AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.543

småtrimning m50b25

ch
129
cheffer
525i -90
Går i planer om att få upp effekten lite i min 525, inget märkvärdigt jag vill göra utan bara lite grundläggande och vill få mest prestanda för pengarna. Det som redan är gjort med motorn är planing (0,6mm så det blir ett kompförhållande på ca 10,7:1 uträknat på 10:1 original som jag fått höra att det är från vissa källor, andra säger 10,2:1 och då blir det ju 10,9:1 i komförhållande men aja). Den är portad, mest på avgassidan där det är portat för att matcha grenröret men ojämnheter och sånt är också borttaget så loppen är slätare och det är även portat på insugssidan in mot förbränningsrummet så att ytan är bara begränsad av sätets storlek och alla ojämnheter är borttagna. Inget avancerat alltså men kan ju vara bra att skriva upp kanske :)

Det som jag har funderingar nu på är grenrör och chip. Har funderingar på schmiedmanns grenrör eftersom de ligger ganska bra till i pris för eftermarknadsgrenrör och där finns det ju två olika till min motor, vilket av dessa är det effektivaste och vad skiljer dem åt? Har också kollat på s50 grenrör (e36 m3), är det bättre att satsa på det istället för eftermarknadsgrenrör? Vad är ett vettigt pris för ett sådant grenrör?

Har hört att schmiedmanns grenrör kan vara lite knöliga att få dit också men det löser sig, lite hemmapul har man väl inte dött av. Värt här att byta resten av avgassystemet också? Det är ju inte så smalt original ändå och det är ju dubbelt så tycker inte det borde strypa så mycket. Slutdämparen kanske byts men det är bara för ljudets skull.

Sedan var det ju chipningen då, även fast många säkerligen kommer säga mappa nu så kan jag säga att det inte är något alternativ! Det är för dyrt helt enkelt. De chip som jag har funderingar på är: [b]Superchips[/b] (Schmiedmann) Dessa är dyrast och man får ju inte någon speciellt exakt siffra från deras hemsida heller, någon som har erfarenhet av dessa? Sedan på listan är [b]Itsfun[/b] som är näst dyrast och utlovar 15hk för en optimering som då är gjord för att köras på 98 oktan. Så är det [b]Motornord[/b] som är billigast och lovar 12hk för sin chipning som det inte står så mycket om alls, förutom att det blir 12hk ökning. Jag bor ju i närheten av motornord så det vore ju lätt att slinka in där och snacka med dom men vill höra lite erfarenheter från någon som testat också.

Priser:
Motornord: 1950kr
Itsfun: 3900kr
Superchips: 4410kr

Motornord känns ju bäst just nu för tillgängligheten och priset men vet ju inget om det istället. Itsfun har ju en prisgaranti så bör ju gå att snacka ner det priset lite (hur går den att köra på annat än 98oktan även om det är optimerat för det?) Med tanke på att den är planad en hel del oroar jag mig lite för spikningar om jag köper ett sånt chip och spiller i något annat än 98 någon gång.
Superchips är ju dyrast och dessa tror jag inte det blir men dela med er av erfarenheter!

Tar gärna emot mer tips om vad jag kan göra för att få den lite piggare. Ställa fram insugskamen lite kanske? Kom med idéer och tips!

Mer info om bilen och hur portar etc ser ut:
Bilen & bilder:
[url]Länk
Projekttråd med bilder:
[url]Länk

Mest bilder finns i projekt delen, även om inte bildkvalitén är den bästa kanske det kan hjälpa lite iaf.

Mvh Danne
ch
129
cheffer
525i -90
Finns det ingen som kan hjälpa mig lite här?
ch
129
cheffer
525i -90
Jag vet att det finns någon här med koll på grenrör/chip till m50. Så snälla, kan jag få lite hjälpande ord?!
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Angående komp så har din motor 10:0 i komp
M50B25tu har 10:5 i komp (vanos motor)

10:2 i komp har M52B28

S50 röret är nog det du ska satsa på passa även på att fixa till resten
av systemet med, S50 röret har 2*2" ut fortsätt med detta ca 70-80 cm
dra sedan ihop till ett 2,5" sätt en enkel fullflödes dämpare längst bak.

Ang chip räkna med max 5hk så blir du inte besviken störst fördelen
brukar var att man slipper varvstoppet.

Kammar kan du hitta hos koed 2st för ca 6000:-

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Aggressivare kammar ger helt klart mer effekt, efter kammbytet och eventuellt grenrörsbyte så är en mappning på sin plats för att få ut max.

Mvh
ch
129
cheffer
525i -90
MichaelB:

Tack för bekräftelsen av kompet!

s50 har jag ju helt klart funderat på men tillgängligheten på dessa är ju lite begränsade. Vad är ett bra beg pris på dessa grenrör? Om jag ska dra nytt kan jag väl lika gärna dra 2*2" hela vägen istället för att dra ihop till 1*2,5"? Det duger väl annars tills vidare att dra nytt till katt bara? Bara så man får det att passa tills vidare och sedan bygga om systemet. För s50 grenröret passar väl inte rakt på 525 system antar jag. Hur är schmiedmanns grenrör då? Tillgängligheten är ju bättre och det ärju ändå ganska hyffsade priser

Chipet har jag väl inte direkt räknat med några mirakelsiffror på, runt 5-10 häst kanske men det vore roligt med lite erfarenheter här så man kan höra vad det gör för skillnad osv.

Kammar är uteslutet, som sagt har jag begränsad budget och med kammar tillkommer en mappning för att få ut effekten och det kostar för mycket även om man tjänar en del effekt.
Ghost Rider
kontakta V-Tech

Christer Andreasson
BMW 123D Coupe

ch
129
cheffer
525i -90
Ghost Rider:

Dom har inga chip / motoroptimering till bmw sugisar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.