AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.097

Frusen vevhusventilation, fick ingen hjälp av BMW

Sida 1 av 3
sj
5
sjoblom85
523 M-sport - 00
Hejsan har en BMW 523 -00, som råka ut för en sönder frusen vevhusventilation. Ringde BMW i Gävle för att boka tid för att få det åtgärdat, men tyvärr kunna dom inte fixa det då dom ska lägga ner, dom kunna inte ens ta hem grejerna åt mig så jag kunna försöka laga det själv.

Har nu ringt till BMW i Uppsala, grabbarna som jobbar där ska verkligen ha tummen upp, riktigt bra service. Dom har nu skickat en ny ventilkåpspackning och slängarna till vevhusventilation och något nytt oljerör. Men nu är det ju så att jag lär göra jobbet själv och skulle därför behöva lite hjälp med hur jag ska gå till väga för att byta just vevhus slangarna och oljeröret ? ventilkåpspackningen ska nog inte vara några problem, Någon som har bra tips på hur jag ska gå till väga gärna med bilder och mkt info. ps behöver jag byta oljan i bilen? service är ju gjord på bilen för ca 150 mil sen på BMW i Gävle.
Länk

Lycka Till :)
sj
5
sjoblom85
523 M-sport - 00
Oj vilket snabbt svara kanon tack så mkt
Vi BMW ägare är snabba ;)
sj
5
sjoblom85
523 M-sport - 00
Jo de kan man säga :) såg att att det där var till m54 motorn min motor är m52 men det kanske ser likadant ut eller?
Ok,såg bara i Din list 523-00 och antog att det var till den Du menade byta?
Till M52an vet jag inte,men det är säker inte sån står skillnad?
Kika under Gör-det-själv här i listen intill och sök under Mekartips om Du finner något till Din M52a.
Snabb var ordet,såg nu min miss,det var en 523a så naturligtvis är det en M52a som sitter i denna bil ;)
Beklagar mitt oförstånd ;)
sj
5
sjoblom85
523 M-sport - 00
hitta bara byte på ventilkåpspacknig till m52an men det åter står att se om det är lika som m54an bmw i uppsala skicka grjorna i dag så borde ha dom tidigt nästa vecka
Tror att det liknar M54ans instruktioner om VV bytet.
Kom ihåg att blåsa ur/rengöra röret för oljestickan med som de flesta påpekat i de andra trådarna ang VV byte!
Läs dessa trådar så kanske Du finner lite tips ang Din modell?
sj
5
sjoblom85
523 M-sport - 00
japp sitter och läser för fullt :) jag köpte ju nya rör så det behövs nog inte blåsas rent eller du kanske menar nått annat som ska blåsas rent ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Röret som avses är förgreningen på oljesticksröret där slangen för oljereturen från cyklonen sticks på. Trångt och tätt brukar det bli där.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Idag hade det varit skönt att ha ägt en modell med en M52 ser jag.
Till M54 är allt vad det gäller VV totalt restat hos bmw. Min har stått på verkstaden 1 vecka och dom har inte rört den ännu pga inga delar finns :(

Lycka till med bytet!
sa
68
sabbe
520i E39 2000
520d F11 2012
Nio bilar stod på verkastade på förenade Bil Malmö när jag hämtade delarna i förra veckan, helt restat i tyskland.
Tänk vilka pengar BMW tjänar på detta konstruktionsfel.... :-(

mvh/ Anders
dem skiter väl i svenska marknaden, dem tjänar ju inga pengar här... inte tillräckligt för att ändra konstruktionen iaf. det fungerar bättre på de nya motorerna faktiskt, tur det kanske....
Menar du att BMW säljer bilar med förlust? Huvudet ner i sanden och samtidigt ta betalt av kunderna för egna konstuktionsfel är vad det handlar om.

mvh/ Anders
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Detta med frusen vv är nytt för mig och jag vill ju givetvis undvika det med min nyinköpta e39 525. Hur tar jag reda på om det reda hänt någon gång att min vv frusit, vet att bilen är mkt måttligt körd i vintras vilket inte kan vara så bra, rätta mig om jag har fel. När jag köpte bilen kolla jag ju givetvis olja och så och kunde inte se nåt onormalt i oljepåfyllningen.

Hade en Citroen BX för massa år sedan som hade problem med vv, oljestickan åkte upp och kladd fanns i oljepåfyllningen. Det visa sig att min bil inte blivit årgärdad hos Citroen då den inte var vinterkörd innan jag köpte den. Men i vilket fall som helst så hade citroen tagit fram något uppgraderingskit som innefatta 12v värmeslinga som lindades runt de mest utsatta ställena.

Hur många av alla bilar som används vintertid uppskattar ni får problem med frusen vv? Alltså hur många M54, M52 osv? Hade varit intressant, man får ju ändå oftast reda på all skit som händer på forum men inte höra om de bilar som går utan problem.

Martin
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Om du inte har senaste vv så uppdatera. Har du senaste vv:n så gör rent oljereturen innan kylan kommer. Det hjälper inte att byta olja ofta osv.
Jag har testat. Att göra rent är röret vid oljestickan är det vitkigaste oavsett om du har ny eller gammal version av vv.

Under sommaren behöver du inte bry dig alls.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Den bil vi har köpt har använts varje vinter mer eller mindre. Om den inte är uppdaterad med senaste vv är det då ren tur om vår vv inte frusit? Det kan ju i och för sig skett och blivit åtgärdat men inte uppdaterat så klart... Men man kan alltså dra slutsatsen att det är mer regel än undantag att råka ut för detta missöde?

Motorvärmare kanske är att rekomendera?

Hehe, prata vinterproblem när vi snart är i mitten av juni... Men jag är kunskapstörstande när det gäller vår nya bil:)

Martin
Fr
82
Frols
X1 2.0d xdrive 2014
ursäkta en dum fråga men hur ser man om vv har uppdaterats för att klara vårt nordiska klimat? För visst finns det en version gjord för lite kallare klimat, är den isolerad eller grövre? Bara lite nyfiken, så man kan kontrollera detta innan vintern..

Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Spelar ingen roll om man har den som är uppdaterad, fryser ändå.... Jätte kul;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.