AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.245

Uppgradering av individual audio. Nu jävlar ska det låta bra:)!

Sida 1 av 2
Ca
60
Carlman
335d Touring -10
Hade från början tänkt att bara komplettera med en sub men nånstans på vägen gick det fel:)

Detta hämtades igår:
[URL=Länk

[URL=Länk

[URL=Länk

[URL=Länk

Nästa vecka kommer baslådan byggas och kablar dras. Förhoppningsvis monteras framsystemet också:)
ee
362
eerily
320i M-Sport -04
ojojoj. Grymt =) Hoppas du blir nöjd!
Har du BMW Individual High End Audiosystem och är inte nöjd? Vad är det som saknas? (nyfiken) då jag själv är sugen på det systemet.
Ca
60
Carlman
335d Touring -10
Jag är inte nöjd med ljudbilden. Det känns inte som ljudet "släpper" från högtalarna. Kunde gärna varit lite mer tryck i basen också. Visserligen så är inte mitt system helt inspelat än men tillräckligt för att kunna göra en bedömmning. För att vara ett orginalsystem så låter det dock bra. Allt beror på hur kräsen man är och vad man jämför med:)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur mycket kostar individual audio?

Så det enda rätta är väl att ta ett billigare ljudpaket med många högtalare (för att slippa göra hål själv) som man byter direkt...?

Mvh
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Blir nog jäkligt bra! Audison parat med Focal (Vrx och K2P) hade jag i min förra e34a, det är en klassisk kombination. Har inte lyssnat på senaste LRx, men kan inte tänka mig att de låter annat än mumma.
Har du kollat så slimline'arna får plats djupmässigt i dörren med infästningsdistans?
Ingär den P9-liknande kontrollpanelen i BitOne?

Ser fram emot en före/efter-jämförelse! :)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Rob > Man behöver inte välja till något system för att få alla hålen, de finns där standard utan extra kostnad :) Visst, man får lägga till/byta ut 3 galler, men det är inte många hundringar.
Ca
60
Carlman
335d Touring -10
Individualsystemet låter bra men jag trodde att det skulle vara ännu bättre än det är (bara för att klargöra: Man kommer långt med detta systemet men det är inte "High End").

HFR: Har kört med samma setup i en tidigare bil dock Vrx och Utopia 3-vägs. Signalkälla: P9, Tyvärr blev allt stulet.

Jag har inte kollat om dom får plats men det borde inte vara något problem. Dom är väldigt slimmade :)

Kontrollpanelen ingår. BitOne är en trevlig pryl. Den saknade länken :)

Har du vägarna förbi göteborg så är du välkommen att provlyssna!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Carlman > Tack, det hade varit trevligt med en provlyssning vid tillfälle, är lite ljudnörd på hobbystadiet ;) och det brukar bli en del turer uppåt götet på vårkanten för att pilla med båtarna.

Ska du köra utopia-subban i slutet? reservhjulsbalja eller "konv" låda?

ha de!
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Så du plockar alltså ut en sprittsprångande ny bil, extra utrustad med billjud för över 20papp för att sedan bygga om halv systemet efter en vecka!? Fullständigt vansinnigt!

...fast på ett bra sätt :) Är orginal-huvudenheten så pass bra att det "lönar" sig att kosta på steg och högtalare så mycket? Hoppas du tar lite bilder under byggets gång, vore sjukt kul å se.

Ca
60
Carlman
335d Touring -10
Det kan nog tänkas att mitt projekt är lite vansinnigt men idag tänkte jag om och nu är det fullständigt vansinne...:)

Nya planen är att på något sätt, fråga mig inte hur :), få plats med ett Focal utopia Be 3-vägs system istället för 4":s kittet. Beställt idag och kommer om ca en vecka! Fan vet vad jag har gett mig in på men roligt ska det bli!

Subben kommer sitta i en portad låda.

Kommer inte bygga allt själv men lovar att ta så mycket bilder jag kan.

/Peter
Ca
60
Carlman
335d Touring -10
Tillägg:

Basen får inte plats i reservhjulsbaljan (alldeles för liten i 335) så en tajt låda mot ryggstödet blir det.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Helt galet, ser fram emot bygg bilderna! Kommer du låta huvudenheten vara orginal eller går det att uppgradera den också på nått smidigt sätt?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Carlman > Hehe, sweet ;) Tänker du nu 3-vägs BE + OEM basarna under stolarna (i realiteten ett 4-vägs framsystem som kan bli lite "klurigt"), eller tänker du att 6,5"an i BE No7 ersätter OEM basen?
OEM-basen är "rätt bra", kan du inte i så fall ta bara 80mm mellanreg + diskanten från BE-serien och ev köra dessa aktivt? BE-filtret kostar nog mer än 2 extra VRx-kanaler..
Häftigt projekt Carlman.

Min fundering blir att skakar inte bilen sönder när man får "för" bra ljud?
Börjar inte paneler och dörrsidor rassla.. Eller har BMW förstärkt och styvat upp vid val av det största ljudpaketet.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Är det bara jag som tycker det är komplett vansinne att börja skruva och mecka i en fabriksny bil? Själv tycker jag det är det bästa sättet att ta bort nybilskänslan, men det är ju jag det :)

BMW CS #5139
Så länge man gör det proffsigt så ska man inte se något. När du lämnar in bilen för service så skruvar ju de av paneler.
Ca
60
Carlman
335d Touring -10
Huvudenheten kommer inte bytas ut. Har inte hittat nån snygg lösning.

Troligtvis kommer inte OEM-basarna användas utan det blir Be 3-vägs som jag kommer dela aktivt genom BitOne. Var jag ska få plats med 6.5" är dock oklart.
Har funderat på lite olika lösningar.

1. Byta ut OEM-basarna mot 6.5". Inte optimalt alls men då slipper jag såga och borra i bilen :)

2. Svarva aluminiumrör/distanser som monteras på dörrsidan genom facket och använder dörren som låda. Kan nog bli rätt snyggt om dom lackas pianosvart (samma som interiörlisterna). Dock blir det rätt stora rör. Det bästa alternativet ljudmässigt men inte roligt att såga i bilen :(

Tanken med allt detta är att få ett så rent och naturligt ljud som möjligt.

Någon som har nått annat förslag?

/Peter

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Om jag hade varit du hade jag inte gett mig på att försöka få in 6,5orna i dörrsidan, så extremt mycket har du inte att vinna på det att det skulle vara värt allt jobb och dessutom pajja en uppsättning dörrsidor.
OEM-montaget är rent aukustikt sett bra för midbasåtergivning, finns exempel på E90-ljudbyggare i den högre dimensionen som fått det att lira riktigt bra med midbasar i BMWs "centralbaskoncept".

Jag hade kört antingen OEM-basarna eller BE 6,5orna i förstärkt och dämpad originallåda under sätena, och delat dessa lågt, kanske 125hz (om 80mm tycker om det) - och sedan lagt lite krut på att få 80mm-mellanreg sitta bra och stumt i dörrsidan, applicerat dynamat på dörrsidor och dörrplåtar och kanske sprutat ett par lager noisekiller på baksidan av dörrsidorna.

Mitt tips är att börja med OEM-basarna, innan du meckar ner 6,5orna. MEn försärk lådorna genom att plasta upp dem eller använd dynamat/noisekiller.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vill man göra det riktigt seriöst så plastar man en liten låda till varje 80mm-element innanför dörrsidan, osynligt. Men då ska det vara exakt rätt volym osv.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Så ser "lådan" under stolarna ut (här med ett OEM L7-element) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.