AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.036

Vad levererar BMW E46'ans Bussines Cd spelare för ljudkvalitet?

Jag har den originala bussiness cd spelare och monterat extra bas låda m.m. funderar på att köpa nya högtalare till den från BRL men undrar då om de kommer göra någon större skillnad... vad levererar Stereon för ljud kvalitet? (4 * 25Watt / 4 * 45 Watt osv...??)

/Rupesh

Om jag inte missminner mig är den på 4*15W eller 4*25W.
Rättar mig själv, den är på 4*25W.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Watt kan räknas på otaliga sätt..
Mäter du i RMS watt 0,1% distorsion,
så tror jag inte den har mer än 4*5 watt. Max..
@Simon76
Hur mkt skulle en motsvarande Pioneer Mosfet 4*50 ge i praktiken?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
BMW528M: Alltså, jag är ingen expert. Men jag skulle väl tippa på runt 15-20 kanske..
okeej vaa 4*25W e de allt... de ganska dåligt faktist men de låter ju rätt bra när man har monterat en baslåda annars så låter de riktigt skit...

så om ja monterar nu nya högtalare som ja köper för typ 2000:- på brl till hatthyllan kan man då få bättre ljud eller kommer de knappt märkas någon skillnad? vad är det för storlek på högtalarna i hatthyllan?

/Rupesh

Rupesh
Jag skulle tro att det inte gör någon skillnad om du inte monterar ett separat slutsteg. Bra högtalare kräver oftast mer effekt.
BMW528M

Aaa okej men om man köper ett par nya högtalare + ett steg till dessa högtalare får man då ett bättre ljud och kan märka skillnad på ljudet?

/Rupesh

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag vet inte vad du har för bas, men jag förmodar att den är aktiv. Eftersom du inte verkar ha nåt steg.
Det första du ska göra är att byta framhögtalare, och köpa ett bra slutsteg till dem.
Du kan ha kvar originalhögtalarna bak, och driva dem med stereon.
Nästa steg är basen, har du möjlighet så köp ett 3 eller 4 kanalssteg. Så driver det både baslådan och framsystemet. köp en passiv bas. Jag tycker 10" är lagom.
Det sista du ska ändra på är bakhögtalarna.

Och kom ihåg. Du får vad du betalar för..
Tjena Simon!

Nej Nej... jag har Dubbla 10" rockford fosgate låda me en riktig slutsteg så de riktiga grejer som sitter i bagaget =P snackade me en kompis han sa att om man köper ett steg så kan man koppla in den genom de steget som redan sitter i bagaget som driver baslådan så slipper man dra massa extra kablar el nåt... men funderar på bakhögtalarna eftersom fram verkar så krångligt me att man måste ta isär hela dörrpanelen har ja för mig om ja inte tänker fel...

/Rupesh

Med nya högtalare fram+steg märker du definitivt skillnad!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ja, det finns många alternativ.
Klart enklare att byta bakhögtalare då.
Och visst är det bättre än att inte göra nått.
Men jag tycker ändå du ska ta dig tid att byta de där fram, det är de som är klart viktigast. speciellt som du tydligen har monsterbas ;)
Och köp inget steg med massor av watt, hellre få watt med bra kvalitet.
Okeej men då ska ja ta en titt på de om de inte e så svart o plocka av panelen så ska ja byter ja hellre dom fram.. men har du nån bra tipps på nån steg som skulle duga så får du gärna komma me förslag =D

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
När du byter de där fram, så tänk på att du har en högtalare vid fötterna också. Köp ett 2-vägssystem. I prisklass runt 2000kr, så får du ett bra system. Försök att koppla på originalkablarna, så slipper du dra nya genom dörrarna (det är ganska krångligt).
Dörrsidorna är inte svåra att plocka av. Finns säkert info om det, här på forumet.
Vad gäller slutsteg, så finns det ju massor att välja mellan.
Audison är väl bland det bästa, men DLS funkar också.
Jag har faktiskt ett Audison 2-kanals till salu.
Länk
Priset går att diskutera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.