|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag undrar om det är så illa att man måste montera av kjolen om man skall byta ljuddämparen. Och om man måste, vilket jag antar, hur går man då tillväga? | |
|
Japp, klart mycket lättare när kjolen är borta. Bara bända upp den svarta mitten listen och ta bort den. Sitter i plastsnäppen. Sedan lossa dom fyra muttrarna och sedan bara dra kjolen rakt bakåt. Man får ev. även bända lite på innerskärmarna bak så kjolen går förbi kanten när man drar ut den. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Okelidokeli...skönt at det inte var krångligare än så :) Tack så mkt. |
|
|
Jag har bytt ljuddämpare bak på 7st E34 och aldrig behövt ta bort kofångaren bak, bara lyfta upp bilen så kommer man åt hur bra som helst. Allt ifrån 540 till 520. |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det går att byta utan att demontera bakre kofångaren. Men man får bända lite av kofångaren på ena sidan för att komma ut skruven till fästet. Då det garanterat är otroligt fastrostat så kan det vara lämpligt att ta av bakre kofångaren (och eftersom det är första gången du byter kan det vara lite enklare att se hur allt sitter fast med bakre kofångaren borttagen). Oftast är skruven/muttern till fästet där bak så sönderrostat att den går av ganska omedelbart och fästet trillar ned av sig självt så att säga. Så nya fästen där bak lär du behöva, nya gummiupphängningar ska du sätta dit (använd inte de gamla utan lägg någon krona på dessa då de är rejält utsatta och det finns inget fulare än ett avgassystem som hänger och är halvvägs på väg ner). |
| Ja det är nog lika bra att jag tar bort den och kollar. Nya fästen och allt det har jag införskaffat mig, för just nu hänger dämparen med en stump spännband haha.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.