|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har kikat runt på massa bilder på Z4an nu och ser att min ser helt galen ut. Hjulen fyller absolut inte ut hjulhusen som på andra bilar tycker jag. Är detta bara pga alltför små hjul och för hög bil, eller är det nåt som inte stämmer? Bilder ligger på annonsen här; Länk Mvh Hosse | |
|
Så länge du har 225/45 på de däcken så är det rätt. Jag ser inget konstigt med hjulen. ------- //Lövet |
|
|
hmm.. Kanske det är bilen som är för hög då. Vågar inte sänka den heller med alla farthinder i Norge. Illa nog som det är redan idag. Mvh Hosse |
|
| Ser väl normal ut på bilderna | |
|
Z4 HAR enorma hjulhus som bjuder in till uppgraderingar. /Mattias i Sollentuna |
|
| Jag skulle säga att det handlar om ett klassiskt fall av standardhjul på standardchassi... | |
| Den ser normal ut som sagt, utseendemässigt mår de fint av lite "fetare" hjul :) | |
|
Hehe Helt klart. 17" är för lite. Men kanske det räcker med spacere? Har ju spacere på 5eren. Kanske dom passar. Mvh Hosse |
|
|
Som jag ser det så bör du ha 18" eller gå upp i profil till 225x50. En liten sänkning på 20 mm hade kanske inte skadat. Men blir lite stötigare. Om du köper 18" så se till att de breddar sig ett par mm mer ut än dina 17" Absolut inte in! |
|
|
Hjulen blir ju inte större bara för att du har 18". För att behålla rullomkretsen måste du då gå ner i profil. Att lägga på 225/50 innebär att hastighetsmätaren kommer visa knasigt. Däremot håller jag med om sänkningen. ------- //Lövet |
|
|
Det ser inte riktigt ut som det borde, även om bilder ibland har en tendens att ljuga. Saknar bilen M-sportchassi? IRL ser E85 med de hjulen och M-sportchassi i vart fall på intet sätt konstig ut, tvärt om. Att sänka bilen känns helt klart som rätt åtgärd och att byta hjulen må imponera på vissa men det är inte rätt ände att börja i. Lövet sammanfattade det hela tämligen väl. |
|
|
Klart att det blir större diameter med 18". Jag skrev inte att han skulle minska på profilen i lika stor mån. Att rullomkretsen blir lite längre är ingen nackdel för hastighetsmätaren visar ändå lite för mycket. |
|
|
Skall kanske förtydliga! Tråden handlar om att FYLLA UT hjulhusen. Finns där något annat sätt än att öka diametern och därmed rullomkretsen? Sänka blir ju bara att skärmen kommer närmre däcket och sänker man för mycket ser det ju inte klokt ut. Och alla gånger så visar hastighetsmätaren fel på minst 5% för mycket vilket betyder med lite längre rullomkrets så kanske den nästan visar rätt. Plus att däcken blir mindre när de rullat ett tag! Som det nu ser ut så saknas det 10 mm på radien och utan vidare kan ett däck 225x50x17 eller 235x45x17 göra underverk! Är fälgen 8" så passar den till däck mellan 225-245. |
|
|
Att diametern ökar om du ökar storleken men behåller profilen är självklart. Tyvärr verkar många inte fatta det utan tror att däcken blir större bara för att man går upp till 18" när man också sänker vanligen sänker profilen. Nu verkar du lyckligtvis inte tillhöra dessa karlhilding. Ville bara kolla ;-) Detta är exakt samma hjulstorlek. I verkligheten kan jag inte påstå att jag reagerat på att hjulen är små: Länk ------- //Lövet |
|
|
Tjena Jag vill inte ändra diametern på hjulen. Idag har jag redan 225 mm breda hjul på 17". Höjden är jag osäker på men bör vara 45. Dvs 45% av 225 mm. Sänkning hjälper nog massor men tycker den är farligt låg redan. Kanske modifisering av inpress är saken. Bredare fälgar eller spacere... Mvh Hosse |
|
|
Standardchasie med 17" och däck med standardprofil - ser inte bättre ut. Tydligen har storleken trots allt betydelse. |
|
|
Klart att du skall ändra diametern. Sätt ett däck 225x50, 235x45, 245x45 utanför och jämför eller ett lämpligt 18" så får de se skillnaden. Enda möjligheten att de skall se riktigt bra ut. |
|
|
18” M135 original 255/35 bak, 225/40 fram |
|
|
Både 255/35 och 225/40 har samma yttermått som ett 225/45 17" däck så de kommer se lika "små" ut i hjulhusen. ------- //Lövet |
|
|
Ja, profilen är ju bara % av bredden på däcken så det är klart. Kastade på sommardäcken idag iallfall med 6 mm spacers bak. Ser fortfarande korkat ut. Jag ser också att jag inte kan sänka bilen. Redan alltför låg och jag planlägger Aerofront på den så då är inte bilen andvändbar längre. Fälgarna som sitter på sommarhjulen är iallafall BMW orginal. 8x17" med 225x45x17 däck Yokohamadäck. Dom ska bort! Lägger ut dom tillsalu nu. Nån som vet vad dom kan vara värda och till vilka andra bilar dom passar? Mvh Hosse |
|
|
De passar rakt av på BMW 3-serien E46 och även 1-serien om jag inte minns helt fel. Sedan kan de passa på E90 lite beroende på inpressningen. Värde? Ingen aning. Ska själv försöka sälja mina sådana däck då jag har beställt 18" till sommaren. Själv blir jag glad om jag får några hundralappar per däck för RFT eländet... ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.