AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.131

328 E36 svajig tomgång när den är varm, vid inbromsning. Inga felkoder.

Har en E36 328 som gick klockrent. Sen stod den en månad och när jag började köra igen frös vevhusventilationen efter kanske 10mil. Skickade väl 5-7liter olja genom motorn och ut i motorrummet på ca. 40 sekunder.

Tog loss allt och rengjorde och åkte runt en halvtimme då jag körde väldigt hårt för att bränna ur oljan ur katalysatorn (skulle åka och besiktiga bilen). Bilen gick inte igenom pga. förhöjt lambdavärde 1.07 medans alla andra värden var väldigt bra. Bilen går även bra.

Hittade ett pyttelitet hål i avgasröret som jag svetsade, bytte lmm då jag råkade pajja en "tråd" när jag rengjorde den med isopropanol. Hade loss lambdasonderna men de var vita och fina, inget igensatt. Nollade alla felkoder med carsoft.

Besiktigade igen och fick lambda 1.05 den här gången, alltså inte riktigt bra (för mycket syre i avgaserna) men inom gränsvärdena.

Däremot har tomgången börjat svaja när bilen är varm. Då bilen är kall ligger tomgången blick still på 600rpm som den ska. Men när den blir varm kan den ligga still i 15 sekunder, sen dyker den ner till 300rpm och skuttar upp till 900rpm och sen kan den ligga stabilt igen.

Jo just det, jag har sprayat startgas på allt runt insuget och har även bytt en del slangar så jag vet att allt är i bra skick där. Har även haft loss tomgångsmotorn och den är lika ren som då den var ny.

Får inga felkoder alls från motorn och jag har även nollat styrdatorn flera gånger men det hjälper inte. Tomgången har det verkligen svårt om jag kör fort och sen bromsar hårt samtidigt som jag trycker in kopplingen. Då svajar den kraftigt åtminstone 5-8 gånger innan den lyckas pendla in sig. Det har t om hänt att motorn stannar vid inbromsning.

Någon som har något tips? Har en 528 med likadan motor så det är möjligt att skruva över grejer från den som jag vet fungerar. Men jag vet liksom inte vad mer jag kan kolla.

Någon?
Hmm. Jag tog även bort nätet framför lmm:en eftersom jag läst att det ska vara bra. Undrar om det var en dum hrej att göra. Ska prova med den omodifierade lmm_en från min 528 när jag har lite tid över. Skulle kunna vara det som stör mätningarna med diverse turbulens osv...
Hjälpte icket. Går bra inga misständningar elelr anant helelr. Ser att någon haft liknande problem när något tändstift har varit löst. Men jag hör/känner inga misständningar el. liknande.
Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
löst det sig?

"If i have offended you, fuck you if you cant take a joke."
Av någon outgrundlig anledning blev det mindre och mindre tomgångssvaj tills det helt enkelt upphörde efter kanske en månad. Det har inte kommit tillbaka sen dess.
Th
115
Themotorman
E46 330D Touring -03
Spännande :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.