|
|
|
|---|---|
| Anta att jag har, tex, en strålkastartorkarmotor i handen. Hur gör jag enklast för att kolla att den funkar? Dvs, hur lägger jag enklast ström på den (anta också att motorn har en fyrkantig kontakt med fyra "stift"). | |
|
Bäst: Du kollar på bilens kopplingsschema (finns "ofta" att hitta på nätet eller kan hittas i tex Haynes) och ser vilka kablar som hör till vilken funktion. Troligen: 1. jordstiftet 2. ett stift som får ström när man beordrar torkaren att gå igång. Tex från V-torkarreglaget 3. ett stift som alltid har ström så att motorn alltid återgår till utgångsläget 4. ett stift ? Och så kopplar du ström på stift 2 och jordar stift 1. Då skall motorn gå. Kopplar du i stället ström på stift 3 och jordar stift 1 så skall motorn återgå till utgångsläget Går troligen också: 1. Jorda stiftet som har brun kabel. en jordsymbol eller ett - (minussymbol) 2. Koppla ström på någon av de andra stiften. Med ström på en av stiften skall motorn gå. Risken med denna metod (där man kanske inte riktigt vet vad man gör) är att man kopplar fel eller att någon av stiften inte tål strömmen och att motorn då går sönder under provningen. Per L |
|
|
Super - tack så mycket för snabbt svar! Haynesbok har jag, så det finns hopp. Hälsningar Helgeson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.