|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Ska ha sommardäck 215/45-17" Nokian V ser intressanta ut. Vill helst ha ett däck med rakt mönster , alltså inte V mönstrat då de ofta upplevs som spårigare. Jag värdesätter ett däck som är tyst och bekvämt men med bra våtegenskaper. Köpte Nokian I3 i 15" förra året till en annan bil och blev väldigt positivt överaskad däcken var kanon fina. Tysta, bekväma, och finfina i balansen. Nu var det ju en ganska tacksam dimension när det gäller komfort mm men någon som känner till hur nokians lite sportigare däck är? Detta däcket har jag funderar på, men tycker de är oroväckande billiga...? Länk |
|
215/45-17 är ju så smått så dessa däck skall väl inte vara till en BMW 740? Min erfarenhet av Nokian V på en liten bil (Peg 206) är inte goda. Jag var inte så noga och missade att det var för högt lastindex och dessutom XL. Resultatet blev ett olidligt däckbuller så dessa däck åker av trots 5mm kvar. Håller med dig om mönstret som tilltalar mig också. Kanske fungerar korrekt specade Nokian V bättre på en större bil? mvh/ Anders |
|
| Jag har kört Nokian Hakka V på en 116i. Jag bytte till dessa från runflat och fick en mycket tyst bil utan spårighet. Tror att det var 205/55 16" jag hade på den bilen. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jag ska ha dem på en Volvo 850 Turbo från -95. Vad tror ni? Vad finns mer i pirsklassen som är ett kvalitetsdäck för det får vi väl ändå kalla nokian? Kom över att par nya 17" fälgar utan däck idag. Hade ju varit vettigt att skaffa däck till nästa säsong men som ni vet så kliar det i fingrarna och man vill ha på dem bums men vill snåla lite då det snart är dags för sommardäck och dess inköp. Funderar på att sätta en svensk regumering på dem tillsvidare åtminstone. Kostar ca 600:- st så snuskigt billigt. Någon som hört talas om ITS Däck? |
| Köpte Nokian H får något år sedan och var mycket nöjd. Till en mindre bil förvisso. Dimensionen var 185/60R15. Samma sak där - skaffade XL, men upplevde dem som relativt tysta. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Har fått pris på helt andra däck nu men tror de ska vara bra. Good Year excelance (eller hur det stavas) Är de vettiga? |
|
Ja la på Nokian Hakka v 205-55/16 i måndags/stor skillnad o mot RF däcken som natt o dag. Ej spårkänsliga o hyfsat tysta/Kändes faktiskt riktigt tysta på motorvägen i 140km lite mer då i lägre hastigheter men inget störande. sen riktigt bra bett i däcken samt ska vara riktigt bra på våt. Gav 4700kr för allt/men kan tilläga att Vianor för likadana däck skulle ha 6300kr Jag frågade speciellt om Nokian o vilken av dom som firman rekommenderade till 1an så det blev V däcket. |
|
|
Kom ihåg att hålla isär begreppen lite nu Det finns Noklian H samt Hakka H, likaså Nokian V och Hakka V Nokian har ju stt nöjdhetslöfte i år till köpare an Hakkadäck, blir du inte nöjd får du byta ut de inom 14dagar, dessutom trygghetsgaranti, punkteringar repareras kostnadsfritt inom 1 år Detta gäller bara Hakka däck köpta hos en riktig däckverkstad |
|
| Förresten Nokians Hakka däck är alltid i XL uttförande | |
|
Fel vad jag kan se. Först Nokian för alla Sen heter alla Hakka Z / Hakka V / Hakka H / Hakka i3 Lägger in en länk med Länk |
|
|
Vad menar du? De däck som säljs via Nokian i Sverige är givetvis Hakka, men det jag menade var att det florerar Nokian däck som inte heter Hakka. Dvs enl Nokian ej framtagna för nordiskt bruk, dessa omfattas givetvis inte av Hakkagarantin heller Så håll isär begreppen, Nokian H eller V ska inte jämföras mot Nokian Hakka H eller V Vianor ägs av Nokian, självklart säljer de Hakka V 205/55-16 kostar ca 4400:- som Hakka V för en omgång monterat på bil (med Hakka garanti och nöjdhetslöfte) Nokian V ca 1000:- billigare (utan Hakkagaranti och nöjdhetslöfte) |
|
|
OK ? Det var ej däcken ja diskuterade se länk. För 4400kr får du inga Nokian hos Vianor det kan ja lova. |
|
|
Ok Flash vad menar du då?? Nej, jag sa inte att du köper de på Vianor för 4400:-, var får du det ifrån? Jag nämnde Vianor för att du tog upp dessa och jag är lur på att du köpt Nokian V och inte Hakka V Att Vianor nämndes i samma veva av mig var för att du måste jämföra Nokian Hakka V mot Nokian V annars blir jämförelsen haltande Hos Vianor säljs givetvis Hakka V eftersom de ägs av Nokian Vilken gummiverkstad som helst bör kunna sälja 205/55-16 Hakka V för 4400:- men Nokian V för en tusing mindre |
|
|
Som jag märkt så verkar luftrycket för 205-55-16 alltså runt 2.3-2.4 fram o 2.4-2.5 bak vara det bästa. Så då stämmer det ganska bra med vad BMW rekommenderat o vad däck nissen pyttsade i vid köpet.. Tyckte att dom blev alldeles för hårda o stötigare vid högre tryck 2.6 Hade runt 2.7 i mina föra 215-45-17 så det verkar alldeles åt skogen att gå högre på 205-55-16 |
|
|
Hej Köpte Nokian Haaka Z i dim 225/45/17 (Run flat) och de fungerar finfint. Har inte testat mer än 60 mil men de känns riktigt lovande och inte så farligt stötigt som jag befarade. Kanske har run flat blivit bättre med tiden!? MVH |
|
|
Så dom Nokian däck som Däck Online säljer är alltså inte Hakka däck? Länk Någon som kan reda ut detta för mig? På Nokias hemsida så finns det endast Nokian Hakka V, H, i3 osv ingenting om endast Nokian V, H, i3 om det nu är någon skillnad vill säga. Mvh Kristoffer |
|
|
Som du kan läsa ovan så är däcken som säljs i norden inte likadana som dom som säljs söderut typ tyskland. Nordiska däck är mer anpassade för vår grova asfalt och lägre temperaturer. Om du kikar på Nokians Tyska sida så... Länk |
|
|
Nokian G2 på däckonline 235/40 - 265/35 18" 5600kr för alla fyra i vintras. Inte ett dugg spårkänsliga och komforten skaplig med BMW,s rekommendation på 2.2 bar fram och 2.6 bar bak. Lufttrycket funkar faktiskt bra, trodde bilen skulle betee sig konstigt med så lågt tryck men antar att slitagetbilden på däcket inte blir så bra efter ett tag, eller är det någon som kört med samma lufttryck och kollat ???? Komfort med mina 18" jämfört mot mina dubbfria 205/60-16 så föredrar jag 16" då det är gubbvarning på mig :-) |
|
| kör med Nokian ZG2 på 245/40-18" på fem serien och tycker dom är stört sköna. Ingen spårning alls samt väldigt bra vägegenskaper vid regn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.