|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Längre ner i detta inlägg finns hela beskrivningen av vad jag har råkat ut för. Vad jag är nyfiken på är om någon ytterligare har råkat ut för detta (utöver de på Flashback och garaget.org som gjort det) och om någon har någon vidare info kring personen? Själv vet jag såklart vilket nummer jag fått SMS ifrån, jag känner också till reg-nr och således ägarens bostadsort och namn samt personnummer. Hela storyn enligt nedan: ================ Igår körde jag i min bil från Göteborg till Stockholm. I höjd med metropolen Ödeshög så blev jag tvungen att tanka, vilket jag gjorde på Preem-macken direkt vid motorvägen. I samband med att jag skulle köra ut på motorvägen igen så kom jag ikapp en svart SAAB 9-3 turbo X på påfarten. Min personliga körstil är sådan att jag väldigt gärna vill vara uppe i den hastighet som gäller på motorvägen innan jag kör ut på den. SAABen körde ut och jag ut efter, men i samma veva så förberedde jag en omkörning av SAABen - började blinka och gick ut i ytterfil. Precis när jag skulle till att köra om SAABen så vinglar den till lite grann och jag tutar till lite kort för att signalera att han/hon minsann får hålla sig i sitt körfält. Omkörningen går tillslut utan problem och jag åker vidare i 123 km/h (hastighetsbegränsningen är 120). Efter kanske 5-10 minuter efter omkörningen så får jag ett SMS från ett mobilnummer jag aldrig sett förut: "Bra drag på din bmw, men tänk på att det är mycket poliser här ibland." Jag svarar: "Saab? min gps säger 123 prick. med 4 i mätfeösavdrag (skulle vara mätvärdesavdrag, min anmärkning i efterhand) blir det rätt. men tack för tipset" En liten stund senare kommer ett svar: "Ja saab, men jag ligger bakom nu och jag kör 135, så det verkar inte va rätt ?" Vid det läget kände jag inte att jag orkade skriva mer SMS bakom ratten och valde att skita i att försöka förklara för personen att hastighetsmätaren i instrumentpanelen inte har något med verkligheten att göra. Dessutom så verkade bilen bakom som de facto hade kört 1) väldigt nära och 2) väldigt i synk med mig, sakta ner och försvinna i bakgrunden. En kort stund senare kommer återigen samma SAAB ikapp (jag kände igen den p.g.a. att ett av positionsljusen var trasigt) igen. Efter en stund kommer ett nytt SMS från samma okända nummer: "Du ökar ju farten" Till saken hör att jag kör på farthållare i så stor utsträckning som möjligt, till och med i 30-områden. Således så tänkte jag att den här personen behöver en gång för alla få fakta serverat i klartext, så jag försökte ringa upp personen och prata istället för att hacka massa SMS bakom ratten. Inget svar. Envis som jag är så påbörjade jag det tidskrävande arbetet med att skriva ett nytt SMS: "fArthållare på 133 ger på mina vinterdäck 123 i verklig hastighet på gps:n" Vid den här tidpunkten så hoppades jag att diskussionen skulle vara slutförd och att min färd mot Stockholm via Norrköping skulle fortlöpa utan vidare störningar. Men nej, återigen nytt SMS: "Okej, min mätare säger ca 135. Hur trodde du att det var jag med saaben ?" kort därefter ytterligare ett SMS: "Du hörde att dom var inne och varnade för att någon åkte moped på e4:än vid linköping". Vi har nu alltså åkt från Ödeshög till Linköping.... Min motorvägskompis SMS började vid det här laget få mig att tänka på så många saker jag ville berätta för honom/henne att jag kände att antingen är det ett telefonsamtal eller inget som gäller för att gå till botten med det här. Jag hade inga planer på att vara elak/arg/irriterad i mitt samtal, utan bara ge min version av begreppet "hastighet" och förklara hur jag hade klurat ut att det var en person i en SAAB som messade med mig. Men eftersom han/hon inte velat svara så sket jag i att ta det hela vidare. Döm av min förvåning när nästa SMS kommer: "Är du arg på mig eller ?" Under hela tiden hade jag utgått ifrån att det var en annan kille som hade SMSat med mig, men en sådan reaktion är jag van vid att få från personer av det motsatta könet i händelse av tystnad. Förvirring. Väluppfostrad som jag är så ansträngde jag mig för att kränga iväg ytterligare ett SMS: "nope, bara ingen fan av att SMSa när jag kör. därav påringningen" Svar anlände kort därefter: "Säg vad du vill då, så svarar jag" Förvirring började övergå i frustration och jag började inse att det här skulle bara fortsätta kräva ytterligare SMS-skrivning från min sida, så återigen valde jag att ignorera det hela och istället fortsätta köra. Dessutom så var jag nu nära Skärblacka där jag skulle svänga av för att plocka upp en kompis som skulle åka med till Stockholm. Så när jag kommer till avfarten Skärblacka så blinkar jag och åker av. Det tar nog inte mer än en minut så kommer ett nytt SMS: "Ska du äta eller ?" Öööööh? Vad handlar det här om _egentligen_? Är det någon som bara vill ha sällskap eller är det något annat? Eftersom jag nu hade möjlighet att stanna vid sidan av vägen så gjorde jag det och tänkte att jag också kunde besvara lite äldre frågor. Så jag slängde iväg ett snabbt SMS: "upphämtning av medåkare bara. tänkte mest snacka skit typ, om hastighetsmätare. kändes enklare än att smsa. :)". Smileyn här är av rena artighetsskäl än något annat. Givetvis så kommer det ett svar: "Okej vem ska du hämta här då ?" Too close for comfort! När det svaret kom så utbrast jag "men nu får du väl ta och ge dig!" i bilen. Efter att ha hämtat upp min gode vän och återigen börjat röra mig mot Stockholm så kommer såklart ett till SMS: "När är du hemma då ?" Gnnnnn! Resten av resan var det tyst. Vi satt och diskuterade vad man borde och inte borde göra och egentligen kom vi väl inte fram till något förutom att tystnad kanske vore det enklaste. Med hjälp av bilens registreringsnummer så kom vi fram till att bilen är registrerad av en 36-årig man, dock med ett annat mobilnummer än det som SMSat med mig under kvällen. Vi konstaterade hursomhelst att om bilen står utanför/i närheten av min lägenhet när jag kommer hem så ringer jag polisen. Då har man gått över gränsen. När jag kom hem så somnade jag till i soffan och noterade inte att ytterligare ett SMS kommit: "Är du hemma nu eller ?" Sedan dess har det inte kommit några nya SMS och jag har inte tagit någon vidare kontakt med personen i fråga. Teorier hos goda vänner går från "ngn har medvetet försökt spela dig ett spratt" till "det är någon desperat person som försökt ragga på dig". Jag vet inte riktigt vad syftet var måste jag säga. | |
|
Bland det sjukaste jag läst, gick det att kolla upp nummret ? |
|
|
Numret som jag fått SMS ifrån är en "dead end". Ser ut att vara ett kontantkortsnummer utan anmäld brukare. |
|
|
Har bara ett svar, det är så jävla tråkigt att köra saab så han, hon måste göra något för att tiden skall gå fort. Hi Hi, att han orkade bara? |
|
| Shit vilket psycho. Har läst tråden om personen på garaget och flashback. Han/hon verkar ju förfölja dig om han/hon vet när du svänger av? Hur fick han/hon upp ditt nr så snabbt? Hobbypolis? Lonelyboy? Ett mysterium. | |
|
Det kan gå fort att få reda på mobilnr, sms:a regnr till 72503 så får du reda på namn o adress, slå sen uppgifterna på eniro, pang kommer det upp mobilnr o lite annat. Går på 5-10 min, helt jäkla sjukt? |
|
|
@andreas.a: jag hade just den kvällen ett hyffsat "ledande" (men i ärlighetens namn också lagligt) tempo vilket gjorde att det var relativt enkelt att notera att någon hängde med och dessutom gjorde det på ett väldigt kort avstånd. därför blev jag inte så förvånad att han/hon noterade att jag svängde av. @skorpionen: helt riktigt - utgår ifrån att det är så det gått till. jag råkar dessutom ha ett namn och efternamn som i kombination bara förekommer en gång i Sverige. |
|
|
Skorpionen, Får man verkligen adress också? Får man inte bara bostadsort? Då är det ännu mer skrämmande om du iCar har ett vanligt namn. Inte så lätt att få reda på "rätt" Anders Andersson i Stockholm tex.... |
|
|
Det finns gott om psykfall. Jag hade aldrig bemödat mig att svara ens på första sms:et. Mvh Henrik |
|
| Håller med soda. Ts borde ignorerat messet men fortsatte skicka tillbaka, jag förstår du var säkert nyfiken på vem det var. Snubben fick ju fram ditt nummer då borde han veta var du bor etc. Sen att han skickar "är du arg på mig?" är ju sjukt, du känner ju inte honom och han beter sig som en tonårstjej OCH som om ni hade en relation. Ignorera om han fortsätter, vem vet vad han får sig om du vill "göra slut". | |
|
Han kanske ville han en relation :) |
|
|
Låter som hämtat ur någon Steven King novell. Tankarna söker sig till "The Duel"... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Ända sedan jag kom hem i söndags så har jag ignorerat honom/henne. Känns som det i särklass enklaste alternativet. Ska bli intressant att se om man snubblar över honom/henne på motorvägen igen. @sjobusen: man får namn och bostadsort, det är korrekt. Men jag har ett ovanligt namn (för att inte säga unikt), så det gör steg två (hitta.se) väldigt enkelt. =) |
|
| Har han/hon fortsatt skicka till dig? | |
|
@andreas.a: det kom faktiskt ytterligare ett SMS igårkväll: "Gillar du bmw eller ? Dom är snygga den modellen. Men hur kunde du direkt räkna ut att det var jag ?". Har inte svarat. Är nu rätt säker på att det är en harmlös tidstjuv jag har att göra med. |
|
|
Får jag spinna vidare på ditt inlägg, har funderat på att ge ut en deckare i höst;) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Hela denna tråden känns lite mystisk i mina ögon. Jag tittade på tråden på Flashback som handlade om detta och alla som där påstod råkat ut för denna SAAB, hade en sak gemensamt., färre än 20 svar (post) vardera. | |
|
Vet ej fan, låter jävligt sjukt. Men sedan undrar jag varför man över huvud taget sitter och SMS:ar i 120 blås... Hade du inte varit medlem sedan 2003, iCar, så hade jag också gått på Chris87's linje, och utgått från att detta bara var en ren Råttan i pizzan-historia. Hade det hänt mig, och det fortsatte, så hade jag nog satsat på en konfrontation, alternativt polisanmälan. |
|
|
En smula rubbat låter det - intressant att inte bara jag tycker det också. Tja, nu har jag inte varit medlem sen 2003 utan snarare hösten 2009. Vet inte om det för min del lönar sig att konversera kring trovärdigheten av det här då det som sådant inte har något egenvärde. Tråden var tänkt att se om någon annan här har haft förmånen att få SMS från samma person, hitills verkar det inte så. Anledningen till att jag hittade trådarna på flashback och sen garaget är för att jag tillslut fick för mig att googla telefonnumret som SMSat med mig. Sen har jag inte svarat i några av dom trådarna för att jag helt enkelt inte orkat skapa ett konto där, då var det enklare att höra mig för här om någon annan haft att göra med personen i fråga. Baserat på övrigas erfarenheter (d.v.s. dom på FB och garaget) så kan jag konstatera att det antagligen bara handlar om harmlösa spratt som för mig inte innebär något annat än ökade kostnader (SMS) och förlorad tid. Visst, om det fortsätter och eskalerar så får man nog lämna över ärendet till dom som är bättre skickade att hantera den här typen av frågor. Jag har ju reg-nummer och kontaktinformation till personen som äger bilen. |
|
| Hade detta hänt mig så hade jag nog reagerat med att trycka gasen i botten och skakat av mig honom/henne. Låter ju som ett riktigt psyk-fall det där! Usch va läskigt! | |
|
Sorry, det stod något om antal inlägg sedan ett datum 2003. Fick för mig att det var ditt regdatum, men det måste ju förstås vara Autopowers födelsedatum. Jag blev lite korkad där i mitt detektivarbete. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.