|
Jag säger en gång till: För att fylla upp hjulhusen måste det till högre profil, bredare däck eller större fälg. Större fälg till 18" och behålla samma bredd x profil så måste ju diametern öka med 25.4 mm. Är det någon som säger emot detta? Vill man inte öka diametern med 25.4 mm utan går ner till 5% i profil med samma bredd ex.vis 225 så ökar diametern enbart med cirka 3 mm och det är ju försumbart eller rättare sagt för lite. Ökar man bredden på däcket till 235x45=105.75 så ökar diametern med 9 mm (4.5mm x 2) Att också beakta är att olika däck med samma breddxprofil kan skilja 10 mm på diametern. Nog sagt om detta! MVh Karl Hilding |
|
|
Hmm. Vilken diskusjon är detta? Detta är enkel matematik. Jag pratar om det estetiska. Jag vill tro att att annan inpress eller bredd på däck och fälg ger intryck av att fylla ut hjulhusen bättre. Mvh Hosse |
|
|
Möjligt att du också behöver flytta ut hjulen en aning men glappet mellan skärm och däck blir inte mindre för detta men det ser bättre ut. Jag hade 8" fram och 9" bak på vår Z3 såg riktigt snyggt ut. Fälgen 18" däcken 225x45 fram och 245x40 bak. Och ett lagom avstånd mellan skärmkant och däck. Men blev då också varse att det kan skilja minst 10 mm på diametern på olika däck med samma mått. Och ett däck med rundare skuldra ser ut att fylla upp sämre och ser smalare ut. |
|
|
Sant. Spårvidden kan justeras med spacer eller ET. Vet du standar ET på Z4? Kan det vara 34? Mvh Hosse |
|
|
Bibeln för däck & fälgdiskussioner är Länk. Där finns allt, bland annat att dina fälgar är 8x17 - 225/45R17 - ET 47 Lägre ET = längre ut i hjulhuset. ------- //Lövet |
|
|
Grymt! Hittade 19" med ET på 34. Det borde bygga ut bra då. Mvh Hosse |
|
|
Kollade på en F10 idag och där fanns även en Z4 med rätt dim på däcken. Fram 225x50x17. Bak 245x45x17. Såg riktigt bra ut = fyllde väl ut plus att bredden 245 såg rätt ut. Yokohama däck men med rätt så runda skuldror. |
|
|
Så här kan 19"+space och sänkning 3-4 cm se ut på en 3,0:a.))) aske <a href="Länk target="_blank"> |
|
| Jag har ett litet excel-verktyg med vilket man kan räkna på hur mycket längre ut hjulen kommer när man förändrar olika parametrar såsom fälgbredd, ET och eventuella distansskivor. Om det finns intresse kan jag skicka det per mail, alternativt lägga upp det för nedladdning. | |
|
Skicka gärna detta till mig! Skickar PM med mailadress, Kineto. Mvh Hosse |
|
|
Då är hjulen sålda och levererade! Nu är det vinterhjul igen, så jakten på 18-19" är igång. Blir väl 8,5" bredd, eller? Vad rekomenderar ni av ET? Det verkar vara 45 som är standard. En annan sak. Verkar som om 3 och 1 serien har samma fälgar. är det också samma dim på fälgarna, eller är det skillnad på rullomkretsen? Mvh Hosse |
|
|
Z4 har identiska fälgar som E46. 1-serien (såvitt jag kommer ihåg) har väldigt lika fälgar men skiljer lite i ET beroende på fälgmodell. Med största sannolikhet kommer det att funka. ------- //Lövet |
|
|
Har kikat på några däckfirmor nu. Hittar följande; På 19"are; - Dom rekomenderar 235x35x19 (bara en rekomendasjon?) - Dom har 8x19, 8,5x19 och 9x19 fälgar - Dom har allt från ET 35 till ET 42. Vad blir optimalt på min bil tror ni? Tex har dom ET35 på 9x19". Det måste ju bli nåt helt annat än ET40 på 8x19" som är andra ytterpunkten. Mvh Hosse |
|
|
Jag kör med följande kombination: 9,5x19 ET40 med 265/30 R19 ZR 8,5x19 ET35 med 235/35 R19 ZR Tillsammans med Bilstein B12 blir resultatet så här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.