|
|
|
|---|---|
|
Hej, min bil har gått dåligt ett tag och idag fick jag tummen ur och gjorde en motoranalys. Kamaxelgivaren är kass. Symptomen var att motorn gick dåligt på halvgas och hade tendenser till att nästintill okännbart gasa/motorbromsa vid låg belastning i tex svaga uppförslut i 70 km/h. Bilen heter BY74300. Hur svår är den att byta? I TIS ser det ut som om man behöver plocka bort en del? Inte bara att kossa givaren och lossa kontakten? Kollade under huven och vid en snabb anblick ser det ut som en hydralslang sitter i vägen och ev en annan givare? Är slangen trycksatt eller är det bara en oljeledare för motoroljan som dräneras då man stannar motorn? Nr 17 på bilden nedan visar kamaxelgivaren: Länk | |
|
Svarar själv ;-) Det var relativt lätt! Hade jag vetat vad jag ska dela med mig av hade det tagit en halvtimma istället för 1.5 timmar (drygt)! Jag åkte och köpte nr 6, 2x nr 17 o nr 18 nedan på BMW för 1111 kr. Länk Verktyg som behövdes, se bild nedan: Stor skiftnyckel att lossa nr 2 ovan, 10 lednyckel o skruvmejsel att lossa täckkåpa ovanför insug. 19 U-ringsnyckel att lossa nr 16 ovan. Insex nr? att lossa nr 7 ovan Avbitare att bita av buntband som höll fast sladdar under insugningsrör. Länk Nu till tipsen som hade sparat mig 1 timma (minst) Tips 1: Trådlåsningen till kontakten på kamaxelgivaren kan nås med handen under insuget men det är svårt att dra loss kabeln från honkontakten, MAEAEN, pilla upp kabeln som på bilden nedan och dra i kabeln med en liten tång samtidigt som du trycker på trådlåsningen för kontakten! Då lossar den lätt! Länk Tips 2: Använd en 18 U-ringsnyckel och tryck tillbaka kontakten. Nyckeln ska vila på kontaktgodset som bilden nedan visar! Då kan man trycka med nyckeln ovanifrån ner mellan insuget och på trådlåsningen med andra handen! Länk Som sagt, tipsen hade sparat mig minst en timma. Vid provkörning hade bilen en heel massa nyfunna newtonmeter på lågvarv och snabbare gasrespons. DET ÄR GÖTT MED BMW!!! |
|
|
Om man tar bort oljefiltret så får man in armen framifrån under insuget. /// Kristian |
|
|
Tjenare! Undrar om det är en eller två kamaxelgivare på en E-39 -97-528IA eller är det bara den som sitter på sidan vid oljefiltret som man ska byta ?? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är bara en på insugningssidan tom 09/98 dvs -99 årsmodell ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.