AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
518

Köpa Z3?

Mina föräldrar har funderat på cab och tittade på Z3 1,8 vs Mazda MX5. Jag ser min chans att få in dom på BMW! Hur är dess kvalitet? Pris för en äldre 1,8?
Tips?
Jag har ju aldrig åkt eller kört en Miata, men min far som åkt med en arbetskamrats Mazda och både kört och åkt i min Z3'a säger att de bilarna inte ens skall jämföras. Helt annan klass på stolar och övrig inredning. Även komforten är det stor skillnad på. Mycket mindre ljud i en Z3'a.

När jag kollade runt efter en 2.8'a hittade jag en hel del 1.8-1.9'or för ca. 100.000, i Tyskland.

Det bästa hade väl varit att provköra en av varje, tror nog att valet faller på en Z3'a. Kör de sedan en 6 cylindrig, så ratas nog Miatan omedelbums.

Fredrik M - Z3 2.8
As
119
Ash
///M Roadster -98
Visst, ägarkostnaderna och priset för Mazdan är billigare än Z3:an. Men körglädjen och kvaliten kan inte jämföras med Z3:an. Det är en otrolig skillnad mellan Mazdan och BMW:n. Z3:an slår Miatan i allt förutom ekonomin.
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
skulle kunna tänka mig att z3 är överlägsen som bil betraktat, medan miatan är roligare som gocart på krokvägar. sedan får man ju välja bil efter intresse och användningsområde.

let the Best Machine Win!
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Jag har aldrig kört någon 4-cylindrig Z3, så den jämförelsen kan jag inte göra.
Däremot har jag kört en Miata eftersom Lillebror hade en sådan tidigare.
Mitt intryck var att den var seg och träig, ingen sportbilskänsla alls. Motorn kändes stark på låga varv men saknade helt spets. Påminde mest om Pappas P1800 -73!

Lillebror sålde senare Miatan och köpte en Boxster S!
Skillnad? -You bet!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.