|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har senaste tiden suttigt klistrad framför blocket och gått igenom bil efter bil och trodde jag kommit fram till att jag ville ha en e39, 523 eller 528 touring, tills jag igår provkörde en 528 automat. Bilen kändes riktigt tung och trött och törstig, den var förvisso fullutr. med blandannat komfortstolarna med minne som kan tänkas väga sitt och sedan även dubbla glas på sidorutorna för minskat vägbrus, men det var en riktig besvikelse, har haft en hel del 3-serier (e30,e36,e46) och har just nu 2 st e36or, har även haft 328 coupe manuel im, den var riktigt pigg och rolig, och tänkte att 528an skulle givetvis vara slöare med sin ökade vikt, men fortf lite pigg iaf. men jag tror att min 316 hade hängt på den... Råkade jag ut för ett dåligt exemplar eller ska e39an (touring) vara så? den enda e39 jag har kört och åkt innan är m5 e39, och givetvis var det som dag och natt i jämnförelse, fanns inga liknelser. Börjar nu gå i tankarna på om man skulle köpa japanskt istället, eller möjligtvis en sen e36 touring 323, 328 men utbudet verkar begränsat om man vill ha låga mil och fint skick, kraven är också att den skall ha krok och farthållare. Ska jag behöva svika bmw, eller fortsätta leta? //en splittrad bmw-älskare | |
| Har själv ägt en fullutrustad 528iA e39,och som du skriver,dom är slöa och törstiga.M52 motorn överlag är inte BMW´s stolthet precis,så undvik gärna dom är mitt tips.Varför inte en 530 istället?Betydligt trevligare motor,och inte dricker den mer än 528an heller! | |
|
530 sträcker sig precis utanför min tilltänkta budget, om det inte är dieseln du menar, vilket jag inte vill ha. börjar luta mer och mer åt e36 touring hållet, men det är inte lätt och hitta med drag tycker jag, eller farthållare för den delen, har under alla mina år inte stött på en e36a med farthållare, även om jag vet att det fanns som tillval verkar det inte varit många som valde det? |
|
| M52-motorn med dubbelvanos brukar benämnas som väldigt snål i alla fall. | |
| Anders,heter inte den M52-tu?har jag fått för mig iaf! | |
| Jo, dubbelvanosen har tillägsbeteckningen "tu" och fanns väl på -99 -00 årsmod. | |
|
En äldre 540 e39:a kanske kan vara ett alternativ. BMW CS #5206 |
|
|
Känner inte igen beskrivningen av 528i som slö och törstig, och tycker M52 är en kanonmotor... //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
T.o.m. min 523:a känns tillräckligt pigg, iaf min snikutrustade vagn och om man åker ensam hur som haver.. Med fullastad kupé och med skoter på släp går den myyycket tyngre ;) Hur som helst: 8,6sekunder 0-100km/h enligt ett testat exemplar i Teknikens Värld i mitten av nittiotalet(något nr från 1995 har jag för mig det var), inte så segt ändå.. Mvh Janne. |
|
Buspelle |
Har haft en 528 E39 -00 och känner inte heller igen beskrivningen som trött och slö. Min var iofs manuell, men en helt underbar bil, en riktigt genuin BMW skulle jag säga. Avverkade ett antal Europaresor med bilen och den var helt fantastisk att lufsa runt med på Autobahn. Provkör fler 528or. Måste ha varit något fel på den du testade med tanke på dina intryck. |
|
ja jag tror faktiskt också att något var fel med 528an jag körde, eller så får det bli en manuell, tror automaten var en del av det hela.. Jag får kolla vidare efter e39or lite till iaf. :) |
|
|
@Bimmerbåjj: "M52 motorn överlag är inte BMW´s stolthet precis". Vad grundar du det på? Enligt var jag har förstått så var M52-motorn en ut av de bättre motorerna för den tiden. |
|
| M52 motorn led av nikasilproblemen i england,men kanske allra mest i usa.Vattenpumpen var också en bedrövelse,dock inte bara på m52:orna.Sen var det problem med att bultarna var för hårt spända på dom första årsmodellerna.En hel del toppar som sprack likaså.Problemen med oförbrändt bränsle i cylindrarna vid korta körsträckor,vilket gör att bilen inte startar.Detta är vad jag kan komma på just nu på rak arm! | |
|
Jag anser ju att M52 motorn är en av dessa motorer som lite oförskyllt fått skit(jag är väl själv en av dom som gett kritik, jag har skrivit t.ex om "bultproblematiken" en del, men det är ju så att det INTE är vanligt förekommande, jag har träffat på en(1) "live" med detta problem vilket kostade honom/henne ca 15 000kr att få till på verkstad och det är nästan uteslutande på 1996, möjligen tidiga 1997:or av E39 som risken fortfarande finns ) , men generellt sett så går dessa motorer lääänge utan problem.. Jag har en del bekanta som både har o har haft E39:or med M52 som bara går o går.. Motormässigt/mekaniskt iaf(finns andra problem som kan vara nog så irriterande typ elektriska "fenomen/defekter", vilket M52 E39 kan bli drabbade av så småningom, som "alla" andra bilar. Mvh Janne. |
|
| M43 är en mycket trevlig motor och E38 en skön vagn att färdas i. Dessutom till mycket överkomliga priser. Värt att prova./ 12 dubbelt så bra som sex. | |
|
Nikasilproblemet på M52: Länk Åtgärdades problemet till 1999 på M52? I länken står det 1995-1998. |
|
|
Har själv en E39 528 -97, är helnöjd! Självklart rör den sig inte lika kvickt som en 328 tex, det säger sig självt. Är helt klart den trevligaste bil jag ägt! Har prosperity is a mindset! |
|
|
Oups, sorry, råkade skicka iväg föregående utan att hunnit skriva klart.. Har haft lite problem med bilen men inget extremt. Generellt så är det en toppenbil. prosperity is a mindset! |
|
|
Angående hög förbrukning för 528E39 låter märkligt! Om det är en automatare kanske den tar mycket bensin, men mina erfarenheter från bekanta som ägt och kört 528iE39 har legat kring 0.8l/mil och 0.9l/mil då de körde endst statskörning. En av dem sa att hans 528 inte tog mycket mer än den Skoda octavia RS -03 han ägde innan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.