|
|
|
|---|---|
Proctologist |
Har börjat snegla lite efter en 530d (01:a) efter jag sålt min 523 touring (00:a) Men frågan är är det mycket strul med en sådan bil emot tex en 523:a e39:a? Har ju kvar Carsoft så det kan ju säkert underlätta lita om det blir strul, men ja tänkte mest på om det är standard att man får byta turbo tex på dessa då dom gått runt 20000mil där bilar jag funderar på ligger i miltal? Gjorde ett snedsteg och köpte en Subaru efter BMW:n mycket problem med den så vill tillbaka till tyskt helst... bla automatlåde ras (huvva) Har även sneglat lite på passat 4-motion 01-02:a men tycker inte skatten skiljer så fruktansvärt mellan BMW 530d och Pasatten och komforten och körglädjen lär väl skilja lite skulle jag tro. Även 320d 01:a har jag tittat lite på min fundering där är om mest om grejor strular är det dyrare att laga den än en 530d tex? Någon som kan ge tips, eller är 530d ett dumt köp i dagsläget! Bilen ska givetvis va manuell (vågar inte ge mig in på automatlådor igen och tror det blir billigare i längden med manuell om lådan börjar strula) |
|
Tja, visst kan du köpa en 530D E39:a men du bör åtminstone kontrollera turbon + mätarställningen och även se till att bilen är "fullservad" ända från fabrik.. Turboras förekommer naturligtvis på både 530D likväl som 320D, men om det är vanligt vet jag ej, däremot så ju fler mil den rullat desto större risk att t.ex just turbon börjar ha gjort sitt, dvs bytesdags.. Manipulerad mätarställning anser ju jag vara den "största risken" mht framtida dyra reparationer och därför är en kontroll av denna av yttersta vikt, helst på dieselbilar som ofta rullar extremt långt på kort tid.. Lycka till i sökandet efter pärlan. Mvh Janne. |
|
|
Ja det tycker jag. Jag sålde min 530D -02 nyligen, med gott samvete och för att jag hade tröttnat på den och ville ha en E60. Den hade gått 33 000 mil. Jag skulle kunna ha kvar den i många mil till. Turbon bytte jag vid 26 000 mil, annars i stort sett normalt underhåll. Svensksåld, servad och allmänt bra skött men mycket använd. |
|
Proctologist |
Så en 530d e39 brukar inte gå sönder med mer dyra saker än en 320d e46 tex ? i så fall är det ju klart, leta 530d Har sneglar lite på cdi 270 merca med men vette faan rost rost.. |
|
Som om att BMW inte skulle ha rost Bara här på Forumet står hur mycket om det som helst iofs garanti men men det har väl Mercan också Ha deT |
|
|
Hej! Skulle inte tveka - men det finns ju många andra bra märken. Rost - javisst, fått ett par dörrar och touringluckan bytt. Bytt bränslepump (den under förarsätet) 2.000 - 2.500:- (vid 16 -20.000 mil) Lite stag i framvagnen + stötdämpare fram (läckage). Nå'n absgivare. Ett par PDC givare. Termostat Uppgraderat vevhusventilationen (hade inga problem - bara förebyggande). Gäller 530d -00 & 530dAT -02 båda körda ca 27.000 mil. (OCH fort har det gått!!) Jämför inte 320d med 530d komfortmässigt - är en helt annan bil!! Kanonbil för långkörning - man stiger ur ganska fräsch efter ett dagspass på 150 mil (sportstolar + el-minne). MEN lyssna inte på det där med longlife-byte på oljan - har aldrig bytt senare än 1.500 mil!! Kollegor HAR haft problem med vevhusvent & turbo men de har ju servat efter schemat........................ Oljebyte i automatlådan är nog ett måste om man ska få ut många mil (chippa inte, om - kör då med förstånd - lite för mycket "vrid" för att lådan ska må riktigt bra). Manuell drar mindre soppa vid "svensk fart", vid 130+ (km/h) är det inte stor skillnad (vid 90 km/h + 0,05 - 0,1 l/mil för automaten). Fusk med mätarställning måste man ju alltid se upp med (oavsett märke) problemet med dessa bilar är att en 28.000-milare lika gärna kan se ut som 16.000 - 18.000-milare (eller mindre!!). Lycka till Mvh/Saij |
|
|
Hej! Inte mycket att tveka över! Jag har själv haft en rädsla för höga mil men gällande e39 530D har jag ändrat uppfattning. En bekant köpte sin vid ca 18k och den har nu rullat 38k (turbo bytt vid 16k). Min har gått ca 15k och det enda gjort förutom service och däck är bytta bromsbelägg. Dock börjar turbon "vina" aningen så det är nog dags att skifta snart. Rost är något att hålla efter men det är heller inte en ny bil... Det mesta finns nog nämnt, så länge miltalet stämmer med serviceboken ska du inte vara rädd att slå till. Kamaxelgivare, LMM och stötdämpare kan vara sådant som dyker upp. Lycka till! |
|
Proctologist |
Har även sneglat lite på 525d är det commonrail dieseln i den med, tänkte på årsmodeller från 99 till 02 tex? Länk Länk Är denna motorn sämre på något sätt emot 530d tex? |
|
525d med commonrail, kom först 2001 enl modellguiden. Ang motorstorleken på en e39 525d får någon med instruktionsbok ge info om. Ser ut att vara 2,5l om man googlar dock har vissa angett 3.0l..?.. Turbon är ju en slitdetalj som vilken annan del av bilens slitdelar. Märks om den är dålig...... tråkigt om den är sliten, men en ny räcker ju långt. "HFM" (Hot Film, Mätare): HFM:n (LMM) är något som i alla fall jag fått bytt en del gånger (dålig kvalitet/eller otur???). Iofs lätt att byta, men billig är den inte, runt 2-3000kr. Defekt HFM märks genom att bilen inte drar jämnt över registret och är allmänt seg. Funktionstest görs genom att ta bort kontakten. Känner man att bilen drar bättre så är det dags för byte. Denna kontroll görs alltid först innan man börjar fundera på turbobyte. Bränslepumpar: Sitter 3 st bränslepumpar till 530:n. En sitter i tanken. Den andra sitter i höjd med förarsätet och den sista är ju högtryckspumpen vid motorn. Bränsletanken är ej plan i botten, ”hänger” lite likt en sadel. Därav finns det en pump som transporterar "bottensatsen" till den andra halvan. Får man soppatorsk vid ca 15l kvar på tankmätaren så är denna trasig. Självklart är min det. Kollade upp detta och kom fram till att pumpen (Nr1) inte fungerade, dock har jag för mig att Nr7 (står att det är en pump) inte var en egen pump utan enbart kopplad mot Nr1. Länk Pumpen i höjd med förarsätet (”plåtkorven”) började läka på min. Hade helt enkelt skavts upp av skit som hamnat emellan hållaren och pumpen. När jag ändå tog lös denna så var det lika bra att byta slangarna och rören som låg därunder. Länk Något att ha i åtanke som kontroll på sin diesel. Verkar alltså åka in en hel del saltslask och annat elände där.... På årsmodell 2001 och uppåt är det en annan mindre pump där. Har även för mig att denna "plåtkorv" fungerar som en backventil, dvs svårstartad ta en titt på denna. Högtryckspumpen har jag inga tråkiga referenser om, verkar vara av bra kvalitet. Lådorna: Automatlådan är i vekaste laget. Verkar knappt som den klarar originalvridet. Tydligen samma låda i tidiga X5, vilka har en hel del lådbyten på sitt samvete. Chippning, glöm det. Dock är det intressant att inget rep fick göras utan att lådan helt skulle bytas. Kan ju vara så att kvalitetsbristen är genomgående och byteslådan helt enkelt är en bättre låda. Har själv en manuell, vilken funkar klockrent. Dock bör man testa kopplingen vid provkörning. Chippade min (ca +100Nm) och därefter vill inte riktigt lamellerna hänga med på 4:an och 5:an vid fullgas acc. Bilen har dock snart gått 35000 mil och har fortfarande orginalkopplingen kvar. Även bakre drivknuten brukar ”torka”, precis som för 540:n. Känns som det skaver liksom där bak :). |
|
|
525d med 163Hk är säkert helt ok, men jämfört med 530d (193Hk) så vet jag vilken jag skulle välja! ;) Undvik automaten och 530d 184Hk om den inte har fått högtryckspumpen utbytt/renoverad. Dieselvärmaren behöver uppstart 1 gång i månaden även på sommaren i 5-10 minuter så den inte beckar igen. Xenon, farthållare och sportstolar är mina andra krav på E39. Mvh |
|
|
Kolla även upp om den motorn har swirl flaps i insuget, spjällaxlarna/skruvarna som håller i dem är underdimensionerade och kan lossna. Även om det procentuellt sett är få som drabbats/kommer att drabbas så blir det dyrt om det händer, motorbyte är ofta lösningen. Finns en guide för att ta bort dem: Länk Länk Länk Mvh |
|
|
rob_t_j72 Känner inte till att högtryckspumpen är en riskfaktor på m57. Har du referenser? Sitter dessa "swirl flaps" även på 184hk motorn, eller kom dom med vid någon motoruppdatering, 193hk, 218hk? |
|
|
Länk Länk Länk Mvh |
|
Proctologist |
Någon skrev att det finns andra märken med att titta på, vilka andra märken "diesel" bilar som ligger i samma prisklass som en 530 01-02, då det ska va samma komfort fart och hållbarhet samt liknade pris på delar. Har tittat på merca cdi 270-329 men vill ej ha automat och deras manuella bilar sägs va så dåliga så vilka andra bilar är bättre än BMW:n i samma prisklass med. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.