|
|
|
|---|---|
|
Jag satt och bläddrade lite i min tjocka pärm till min 540 -98 igår kväll. Bland alla importpapper från 01 finns ett protokoll med en himla massa punkter som är kontrollerade av en BMW verkstad i Sverige. På en av dessa punkter står det att bilen är Fabriks trimmad och att den enligt tester är på 320hk. Och den går faktiskt bättre än andra 540 jag jämfört med, men finns det verkligen någon fabrikstrimning som kan ha utförts på bilen? | |
| Låter högst osannolikt, scanna eller ta bilder på papprena och visa. | |
|
Jag tycker också att det låter lite konstigt. Men någonting är gjort, för den går som sagt bättre än andra 540. Ska se om jag kan scanna in pappren på jobbet nästa vecka. |
|
|
Kan vara att de andra 540 du kört haft dåliga (igensatta kattar) eller dåliga LMM t.e.x. Jag har haft 2st E34 540ia/M, det var enorm skillnad i hur de gick. Den första var en -94ia importerad, 17 000 mil på mätaren, visade sig vara ungefär 22 000 mil, fullservad i den falska serviceboken. Perfekt komp i motorn, lådan gick kanon. Den andra var en -95 svensksåld med 20k mil på mätaren, fullservad på BMW. Motorn hade perfekt komp, lådan gick också kanon och bilen var allmänt fräschare än den ovan. Båda bilarna rullade på 245/35-17" bak och 225/40-17" fram, men den svarta importarn som dessutom inte hade någon riktig servicebok gick nämnvärt bättre, den orkade på ett helt annorlunda sätt. Minns att vi testade G-tech och den svarta importarn satte 2sekunder snabbare tid 0-200km/h, medans den Svenska inte orkade "burna" ordentligt på 2:an, orkade importarn det galant. Visst olika däckmärken luftfuktighet bla bla bla kan ha inverkat, men samtliga som åkt i båda bilarna har sagt att importarn var den snabba. |
|
| Glömde skriva, trots andra kattar och LMM och diverse felsökning fick jag aldrig den Svenska att gå lika bra som den svarta. | |
|
Spontant säger jag att importbilen gick bättre för den hade rullat i betydligt högre farter än 90-110. Har erfarenhet av detta från div bilar. |
|
|
Kan vara, jag har hört något om att där händer något när man tar en surkörd Sverigebil till Autobahn och kör men jag kan för allt i världen inte minnas vad det handlade om? |
|
|
Stor skillnad på de bilar som jag kört sverige-spanien t&r. Och även utresa kontra hemresa. Utresa max 230-235. Vid hemresa 245-250. Inte minst turbobilar går grymt mycket bättre efter 30-40 mil i farter 180-200 på Autobahn. |
|
|
Det blir motorras när dom ligger nära toppfarten på bilen, för då släpper alla koksavlagringar i motorn. |
|
|
Motorras? Motorn rasar menar du? Men visst blev motorn "rensad". De bilar jag kört med på autobahn och gått så fasen mycket bättre. Inte bara toppfart. Bensinförbrukning sjönk, tändstiften fräscha, och inte minst accet som blev som en lägre växel låg i. Plus att slutrören var rena när man stack in fingret. Inga oljelager där inte. De ville aldrig sluta varva och i området 140-180 där segades det inte. Plus turbobilarna laddade en bit in på rött istället för för att inte orka in på det röda. |
|
| har faktiskt hört liknande historier men då om gamla volvos som blivit "gubbkörda" och därmed tydligen mycke fräschare i motor och ja, resten av bilen också, men dom har tyvär blivit gubbilar och är inte lika gasvänliga som en ungdomsbil ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.