|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kan bara inflika att min M54 drar mindre olja också sedan jag byte delarna i förebyggande syfte. Den drar ju fortfarande lite olja men det är inte så man måste fylla på titt som tätt längre. Efter att fixat detta och en kamaxelsensor samt gjort en lite ombyggnad på DISA så börjar det bli bil av denna kärra också. //Magnus |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Vad är det för "ombyggnad" du har gjort på DISAn? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Jag fick en idé om hur problemet med effektdippen kring 4000 varv skulle kunna lösas och gjorde så här. Länk Skruven stryper luftflödet och göra att spjällets våldsamma rörelse dämpas lite. Man får skruva den i botten och sedan lossa den lite till man precis känner att rörelsen får en lätt dämpning. Nu drar motorn fint förbi 4000 varv :) Man kanske skulle lägga upp det hela som ett mekartips? //Magnus |
|
|
Är det ett stort jobb att göra rent oljereturen? Det ser ut att vara ett par timmars jobba att byta vv men detta kanske är enklare?´ //Fred |
|
|
Här är svaret från bmw ang frusen vevhusvent snacka om att det är ett kast svar tycker att fler ska maila till deras kundservice för den som sitter där är mycket duktig på att snacka skit vadå inte produktionsfel haha.............. Hej Tack för ditt mejl. Det var tråkigt att höra om de problem du drabbats av med din BMW. Fenomenet med frusen vevhusventilationen betraktas inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn. Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell eller klimat. Kontinuerlig service enligt BMW´s instruktioner är ett sätt att minimera risken till att detta ska inträffa. Inom BMW arbetar vi självklart med att ständigt försöka förbättra oss, och för det arbetet är det viktigt att vi får höra hur våra kunder uppfattar oss. Dina synpunkter tas i allra högsta grad på allvar och vi tackar för att du tagit dig tid att informera oss. Med vänlig hälsning --- BMW Group Sverige Warranty and Customer relations V3-R1-SE-A Gårdsvägen 11 Box 1525 SE - 171 29 Solna T +46-(0)8-470-6000 F +46-(0)8-470-6093 kundrelationer@bmw.se [LÄNK] --- BMW Sverige AB Corporate identification number 556313-5002 VAT-number and F-tax certificate SE556313500201 Board location: Solna --- |
|
|
bifogade filer, bilder och länkar i meddelandet har blockerats av säkerhetsskäl. Visa innehåll Utrustningslista GU931...pdf (13,8 kB) Hej Martin, Tack för ditt mejl. Jag ber om ursäkt att vårt svar har dröjt. Våra bilar håller en mycket hög kvalitet vilket självklart är ett av skälen till att man som kund väljer en BMW. Vi förstår då besvikelsen när problem ändå uppstår, vilket tyvärr kan inträffa hur noggrann man än är i urval och sammansättning av en produkt. Problemet med vevhusventilationen betraktas inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret.Bilar som säljs av BMW Sverige beställs alltid med ett utrustningspaket som är konstruerat och anpassat till kallt klimat. Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell eller del av landet. Kontinuerlig service enligt BMW´s instruktioner är ett sätt att minimera risken till att detta ska inträffa. Det sker en ständig produktutveckling av motorer och sedan din modell tillverkades har vevhusventilationen en annan design, för att passa i nya/modifierade motorer och nya karosser. Bifogat hittar du din bils utrustningsspecifikation där du kan se att bilen är utrustad med Cold Climate Version 842. Inom BMW arbetar vi självklart med att ständigt försöka förbättra oss, och för det arbetet är det viktigt att vi får höra hur våra kunder uppfattar oss. Dina synpunkter tas i allra högsta grad på allvar och vi tackar för att du tagit dig tid att informera oss. Med vänlig hälsning --- BMW Group Sverige Warranty and Customer relations V3-R1-SE-A Gårdsvägen 11 Box 1525 SE - 171 29 Solna T +46-(0)8-470-6000 F +46-(0)8-470-6093 kundrelationer@bmw.se Länk --- BMW Sverige AB Corporate identification number 556313-5002 VAT-number and F-tax certificate SE556313500201 Board location: Solna --- Klistrade in svaret jag fick om bland annat Vevhusventilation. Känns som ett standardartat svar... Mvh Martin |
|
|
Till och med samma stavfel finns i våra svar... Det är ju pinsamt. "Ventilationen fungera då inte tillfredställande" Hehe. Jag hoppas de läser denna tråd. Mvh Martin |
|
|
Nä precis, å de är ju inte i att fåtal bilar, de är ju dom flesta. Såå sjukt.. |
|
|
Pratade precis med kundservice och hon som tog samtalet sa att det är ganska vanligt att detta händer på just dessa bilar vintertid så hur ska dom ha det! Men vågade inte ta vidare beslut hänvisade till bokbindaren Magnus Snacka om att dom ljuger runt och försöker att komma undan vilken soppa..... Fonzi |
|
|
Ja de tror jag också att de gr, annars har de ju hemsk dålig koll på läget... |
|
|
Tipsa om att Citroën som också haft samma problem på flera olika modeller, tar sitt ansvar fullt ut. Dom har bytt massor av motorer på Xantia och C5ch sen verkar ha löst problemet. Jag hade en tidig Picasso för en massa år sen. Köpte den ny, och precis när garantin gick ut så frös den och kastade ut all olja. Då fick jag hela ventilationen och spjällhuset utbytt på Citroëns bekostnad mot en eluppvärmd historia som tydligen löste problemet en gång för alla. Efter ett par månade pajade generatorn eftersom den blev dränkt av olja när oljan kastades ur. Till och med det stod dom för, fast det var svårt att bevisa att det hade samband med frysningen flera månader innan. Kan fransmännen så borde tyskarna kunna. Alltså, dels stå för kostnaderna och sen verkligen lösa problemet. Hänger mycket på Citroënakuten och det står nästan inget om frysta vevhusventilationer där numera. Nån historia finns det ju, men inte alls särskilt mycket, som här. |
|
|
Har skapat en tråd där man uppger bilmodell samt årsmodell på det fordon man råkat utför detta vevhus-problem. Skriv i där alla Ni som drabbats då detta är en lista på alla som upplevt dessa problem. Har en plan som skall få BMW Sverige att krypa till korset,men då lär så många som möjligt lista sin bil som drabbats i denna tråd. Planen går ut på att med fakta presentera dessa inlägg i media,och då menar jag TV,Tidningar etc. Jag själv är drabbad utav detta problem och som andra påpekat så hjälper inte det sk Coldclimate kittet heller och oljan har ringa betydelse med. Den olja jag använt är Castrol SLX 0w30 samt Mobil1 New Life 0w40 och ingen utav dessa klarar att förhindra nämda problem. Och detta i kombinationen med Coldclimate kittet!!?? Dax för BMW att visa lite "Good Will" beträffande detta nu när så många drabbats utav detta problem. Eller är meningen att BMW bara skall köras i +grader ? Här är tråden jag avser för detta ändamål.. Länk |
|
|
Fick detta svar på mitt mail till BMW: Tack för ditt brev, beklagar att höra om de fel som uppstått på din bil. När det gäller ersättning så har vi pga. bilens ålder och miltal ingen möjlighet att ersätta en verkstad för eventuella kostnader. Angående ett fruset vevhusventilation så betraktas det inte som ett produktfel utan något som inträffar på grund av yttre omständigheter. Orsaken till att detta sker kan bero på olika faktorer till exempel korta körsträckor i kombination med växlande väderleksförhållande som skapar kondens i cyklonröret. Det som händer när oljedimma och kondensvatten blandas är att slangarna i vevhusventilationen blir igensatta. Ventilationen fungera då inte tillfredställande och kan i kombination med kyla skapa en ispropp. Detta i sin tur kan leda till att olja tryckts ut i diverse motordelar och avgassystem på grund av detta övertryck i motorn. Problemet med vevhusventilationen inträffar på ett litet antal bilar per år men skadan kan inte härledas till någon speciell modell eller klimat. Kontinuerlig service enligt BMW´s instruktioner är ett sätt att minimera risken till att detta ska inträffa. Med vänlig hälsning Jonathan --- BMW Group Sweden Warranty and Customer relations V1-R1-SE-A Gårdsvägen 11 Box 1525 SE - 171 29 Solna T +46-(0)8-470-6000 F +46-(0)8-470-6093 kundrelationer@bmw.se Länk |
|
|
Samma svar som tidigare !! Men det är ju tur att det är så få som drabbats ;) |
|
|
Fortfarande samma stavfel. Jonathan på BMW och Mattias ( tror han hette det) verkar båda ha samma svårigheter till att stava:) men det är ju klart, är ju bara att fåtal bilar det handlar om. Men om det är så få så kan det ju inte innebära någon större kostnad för BMW att fixa... Mvh Martin |
|
| Detta är ju nästan ett fall för plus.... De är ju så himla dålig stil från BMWs sida.. | |
|
Här kommer ytterligare svar från kundrelationer på frågor jag ställt efter att fått det standardiserade svaret många andra också fått. Läs mailkonversation nedifrån och upp: Bäste Martin. När du skrev till min kollega i första hand så ställer du frågan: ”Jag undrar hur jag tar reda på om vår bil har den uppgraderade varianten av vevhusventilation” där fick du som svar att ”Bifogat hittar du din bils utrustningsspecifikation där du kan se att bilen är utrustad med Cold Climate Version 842.” Utrustningsspecifikationen SA842 har inte enbart med vevhusventilationen att göra utan det är flera andra komponenter och utrustning som särskiljer sig från ett fordon utan denna utrustning. På ditt chassinummer så kan man utläsa att bland annat tryckregleringsventilen i vevhusventilationen har ett annat serienummer än på ett fordon utan SA842, utöver det så kan man se att flera slangar har också andra artikelnummer. Så det finns en skillnad på fordon med SA842 och de som inte har denna utrustningsspecifikation. Det är inte möjligt att besvara på dessa frågor med ett visst gradantal eller avstånd, utan problematiken med vevhusventilationer som fryser är som vi tidigare flera gånger sagt beror på yttre faktorer såsom kallare temperaturer och körprofilen för att nämna några påverkande faktorer. Det gör att varje enskilt fall kan särskilja sig från varandra och därför finns det inget generellt svar. När du skriver att vi agerar olika i olika delar av världen så har vi svårt att bemöta detta då vi egentligen inte riktigt förstår vad du menar. Men när det gäller en produktserie som är ur produktion och länge sedan passerat nybilsgarantin så tittar på tillsammans med återförsäljare och verkstäder på varje enskilt fall specifikt på varje marknad. Hur dessa bedömningar görs kan säkert särskilja sig från fall till fall men också marknad. Men detta beror mer på grund av att man på varje marknad gör bedömningar i enskilt fall och utifrån detta så ser man på möjligheten att ersätta verkstäder för reparationen. Om det är så att du känner dig osäker för att kunna utnyttja din bil, så rekommenderar vi att du tar kontakt med en auktoriserad BMW verkstad så får man undersöka om det kan föreligga några orsaker till att det t.ex. finns kondens i vevhusventilationen som skulle kunna påverka risken för att drabbas. Med vänlig hälsning Jonathan --------------------------------------------------------------------------- BMW Group Sweden Warranty and Customer relations V1-R1-SE-A Gårdsvägen 11 Box 1525 SE - 171 29 Solna T +46-(0)8-470-6000 F +46-(0)8-470-6093 kundrelationer@bmw.se Länk -------------------- BMW Sverige AB Corporate identification number 556313-5002 VAT-number and F-tax certificate SE556313500201 Board location: Solna ----------------------- From: Sent: den 18 januari 2011 19:55 To: BMW Group Sverige - Kundrelationer Subject: FW: Hej! Skickar påminnelse på frågorna nedan! Tacksam för svar då det enligt väderleksrapporten snart blir minusgrader igen och vill med säkerhet kunna nyttja vår bil. Vänligen Martin ----------------------- From: To: kundrelationer@bmw.se Subject: RE: Date: Fri, 14 Jan 2011 15:28:30 +0100 Hej och tack för respons! Tyvärr besvarades inte mina frågor då jag (ännu) inte drabbats av fryst vevhusventilation. Det jag ville ha svar på ser Ni i tidigare skickat mail. Jag klistar här in de frågor jag ville ha svar på. Det är taget från mitt tidigare mail som ni ser nedanför. Kallt klimat paketet har inte något med vevhusventilationen på vår bil att göra, varför hänvisas till detta i ditt tidigare svar? Vad är kallt klimat enligt BMW? Vad är korta körsträckor enl BMW? Var står informationen om ovanstående i bruksanvisningen till bilen? Varför agerar BMW olika i olika delar av världen? Vänligen Martin Mvh Martin |
|
|
-------------------------------------------------------------------------------- From: kundrelationer@bmw.se To: Date: Fri, 14 Jan 2011 14:34:34 +0100 Subject: Bäste Martin. Vi beklagar att du fått vänta på svar angående dina funderingar om vevhusventilation, det är självklart mycket beklagligt att du har drabbats av detta problem. Vi har inte fått några indikationer från en auktoriserad BMW verkstad om skador på ditt fordon med registrering SXGXXX, därför har vi heller ingen möjlighet att få fram aktuell information. I de fall som vi väljer att gå in och ersätta verkstaden för reparationen så utgår man från bilens ålder, miltal, historik och även själva problemets omfattning, detta finns ingen generell standard för utan man bedömer fall från fall. Din bil är först registrerad 2001-11-23, dvs. att bilens nybilsgaranti gick ut 2003-11-23. Då vi inte har någon information från en auktoriserad BMW verkstad sedan 2007, då bilen senast var servad hos Auto-7H, vi kan då utläsa att bilen passerat över 7000 mil men vi har ingen aktuell information från dagsläget. Beklagar att vi måste lämna ett negativ besked, men vi har ingen möjlighet att ersätta en verkstad för reparationen. Med vänlig hälsning Jonathan --------------------------------------------------------------------------- BMW Group Sweden Warranty and Customer relations V1-R1-SE-A Gårdsvägen 11 Box 1525 SE - 171 29 Solna T +46-(0)8-470-6000 F +46-(0)8-470-6093 kundrelationer@bmw.se Länk --------------------------------------------------------------------------- BMW Sverige AB Corporate identification number 556313-5002 VAT-number and F-tax certificate SE556313500201 Board location: Solna --------------------------------------------------------------------------- From: Martin Sent: den 8 januari 2011 22:54 To: BMW Group Sverige - Kundrelationer Subject: FW: Kontakt bmw, Hej! Förstår att ledighet kan leda till dröjt svar. Men när kan ni tänkas hinna svara på frågorna son jag ställt i tidigare och vidarebefordrat mail? //Martin -------------------------------------------------------------------------------- Mvh Martin |
|
|
From: To: kundrelationer@bmw.se Subject: RE: Kontakt bmw, Date: Wed, 5 Jan 2011 10:48:24 +0100 Hej Magnus och god fortsättning! Jag har några frågor angående vevhusventilation på framförallt bilar med M54-motorn, alltså den som sitter i vår bil. Du skriver att vår bil är utrustad med ett paket anpassat till kallt klimat. Men detta paket har ju inte något med vevhusventilationen att göra då det enbart rör diverser vätskor så som servoolja etc. Slutsatsen av detta är alltså att vår svensksålda bil inte alls är anpassad för kallt klimat i den omfattning som svensk vinter innebär. Eller vad är kallt klimat enligt BMW? Du skriver också att korta körsträckor är en bidragande orsak till problematiken, vad är en kort körsträcka? Jag har inte kunnat finna någon information om kort körsträcka vid varken varmt eller kallt väder i bruksanvisningen till bilen. Är kort körstäcka 1 mil, 5 mil, 10 mil? Som tur är har vi även en Audi A6 som nu får verka som transportmedel i vardagen, så som bilfärd till affären, till jobbet osv. Vår BMW har vi enabrt brukat vid längre körsträckor vilket är 10 mil eller mer. Vår BMW är också servad enl rekomendation och mer där till då jag anser att intervallen om 2500 liter förbrukad bensin är för långt. Därför bytts olja och filter vid 1250 liter förbrukad bensin. Trots att detta är gjort blir det ändå gult kleg under oljelocket. Är då detta beroende på för ogynnsamma förhållanden för vår BMW att brukas? Jag funderar också över varför BMW agerar olika i denna problematik i olika delar av världen. I nord amerika har ju, som du säkert känner till, en service-bulletin gått ut till verkstäder att bilar som framförs i kallt klimat ska få den uppgraderade och isolerade och varianten av vevhusventilation monterad. Det måste betyda att problematiken är känd och att lösningar är framtagna. Jag har också varit i kontakt med ett antal auktoriserade verkstäder som säger att problemet är tämligen stort och att delarna till vevhusventilationen då och då är resnoterade. Verkstäderna vill också ha drygt 2000:- för delarna plus ca 3900:- för arbetet. Därtill genomför de enbart bytet om de samtidigt får byta olja och filter då rester som beskrivs som "cemetliknande material" riskerar att hamna i oljan. Därför får vi lägga till ytterligare 2000:-. Alltså ca 7900:- för att få bytt allt. Det bär mig emot att betala för uppenbara fellkontruktioner. Jag medveten om att bilar går sönder, att delar slits och så vidare men jag anser att din förklaring inte håller gällande just vevhusventilation. Jag är också medveten om att andra bilmärken har liknande problem, men dessa har också tagit ansvar på ett annat vis. Som exempelvis SAAB, eller PSA. Jag skulle väldigt gärna vilja få svar på frågorna som finns i ovanstående text som jag också konkretiserar nedan! Kallt klimat paketet har inte något med vevhusventilationen på vår bil att göra, varför hänvisas till detta i ditt tidigare svar? Vad är kallt klimat enligt BMW? Vad är korta körsträckor enl BMW? Var står informationen om ovanstående i bruksanvisningen till bilen? Varför agerar BMW olika i olika delar av världen? Vänligen Martin Mvh Martin |
|
|
Lycka till Kahn-d,men att BMW Sverige ( Solna ) skulle ändra sej är =0 i detta fallet tyvärr. Eftersom BMW lider av fel gällande detta med VV problemet och även nyare modeller börjar sluta sej till leden med krånglande VV funktioner så börjar jag faktiskt lessna på märket. Har börjat kika på andra märken nu i mitt bil-letande bara för att....! Enda sättet att få BMW Sverige att ändra attityd är sjunkande försäljnings siffror. Mitt agerande betyder inget,men fler kanske börjar tycka samma sak och då kanske poletten ramlar ner hos de tröga BMW Sverige cheferna? Skitsamma,jag skall inte äga en nyare bimmer utan valet faller på annat märke. Det finns körglädje hos andra märken med ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.