AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.285

735 -88 får för mycket bensin vid kallstart

Visa användare
13
uhlin
735iA -92 BMW 525iA -92
Hej!

Köpt mig en 735i -88 med M30 motorn.

Då den är kall så för den alldeles för mycket bensin, men till slut så går den igång iallafall, och ryker svart ganska så mycket.

När den är varm så startar den alltid lätt och är inte nåt problem då.

Har tänkt lämna in den på felsökning men jag hör efter här först om nån har nåt förslag på vad det kan va.

För övrigt är jag helnöjd med den, den går som en dröm, lite småfix finns, styrled, spindelled, se över handbroms och liknande. klarat sig hyffsat från rost, nån liten rostblomma här och där på dörrar och skärmkanter men bara ytligt. 3,500:- kostade den, bra pris eller? Drag finns, automatväxlad, skinn, klimatanläggning som jag inte vet nåt om ännu om den funkar eller ej.

Tack på förhand!

Peter

Peter
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Är nog inte helt fel att lämna in den för felsökning med någon som har alla scheman :)

Men det som du kanske kan prova är väl att byta temp.givaren som ger input till motronicboxen som i sin tur styr dom elektriska spridarnas öppettider, kostar inte många kronor..

Sedan har du ju lmm som någon kan ha varit "och pillat i" och som då kanske stör din kallstart en smula...men men..

Finns x-antal felmöjligheter naturligtvis...Men har du kontrollerat hur dina stift, luftfilter osv ser ut?
Dvs har du servat bilen ordentligt, med stift, luftfilter, bränslefilter, ventiljustering, kontrollerat bälgar/slangar mht sprickbildning + naturligtvis olja + oljefilter(men det har ju inte direkt koppling till problemet ditt).

Ja...ungefär så..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan iofs tillägga att på MIN M30 så har jag inte lyckats finna någon kallstartventil, du kanske har på din?

Jag har elektronisk gasspjällsreglering från gaspedal s.a.s. dvs "drive by wire" dvs på min finns ingen gaswire utan det är bara via elkablage och en elmotor framme vid gasspjället som styr spjället då..skiljer säkert beroende på utförande där om man har kallstartsventil eller ej...möjligen?

Jaja...kontrollera vad du har iaf.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, ingen M30B35 motor har någon kallstartsventil. Extra bränsle tillsätts av motorstyrningen (Motronic 1.3) genom att helt enkelt förlänga öppettiderna för spridarna mer än normalt.

Gör en sanity check av temperaturgivaren genom att mäta resistansen vid olika temperaturer. Mät på givaren som används av motorstyrenheten (och inte på den andra givaren som används av instrumenthuset).

Koppla loss kontakten och slå på tändningen och mät i sladdkontakten att du har 5V mellan spänningsmatningen (brun/röd kabel) i sladdkontakten och jord.

Mät sedan resistansen på sensorkontakten.
Vid -10 skall det ligga mellan 7-11.6 kOhm
Vid 20 skall det ligga mellan 2.1-2.9 kOhm
Vid 80 skall det ligga mellan 0.27-0.40 kOhm

Notera att om motorstyrenheten har detekterat att sensorn är trasig (värden out-of-range eller aldrig ändras) ersätts dessa med fördefinierade värden.
Om lufttemperaturvärdet > 20 grader C
- ersätt motortemperatur med värde på 80 grader C
Om lufttemperaturvärdet < 20 grader C
- ersätt motortemperatur med lufttemperaturvärdet de tre första minuterna efter motorn startats och därefter med värdet 80 grader C
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En bild på ECT (motortemperatur) sensorn vore väl på sin plats
Länk

Håller på att sätta samman en liten guide om att mäta upp olika sensorer och dylikt för främst M30 motorer med Motronic systemen, men inte klar på länga vägar...
Visa användare
13
uhlin
735iA -92 BMW 525iA -92
Tusen tack för svaret, ska kolla detta idag bara det blir lite varmare ute.

Återkommer......
Visa användare
13
uhlin
735iA -92 BMW 525iA -92
Har varit ute nu och kollat på detta.

5 volt finns i kabeln fram till givaren.

På givaren får jag ett värde av 20 kOhm oavsett varm/kall motor, har beställt en ny givare får vi se om det blir bättre. Återkommer till veckan med svar om hur det gått.

Tack så länge!

Peter
Is
29
Issak
Bmw 750 V12 E38
Tja ville bara säga på min gammla 735 var det Bränsletrycksregulator som var kass. Hade samma problem vad jag minns på min gammla e32 som jag renoverade toppen på, den drack sjukt mycket bensin också.
Visa användare
13
uhlin
735iA -92 BMW 525iA -92
Hej igen!

Har nu fått tag på en motortempgivare och satt i.

Tusen tack till "bmw-slangen" som prickade in felet precis, så nu går den som en dröm, både kall och varm.

Tusen tack än en gång. och glad påsk.

//Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.