AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.814

Start - stopp en bluff !

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Upplever ni någon fördel eller nackdel med detta system? Uppenbarligen fyller det ingen större funktion om inte bilen naturligtvis står helt stilla, som är tanken, men det gör den ju på min p-plats också.

Länk

Mvh

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har bara kört några få mil med start och stopp i tät trafik men den gången tyckte jag det var väldigt smidigt. I samband med korsningar där man vet man kan få vänta en stund, som Valhallavägen, Sveavägen och liknande så använde jag det flitigt.

Jag upplevde artikeln skriven med lite humor:

"är att stopp/startsystemen inte är helt smidiga att använda.

Kopplingen ska tryckas ned, växeln läggas ut och sedan ska kopplingen upp igen.

Först då stannar motorn, för att sedan starta om när kopplingen på nytt trycks ned.

Det finns viss risk att proceduren uppfattas som krånglig"

De har väl rätt så tillvida att många av de svenska kunder som köper systemet aldrig kommer att märka någon mätbar skillnad på förbrukning.
Självklart så är det föga mer än en gimmick. Bilar drar ju ändå minimalt med bränsle bär de står still, och få står på tomgång mer än ett par minuter ändå.

Vorsprung durch freude am fahren
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Startmotorn lär ju dra en del energi som kommer att kosta drivmedel att få tillbaka till batteriet eller?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Samt hur bra är de för motorn att starta/stoppa hela tiden?
Verdi
Fick mitt första stopp på över 3 månader igår. Härligt vårtecken! :) Funktionen används ju inte om det är kallare än 3-4 grader i luften eller om motorn är kall...

Även om jag inte tror att det gör varken från eller till så gillar jag funktionen. Men gör man inte det finns en avaktiveringsknapp att trycka på.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Läser man artikeln i Vi Bilägare noga så ser man att start/stop ger stor påverkan på bränsleförbrukningen i ECE-körcykeln. Men som artikeln visar så tjänar man som bilägare väldigt lite på detta. Speciellt i Sverige där vi har så kallt halva året att de flesta system inte stänger av motorn.
Startmotorn är förstärkt på bilar med start/stopp-automatik. Förbrukningen för en start är inte stor, endast delar av någon Ah och återladdas ganska snart vid körning.
Riktigt optimalt blir det först när man integrerar startmotor/generator i svänghjulet. Ljudlös start/drift, man kan få hjälpkraft om man vill även under körning, generatorn blir kraftigare och med högre verkningsgrad osv, dessutom testade man detta för länge sedan, lustigt att det inte kommit på plats ännu?
Men några bilar har börjat tester nu, verkligen på tiden.
Visst blir det vinster med att stoppa motorn, men kanske inte för alla, allt beror ju på körning och trafikförhållande, temperatur och årstid mm.

FP
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Man kan sia kring en sak. Utslitna startmotoret på sikt. Frågan är hur miljövänligt det är..
Om startmotorerna är förstärkta för att klara av start-stop funktion borde de inte slitas ut snabbare än på en bil utan denna finess. Lite felaktigt kan man jämföra startmotorn med höjdjusterings motorerna som finns i xenonstrålkastare. Dessa går nästintill konstant från det att bilen startats och halvljuset slagits på och ändå verkar dessa hålla väldigt länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.