AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.447

Med eller utan ASC i halkan?

FredricF
I höstas bytte jag från en E34 540AT-94 till en E39 530T-01.
Med automaten (540) kopplade jag ibland ur ASC (Anti-Skoj Control) för att snö-drifta lite men behöll den i princp alltid på. Med min manuella 530 däremot så tycker jag att ASC ibland är rent av otäck. Bilen lyder inte gaspedalen och på snömodd så får man inget driv eftersom bjulen behöver spinna lite för att äta sig ned till fastare underlag.

Konsekvensen har blivit att jag i princip alltid kopplar ur ASCn och kör så. Skillnaden med en manuell bil är ju att man slipper bli överaskad av automatlådan och kan själv bestämma hur känslig gaspedalen skall vara genom att välja växel.

Det som är otäckt med ASCn i är att man inte kan bryta en understyrning och att bilen börjar överstyra vid gaspådrag under nån bråkdel av en sekund innan den värt "dör" och ryggmärgsreaktionen att styra mot blir lurad upp på läktaren. Inte kul.

Det är alltså inte bara när jag skall "leka" som jag kör utan ASC utan vid normal körning på halt underlag. Enda undantaget är om det är snorhalt (typ blankis) då det kan kännas lite tryggare med ASC och man ändå måste ta det lungt.

Nu undrar jag om det är jag som är "annorlunda" eller om andra har liknande erfarenheter/åsikter.
/Fredric

PS. Jag har alltid bra, dubbfria, vinterdäck på mina bilar. Helst Michelin men ibland andra fabrikat. Sommardäcken är jag inte lika noga med...
Visa användare
222
jesseboy
520iaT 2002
Jag styr så mkt med bakhjulen, så ASC kan vara lite jobbigt, om man inte promenerar fram i väldigt lugnt takt och har, som jag, dåliga däck. Då kan man även stävja en understyrning trots ASC. Om jag bara ska till affär'n och köpa mjölk så bryr jag mig inte om den, men ibland känner man sig mer inspirerad och då åker den förstås ur. Faktiskt tar sig gamm-bumsen fram riktigt bra, med eller utan ASC. Men ibland har det varit lite för högt snöstånd och man har fastnat. då är det bra att man kan koppla ur den. (Helvete, va låg den är)
Dock tycker jag att den fungerar väldigt bra, min tjej älskar den och om jag nu någonsin lyckas övertala mina päron till att köpa Bayerskt (Framhjulsdriftsgalningar) så kan den bidra.
Iofs trodde jag aldrig att jag skulle äga en automat heller, men nu ser man...

Power is FUN without Control
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tycker E46'an går som en dröm med ASC på.
Ibland ger systemet dock en falsk trygghet, när man kopplar ifrån det inser man hur jäkla halt det visst var...
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Kopplar alltid ur ASC även om jag bara ska åka tvåhundra meter,HATAR allt sånt här elektroniskt trams som ska lägga sig i! Nån som vet om det går att koppla bort skiten för gott utan att resten av bilen får spunk?
ic
124
icke
318is -90
Kolla om det sitter på en egen säkring. I så fall kan du ju bara plocka ur den. Vi gjorde det på en XC90 när vi skulle köra lite på ett flygfält.
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Ska kolla det- Perfekt om det vore så enkelt!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fattar inte...min DSC fungerar hur klockrent som helst att köra med.
Den gör bilen silkesmjuk och kommer aldrig med några överraskningar. Tycker den är guld värd i dessa sk*t tider.
Och nej...skapar mig ingen falsk trygghet i den.

FredricF
Haas:
Det kan bero på körstil. Kanske har du en bättre variant och kanske individuella skillnader.
Sen vet jag inte om det är skillnad på ASC och DSC. Alldeles klar är att min gamla E34a bara drog ned gasen (den hade ett extra gasspjäll enbart för detta. Min E39 verkar göra samma sak men på nåt annat sätt. Har inte haft den länge nog för att röja under huven men det känns nästan som om gasen vore "fly by wire" men jag vet inte om det är så.
På min gamla E34 kunde man "lura" ASCn lite genom att pumpa lite med gasen. E39an å andra sidan verkar arbeta enligt principen "Hoppsan där spann det så nu tar jag över och vi skall banne mig inte ge nån mera gas på ett tag". Bilen liksom dör i en sekund eller så . Inte så kul när man trodde att man var förare och inte passagerare.

/Fredric
DSC = aktivt antisladd som griper in i förväg för att förhindra sladden.
ASC = enbart antispinn
ASC+T = antispinn som även går in när bilen får sladd, men tillskillnad från DSC (antisladd) hävs inte sladden genom att individuellt bromsa olika hjul.

Så här har jag uppfattat att de olika systemen fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.